• Myslan me Zac

Potatis-allergi ?

Kan man ha allergi mot potatis? Eller något som potatis innerhåller, stärkelse tex ? Jag börjar fundera på om det inte det som Zac har också utöver mjölken. Han blir helt hysterisk om man lägger en potatis på tallriken och lyckas man få i han potatis så kraschar magen ? Är det inte socker också i potatis ?
    Nån som vet ?

• Svar på tråden Potatis-allergi ?
  • Lilla K

Det är väldigt mycket stärkelse i färskpotatis, därför bör man inte ge spädbarn färskpotatis. Hur gammal är han?

• Myslan me Zac

Han är snart 20 månader. Har haft problem med sin mage länge nu och varken växer eller går upp i vikt så något måste vara fel. Vi kör helt mjölkfritt då de tror att det är mjölk han är allegisk mot också.

• Jennie Brunflo

Min moster är allergisk mot potatis och banan.

Det är stärkelsen i dessa två som gör att hela henne kropp totalpajar varje gång hon råkar få lite i sig.
    (gäller även potatismjöl)

• Lilla K

Ja, han är ju gammal nog för att klara färskpotatis, så nog skulle jag misstänka allergi, som Jennie skriver. Hur reagerar han på banan?

• mymlis

Min son reagera tidigare mot potatis, det var så illa att han tom reagera på päronpuré som innehöll potatisstärkelse, så vi lämna helt bort potatis från hans kost. Han var då c. 4-5 månader. Nu är han snart 10 månader och potatisen har igen funnits med på menyn i c. en veckas tid, MEN jag lägger skalad potatis i ett glas vatten över natten, då dras stärkelsen ur och så på morgonen kokar jag potaisen åt honom, inga reaktioner ha kommit.

Banan vill han inte alls äta, han åt det ganska mycket då vi börja med smakisar, idag flyger den ur munnen fortare än kvickt och inga fruktpurér som innehåller banan går ner.

• Myslan me Zac

Han har inte reagerat på banan vad jag vet. Banan är det som går ner bäst de dagar han absolut inte vill äta något.

Svar på tråden Potatis-allergi ?