Inlägg från: Angel1978 |Visa alla inlägg
  • Angel1978

sommar?

Hon är ju ingen barnunge, så du kan ju alltid sätta dig ner med henne och skriva ner alla utgifter som ni har på en månad, samt hur stor inkomst ni har.. Då kanske hon inser att hennes tusen-lapp (som studiebidraget motsvarar om jag minns rätt) faktiskt är ganska mycket pengar.
    När jag var 16 hade jag studiebidraget som då var 740 kr. Mamma hade inga pengar att ge mig, så jag fick allt klara mig..
    Fika med kompisarna fick vara en kopp te utan kaka eller kaka med ett glas vatten.
    Finns inte pengarna spelar det ju ingen roll om man hjälper till hemma eller inte för att tjäna pengar..
    Det är ju bara att förklara för henne, hon är stor nog att förstå.
    De äldre syskonen borde ju kunna betala för sig och bidra med både matinköp och ev del av hyran. Det är ju bara var jag tycker..

• Angel1978
    Chivasreal skrev 2009-06-17 07:22:18 följande:
    Jadå de äldre syskonen betalar för sig men jag har inte råd iaf. Min dotter vet vad jag har för skulder och inkomster som jag försökt förklara för henne många gånger. Jag har själv fått klara mig från 16års ålder ensam så jag förstår vad du menar och fick inte hellre pengar så där bara. Jag känner mig som en dålig person om jag inte ger henne pengar till fika å så för hennes kompisar har alltid pengar så det är nog därför
    Jag kan förstå att det är svårt. Nu vet jag ju inte vilka summor det handlar om, men om du t.ex. brukar ge henne 60 kr att fika för så räcker det ju med 30kr..? En kaffe eller te kostar absolut inte mer än så, eller rättare sagt, det för räcka helt enkelt.
    När det gäller att åka till mormor så förstår jag att hon vill det om hon inte kommer överens med sina syskon.. Har hon inga sparpengar som hon kan ta av? Även här gäller det ju att ta det lite snålare. Mormor borde ju bjuda till med mat tycker man men om ni inte kommer bra överens kanske det inte är att räkna med..? Köpenhamn och tivoli är ju inte jättebilligt nöje, men det är ju kanske inte så ofta man har möjlighet att åka dit om man inte bor i närheten..
    Kan du inte försöka prata med din mamma? Om du hade det tufft när du var ung så kanske hon förstår situationen?
Svar på tråden sommar?