• Anonym

min 12-åring rakar underlivet.....

Att raka bort håret är ju inte bra och bäddar för problem och infektioner. Prata med henne och berätta att hon kan ansa det med sax eller trimmer istället.

En fråga till er mammor, när fick er dotter mens i förhållande till behåring och så, har det ett samband?

Min dotter är 11 år och 3 månader. Hon har fått hår och lite plitor i pannan, tror ni hon får mens snart?

• Anonym

Jag rakade bort precis allt när jag var 12 år. Kändes frächare. Tror inte jag gjorde det för att jag sett någon annan göra det utan helt enkelt för att det kändes bättre utan hår.

• Anonym
    konkelbär skrev 2009-06-17 09:19:09 följande:
    Det där är en värdering. En del experter hävdar just det du säger, men minst lika många hävdar motsatsen.
    Länka gärna till en expert som uttalar sig om fördelarna med att raka underlivet, har aldrig vare sig läst eller hört något liknande och då jobbar jag ändå på en ungdomsmottagning...
  • Anonym

Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka.
    Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår.

I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion.
    Könshåret bildar en luftspalt mellan kläder och underliv.

• Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 09:34:44 följande:
    använd det argumentet på en 12-åring som av en eller annan anledning (kanske för att inte vara annorlunda, för att det känns fräschare osv osv) vill raka sig... och lycka till
    Det funkade på min dotter, hon frågade mig faktiskt vad som är bäst och berättade att några i klassen rakade sig. Då sa jag att det var bättre att trimma eller klippa och hon tycker det är toppen.
    Att raka sig kan klia och svida för många
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:03:47 följande:
    jag skulle bara tittat konstigt på min mamma om hon börjar använda massa "invecklade" ord... visst kan man prata med dottern om det, men sedan kan man ju också hjälpa henne med att ha bra produkter ANPASSADE för ändamålet om hon vill fortsätta... har inte läst hela tråden men har inte hört något om att det skulle vara helrakat dottern körde med heller... kliandet slipper man oftast om man använder rätt produkter så vill dottern raka sig får man väl uppmuntra till att göra det på bästa möjliga vis? bra rakhyvel, rätt rakgel osv osv
    Vilka ord är invecklade??????
    Det är ju precis vad jag gjort, hjälpt henne med produkter och alternativ som i detta fallet är trimmer och sax...
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:06:00 följande:
    vilken sexuella norm handlar det om? att raka mig där har aldrig varit sexuellt för mig, det har handlat om att känna mig fräsch och inte ha hår som sticker ut utanför bikini-kanten osv. i de flestas ögon handlar det nog inte om sexuella grejer, det handlar om att det känns fräscht.. personligen hatar jag att få mensblod eller flytningar i håret där... så jag ansar bort det och lämnar lite grann för luftcirkulation och för att det är mer bekvämt för mig
    För mig är det enbart sexuellt och har med oralsex att göra. Om jag är singel och inte har sex så ansar jag med sax för att få bort det allra längsta och det som växer utanför troskanten, då är det inte så noga. Om jag vill vara fräsch så tvättar jag mig, det har inget med håret att göra. Lika dumt som att man skulle raka bort håret på huvudet för att det var fräschare och man slipper tvätta...
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:09:30 följande:
    "Svampinfektion, bakteriell vaginos och hårsäcksinflammation är några av de bieffekter som ett helrakat underliv kan orsaka. Då man rakar underlivet uppstår ofta småsår. Kondylom som är ett virus sprider sig då mycket snabbare i dessa småsår. I alla tider har vi haft könshår och det finns där av olika skyddande anledningar. Det bibehåller temperaturbalansen kring könsorganet och skyddar mot bieffekter som bland annat svampinfektion." om min mamma hade använt exakt den formuleringen så hade jag bara undrat vad fan hon snackat om.. kondylom? bakteriell vaginos? själv använder jag rakhyvel och intim-rakgel från apoteket.. funkar utmärkt, aldrig haft svamp, kondylom eller några andra liknande problem.. hade betydligt mer underlivsproblem när jag var i 6-7 årsåldern än jag haft efter att jag började raka mig
    aha, du citerade fel inlägg... tycker dock inte att det är konstigt att prata om könssjukdomar med en 12-åring, förstår inte heller vad som är invecklat???
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 10:11:52 följande:
    som sagt, de flesta ser det nog inte som sexuellt.. jag hade absolut inga tankar på sex när jag började raka bikinilinjen och ansa... jag började som sagt när jag var ca 12, oskulden rök när jag var 19... och jag tvättar mig, men många gånger kan jag inte tvätta mig efter varje toabesök osv så på mig faller dina argument helt... när jag var 12 hade jag iaf ite sett någon porrfilm elelr liknande
    Jag läste porrtidningar som 11-åring men hade ingen tanke på sex förrän jag var 15, hade för övrigt sex innan jag fick mens eftersom jag var sent utvecklad fysiskt med tidig intellektuellt.
    Jag skulle aldrig kunna gå på toa utan att tvätta mig när jag har mens... är jag i skogen eller på camping så har jag våtservetter med mig
    Jag tror tvärtom mot dig att de flesta är mer noggranna med att ansa behåringen när de ska ha sex än när de ska ha mens...
  • Anonym

Min trettonåriga dotter som är en förkrossande fin och söt tjej har riklig hårväxt.
    Hon pratade ganska tidigt med mig om detta, kanske inte som varande ett problem men åtminstone något som hon ville ha råd om och kring.

Redan för ett år sedan började hon gå på salong för att få sina ögonbryn formade.
    Hon har väldigt vackra mörka ögonbryn men utan plock och formning tenderar de att se ut att växa ihop. Jag ville gärna hjälpa henne med den saken (eftersom hon verkligen ville ha hjälp med just ögonbrynen) och att ta henne till en salong kändes därför bra. Där får hon det gjort på ett proffsigt sätt och slipper framtida bekymmer med felplockade ögonbryn som ser ut som smala frågetecken där en del hår aldrig mer växer ut.

Benen började hon använda Veet på förra sommaren.
    Helt okay för mig. Håret under armarna tar hon bort med hyvel. Helt okay för mig.

Könshåret ansar hon i bikinilinjen vid de tillfällen där hon skall bada i annat än stora badshorts.
    Också helt okay för mig.
    Resten av könshåret tycker jag är bra om det får vara kvar av de skäl som finns beskrivna i andra inlägg i tråden. Argumenten för det köpte min dotter rakt av. Hon litar på att det jag säger är något som jag faktiskt vet något (och definitivt mer om än vad hon själv gör) och sådant är därför aldrig något problem oss emellan. Hon är dessutom en stark individ som törs stå upp för sig själv och inte påverkas i någon särskild utsträckning av det grupptryck som kan finnas och finns bland skolkamraterna. Och om en situation skulle uppstå där hon skulle få svårt att stå emot andra så har hon alltid lov att skylla på mig.

Hon är ingen utseendefixerad tjej,
    sminkar sig så gott som aldrig (utom då jag ibland gör det åt henne när hon ska på någon festivitet) men jag har stor förståelse för att hon vill tukta en del av sin behåring. Jag vill bara att hon ska göra det rätt och med för ändamålet rätt utrustning så att hon slipper att dra på sig onödiga problem.

Ungefär så.

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....