• Anonym (undrande mamma)

Får man leka i brf lekpark?

Det finns en lekpark som vi alltid går förbi när vi går hem från dagis och ibland brukar vi stanna till och leka där en stund. Bredvid den så ligger det en liten skog och även där brukar min son leka.
    Nu är det så att det kom fram en pensionär när vi var där senast och sa surt och otrevligt att vi inte fick leka där, det får bara dem som bor i föreningen och det gör inte vi. De hänvisade till en skylt och där står det faktiskt att den tillhör föreingen.

Jag undrar bara om någon vet vad som gäller? Det bor knappt några barn i de husen som den tillhör utan annars skulle den bara stå öde om inga andra barn får leka där. Får man inte heller leka i dungen bredvid? det står det inget om på skylten.
    Det är ingen inhängnat område utan det går en gångväg genom området och vid sidan om den finns det en lekpark och lite skog.

Det är ju inte så att vi förstör utan vi leker där en liten stund och så går vi vidare hemåt, annars skulle den ju bara stå tom och förfalla.....

Någon som vet?

• Svar på tråden Får man leka i brf lekpark?
  • Anonym

Men gud vilklen surgubbe. Klart ni ska få leka i parken. Har vääldigt svårt att tro annat. Men ring någonstans där dom vet sånt här och fråga.

• Anonym

Tyvärr tror jag att det är så. Det är ägarna till den, det är som att tex använda deras mattställningar att piska mattorna på. Trist att det är så, och det borde ju inte vara någon som skulle bry sig... Om du vill kan du ju skriva till föreningen för jag har ju svårt att tro att gubben får några röster med sig.

• Fruochmamma

Tror tyvärr också att det är så. Kan även bero på slitage mm., men kolla med föreningen som ovan har skrivit.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss Lau

Är det brf som äger lekplatsen är det givetvis de som bor där som bestämmer över lekplatsen och hur den ska användas. Sen kan man ju tycka att det var lite väl surt bemötande ni fick.

I vår förra brf hade vi en fin lekplats men vi sa aldrig till några "utomstående" som var där även om jag tyckte det var lite konstigt att de valde en privat lekplats som vi medlemmar bekostat. För inte brukar man väl gå in på andras tomter och leka, inte ens om tomten saknar staket?

• viseversa
    Miss Lau skrev 2009-06-17 16:45:22 följande:
    Är det brf som äger lekplatsen är det givetvis de som bor där som bestämmer över lekplatsen och hur den ska användas. Sen kan man ju tycka att det var lite väl surt bemötande ni fick.I vår förra brf hade vi en fin lekplats men vi sa aldrig till några "utomstående" som var där även om jag tyckte det var lite konstigt att de valde en privat lekplats som vi medlemmar bekostat. För inte brukar man väl gå in på andras tomter och leka, inte ens om tomten saknar staket?
    Ja herregud det är ju hemskt om barn använder lekplatsen som ni har bekostat. För man kan ju inte dela med sig heller. Lekplatsen kanske slits onödigt mycket om andra barn som inte råkar bo i husen vill gunga lite och leka just som barn ska göra. Nej mer inhägnader åt folket och man ska inte dela med sig av något alls längre. Då blir det en bättre värld tror jag! (obs ironi) Tycker det bara är så extremt sniket att säga till att "ni får minnsan inte leka på VÅRAN lekplats"
  • meic
    viseversa skrev 2009-06-17 19:34:27 följande:
    Ja herregud det är ju hemskt om barn använder lekplatsen som ni har bekostat. För man kan ju inte dela med sig heller. Lekplatsen kanske slits onödigt mycket om andra barn som inte råkar bo i husen vill gunga lite och leka just som barn ska göra. Nej mer inhägnader åt folket och man ska inte dela med sig av något alls längre. Då blir det en bättre värld tror jag! (obs ironi) Tycker det bara är så extremt sniket att säga till att "ni får minnsan inte leka på VÅRAN lekplats"
    Fast... jag håller med viseversa. Jag skulle inte vilja att det var en massa folk inne i min trädgård och satt i mina utemöbler i bersån. De håller för det, slitaget hade väl varit minimalt, men det är ju våra grejer... Sen tycker jag att hon ska kontakta dem och fråga om det är ok. För om någon av mina grannar i lägenheterna brevid frågat om de fick komma till vår trädgård så hade jag absolut sagt ja! Men inte bara ta för sig...
  • viseversa
    meic skrev 2009-06-17 19:55:41 följande:
    Fast... jag håller med viseversa. Jag skulle inte vilja att det var en massa folk inne i min trädgård och satt i mina utemöbler i bersån. De håller för det, slitaget hade väl varit minimalt, men det är ju våra grejer... Sen tycker jag att hon ska kontakta dem och fråga om det är ok. För om någon av mina grannar i lägenheterna brevid frågat om de fick komma till vår trädgård så hade jag absolut sagt ja! Men inte bara ta för sig...
    Det är väl skillnad på att gå in i någons trädgård och sätta sig i utemöblerna än att leka på en lekplats som föreningen betalat för.

