• greeneyes

Paris på två dagar? -tips!

Hej!

Ska hastigt och lustigt till Paris på minisemester bara över en helg. Så nu vill jag ha tips på vad som måste ses och göras! Vet ju Eiffeltornet, Champs-Elysée och Louvren bör ses. 
    Vi kommer att bo väldigt centralt och bara hålla oss där. Tips på restauranger, caféer, shopping etc?

Hur tar man sig från flygplatsen? Priser?

Annat att tänka på?

Tacksam för alla tips! 

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Svar på tråden Paris på två dagar? -tips!
  • vackrastarflow

Det beror på vilken flygplats du åker till. De Gaulle-flygplatsen ligger längre bort än Orly och är därför dyrare. Jag åkte till Orly och det kostade lite över 9 euro enkelresa. Från båda flygplatserna tar man sig in med RER-tåg.

Själv tycker jag att ett besök på Montmartre är ett måste, men det ligger inte på gångavstånd för er. Men man åker ju alltid metro i Paris, så det är inga konstigheter. Det är så himla mysigt och vackert där. Det ligger en massa trevliga restauranger där, och beställer man a la carte är maten väldigt bra (lite sämre om man beställer färdiga menyer).
    Varför vill ni annars hålla er centralt, och vad menar ni med centralt?

Louvren tycker jag man kan skippa att gå in på, såvida man inte är grymt intresserad av konst. Eller om man tvunget vill se Mona Lisa.

Skippa också Hallarna för shopping, gå hellre längs Rue de Rivoli för bra shopping och många affärer.

Marais är jättemysigt att strosa i, precis som Latinkvarteren.

• sahara sahara

Jag hade inte planerat in så mycket. Är det bara en natt? Jag hade förmodligen tagit Montmartre ena dagen och Marais, Latinkvarteren eller Champs-Elysées,plus eventuellt Eiffeltornet, andra dagen. Resten av tiden hade jag lagt på att traska runt, helt enkelt. Tittat i affärer och ätit. Det blir så himla stressigt annars.

Alternativet är ju att göra upp ett späckat schema och hålla det noggrannt. Då får man se mycket, men upplever nog mindre.

En alien på kylskåpet!
  • Pappa i april

Louvren är ett heldagsprojekt om man ska hinna titta och inte bara kuta igenom rummen. Jag är egentligen inte konstintresserad, men jag tyckte Louvren var värt ett besök. Vill du ha en bra utsikt över staden, men inte vill stå i kö till Eiffeltornet är Tour Montparnasse ett alternativ.
    sv.wikipedia.org/wiki/Tour_Montparnasse

Ett annan intressant och lite udda sevärdhet som jag alltid rekommenderar besökare till Paris är katakomberna.
    sv.wikipedia.org/wiki/Paris_katakomber

Jag kan också rekommendera;
    sv.wikipedia.org/wiki/Montparnassekyrkog%C3%A5rden
    sv.wikipedia.org/wiki/Conciergerie
    sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B4tel_des_Invalides

• Förälskad

Ett tips när du besöker Eiffeltornet är att gå dig och ställa dig i kö en timme innan de öppnar än att stå där 4 timmar efter att de ha öppnat. Köerna är enormt långa men du tjänar som sagt på att gå dit lite tidigare.

Lovren är inte en hit tycker jag, det hade jag lika gärna kunnat strunta i. Man fattade ingenting av alla dessa målingar förutom Mona Lisa.

Vi åkte även till Disney Land och det var verkligen värt det, det vara bara jag och min sambo men j*vlar vad häftigt det var.

Notre Dame var rätt häftigt, lite roligt att se eftersom "Ringaren i Notre Dame" har spelats in där, men då bör man ju har sett filmen. Det var lite kusligt och spännande där.

Hoppas ni får en trevlig tripp!

• vackrastarflow

Vi stod bara i kö 15 minuter till Eiffeltornet Vi valde att gå kvällstid, klockan var runt 17-18 då. Skulle aldrig stå i kö i över en timme för att åka upp dit, så speciellt är det inte. Då tar jag som Pappa i april hellre Tour Montparnasse, eller Pompidou centre som också ska ha bra utsikt. Uppe vid Sacre Coeur har man också en fantastisk utsikt.

• Förälskad
    vackrastarflow skrev 2009-06-18 20:43:36 följande:
    Vi stod bara i kö 15 minuter till Eiffeltornet Vi valde att gå kvällstid, klockan var runt 17-18 då. Skulle aldrig stå i kö i över en timme för att åka upp dit, så speciellt är det inte. Då tar jag som Pappa i april hellre Tour Montparnasse, eller Pompidou centre som också ska ha bra utsikt. Uppe vid Sacre Coeur har man också en fantastisk utsikt.
    Inte speciellt? Herre gud jo, det är ju så väldigt mycket värt 1 h i kö, eller 15 min om man vill det. Jag skulle aldrig vilja ha det ogjort.
  • vackrastarflow
    Förälskad skrev 2009-06-18 20:46:09 följande:
    Inte speciellt? Herre gud jo, det är ju så väldigt mycket värt 1 h i kö, eller 15 min om man vill det. Jag skulle aldrig vilja ha det ogjort.
    nej jag förstår inte vad som är mer speciellt att se Paris från Eiffeltornet än från Tour Montparnasse... Står man dessutom i Tour Montparnasse får man ju se Eiffeltornet torna upp sig. Jag tycker personligen det är coolare att se Eiffeltornet än att vara i det. Det är ju lite tråkigt att spendera en massa tid i kö när man inte har så många dagar i Paris.
  • vackrastarflow

Det är dessutom överdrivet dyrt att åka högst upp

• Sfinxen

Instämmer med #3 och #7, Tour Monparnasse är verkligen ett bra alternativ till Eiffeltornet, i synnerhet om man inte har tid och lust att ägna semestertimmar åt att köa.

