Eufori skrev 2009-06-18 14:45:16 följande:
Jag måste säga att jag känner igen mig i det som din dotter gör. Jag började själv raka mig när jag var 11. Fick mensen första dagen i 5e klass och var först med hår där nere. Tyckte det var JÄTTEPINSAMT att vara den enda tjejen i klassen som hade hår där nere. Det är inget positivt i omklädningsrummet kan jag säga! Jag rakade av mitt hår ända tills jag såg att de andra tjejerna började "komma ikapp mig". Jag tror inte du ska se det som ett jättestort problem men du kan ju försöka fråga om varför hon rakar sig. Om det är så att hon skäms? Tror det är bäst att inte döma utan bara stödja henne och hjälpa henne. Hon kanske vill ha en egen rakhyvel och eget rakskum? Det är ju inget fel hon gör utan försök att göra det till något naturligt, så att hon i så fall slipper att skämmas för både att hon har hår och för att hon väljer att raka bort det.
precis, det kan finnas många orsaker till just att hon rakar sig och det behöver inte vara hemskheter eller sexuellt.
smartast att på något sätt prata med henne om det, så blir nog ni båda lättade kan jag tänka.