Jag tycker iallafall det är stor skillnad och man kan inte gämföra på det sättet. En lekplats är till för att barn ska kunna leka där. Ska man då vara en surtant/gubbe och säga att bara vVISSA barn får leka där bara för att dom minsann bor i huset bredvid parken. Det är så småsint så jag blir irriterad.

Herregud att folk ska vara så egoistiska att dom inte ens kan unna barn att leka i en lekpark bara för att dom int e tillhör föreningen. Inte fan jagar jag bort ungar som leker på våran gård om det visar sig att dom inte bor här. så länge dom sköter sig och bara leker där det är meningen att man ska leka så tycker jag attd et är bra att lekplatsen används.
  • Anonym (Fy!)

Eller föreningen kanske kan riva lekparken så slipper dom ha oönskade ungar som snokar runt på DERAS område. Då är saken ur världen.

Är man så snål att man inte kan dela med sig så kanske man inte ska ha en lockande rolig lekpark då som barn inte får leka på iallafall.

Du kanske ska skriva det som förslag till den där sura gubben ts. Om det ändå inte är barn som bor där och inte använder lekparken. Och andra barn inte får leka på den så varför står den där då?

Då kan pensionärerna bygga några fågelbord på platsen istället så kan dom sitta och mata duvorna. För vem vill att barnen ska ha kul på deras bekostnad! Det går ju tydligen inte att vara en god medmänniska och dela med sig nu för tiden.

• Klinggirl

Nej., ni får inte leka där utan lov, men om ni kontaktar styrensen så kan ni säkert få ett ok.

De som bor i en bfr betalar inte en hyra, utan en avgift, som går till gemensamma avgifter såsom, gård, lekplats, husmålning, kanske en grillplats mm.

Självklart( för mig i alla fall) så skulle jag inte gå in till en "främmande" gård och börja grilla. Ungefär samma sak är det ju med lekplatsen, de som bor i brf har betalat för att bygga upp den. Kommunala lekplatser har istället alla i kommunen betalat, och får därför användas av alla.

Även om en mamma med ett barn inte sliter på en lekplats vill de säkert inte att dagis och liknande ska börja komma dit och leka. Precis som att de inte vill att mulleklubben ska grilla pinnbröd över deras grill.

Mitt tips är att ringa eller skriva till styrelsen om lekplatsen är fin och ligger på ett bra läge för er. Då gör ni rätt för er, och ni kan snäsa av surgubbar.

• Klinggirl

Vill tillägga att jag själv suttit i styrelsen för en stor brf, och hur generös man än är blir man häpen av hu rmänniskor kan förstöra....som kompisen till en kompis till en tjej som bodde i huset, som hade fått koden till tvättstugan och tvättade hästttecken i vanliga tvättmaskiner. Det stank häst och alla maskiner blev förstörda.

Eller gänget som hyrde en lägenhet i huset i tredje hand och som hade fest i bastun. De slog söder allt, inklusive att de bröt sönder svabben i fem bitar!

Eller barnvagnsmamman som även hon bode i huset, lät barnen kissa och bajsa bland buskarna när de var ute och lekte. Ofta. Utan att ta upp efter dem. Sådär kul med barnbajs bland lavendelplantorna

Tillslut blir man sur o bitter på sina grannar, och då kan man nog tyvärr låta ilskan gå ut över oskyldiga gungande småbarn.

Samtidigt som man måste skilja på mitt och ditt. Det ÄR deras lekplats. Precis som en gungställning och sandlåda i en villaträdgård. De har betalat den, de äger marken, de måste kontrollera att den är säker, osv.

Svar på tråden Får man leka i brf lekpark?