• LittleMermaid

Åhhh..... Pari är så lovely! Ni kan springa ihjäl er på två dagar, men jag skulle ta rundan Notre Dame, Champs Elysee, Triumfbågen, Eiffeltornet. Och kanske en båttur på Seine! Nästa gången ni kommer tillbaka (cous U will!! ) kan man avancera, då har man avverkat de största "måstena" och hittar dessutom lite bättre! Louvren tog huuuuuur lång tid som helst dock, jag skulle inte göra det om jag bara hade två dagar!
    ´
    Jag har aldrig lyckats äta sådär jättebra i Paris tyvärr! Men det finns ett område nere vid Latinkvarteren som är väldigt trevligt, mängder av retauranger på små gator. Där är det lätt att hitta nåt bra! Området ligger på Boulevard St. Germain och typ nära stationen Saint Michel. (Detta är typ 5 min promenad från Notre Dame)

• Förälskad

Men det är väl en rolig grej att ha varit i Eiffeltornet. Jag som inte bor i Paris eller hänger där ofta tycker att det är någonting man bara ska göra, åka upp där alltså, precis som vi gick till Lovren trots att det var värdelöst.

• Senap
    vackrastarflow skrev 2009-06-18 20:49:54 följande:
    nej jag förstår inte vad som är mer speciellt att se Paris från Eiffeltornet än från Tour Montparnasse... Står man dessutom i Tour Montparnasse får man ju se Eiffeltornet torna upp sig. Jag tycker personligen det är coolare att se Eiffeltornet än att vara i det. Det är ju lite tråkigt att spendera en massa tid i kö när man inte har så många dagar i Paris.
    Jag håller med dig. Har varit i Paris 2 gånger och aldrig åkt upp i tornet.
    För mig är Paris att sitta på café och surpla lite café au lait. Gå och titta i de små butikerna.
    Det enda turistiga vi gjort var att åka med båt på Seine och äta middag - det var faktiskt trevligt.
    My sugar is raw
  • vackrastarflow
    Förälskad skrev 2009-06-18 20:56:17 följande:
    Men det är väl en rolig grej att ha varit i Eiffeltornet. Jag som inte bor i Paris eller hänger där ofta tycker att det är någonting man bara ska göra, åka upp där alltså, precis som vi gick till Lovren trots att det var värdelöst.
    Jag har bara varit i Paris en gång själv, så jag hänger (?) inte där ofta heller...

Louvren är också överskattat, men jag tyckte det var kul att se Mona Lisa. Vi var lite småsmarta och gick en av kvällarna då det är öppet sent. Då kostar det bara halva priset att gå in efter 18. Inte en själ i kö och lugn och ro på muséet. De har då öppet till kl 22. Tror det är onsdagar och fredagar detta gäller.
  • vackrastarflow
    Shoegirl skrev 2009-06-18 21:00:05 följande:
    Jag håller med dig. Har varit i Paris 2 gånger och aldrig åkt upp i tornet. För mig är Paris att sitta på café och surpla lite café au lait. Gå och titta i de små butikerna. Det enda turistiga vi gjort var att åka med båt på Seine och äta middag - det var faktiskt trevligt.
    Ja de där middagsbåtturerna verkar festliga. Vi åkte en vanlig rundtur på en timme och det var helkasst! Man kunde inte se nåt för alla träd (säkert bättre att åka när träden inte har löv haha), guiden kunde knappt engelska och det var en störig skolklass med på turen.
    Jag tog upp min bok och satt och läste, så nu kan jag iaf säga att jag läste en god bok under tiden som jag cruisade på Seine. Inte alla kan säga det

Vad jag har hört så är det roligare att ta en båttur på Canal St Martin.

För mig är Paris atmosfär och mysiga butiker, och arkitektur. Jag gillar att bara gå utan mål, och kanske slå sig ner för people watching i en mysig park (Parc Monceau är favoriten, men Place des Vosges var också söt). Och äta crepes av alla de slag
  • sahara sahara

Om man vill ha utsikt och inte har något emot trappor - gå upp i dômen i Sacré-Coeur! Det kostade fem euro eller så sist jag var där, och det är fantastiskt! Triumfbågen är också fint, framför allt på kvällen, när man ser billyktorna längs alla avenyerna.

Eiffeltornet är coolt rent tekniskt, och för att det är ett "måste", men nog finns det roligare saker att göra i Paris. Man måste förresten bestämma sig för om man ska göra "turistsaker" eller inte. Det vill säga, vill man göra sånt som Eiffeltornet, Sacré-Coeur, Champs-Elysées, och i så fall för att "det är det som är Paris" eller för att man faktiskt vill, eller vill man göra lite andra saker som många kanske hamnar vid på andra, eller tredje besöket?

Det finns liksom ingen möjlighet att göra "allt" på en helg. Som sagt - en sak om dagen är rätt lagom, för att hinna uppleva.

Många verkar åka en vecka och beta av allt det "viktiga", och sen andra gången ta det lite lugnare och titta på lite andra saker.

Och jag håller med Shoe - en båttur på floden kan vara ganska mysigt. Bäst är att åka i skymningen. Om man inte äter middag tar turen cirka en timme.

En alien på kylskåpet!
  • Pappa i april
    Shoegirl skrev 2009-06-18 21:00:05 följande:
    Har varit i Paris 2 gånger och aldrig åkt upp i tornet.
    Jag lyckades vid tredje besöket.....
Svar på tråden Paris på två dagar? -tips!