• Anonym

Pappa mot sin vilja

Jag kommer föde detta barn men kommer bli helt ensam det vet jag och han kommer bli pappa mot sin vilja. Hur funkar det där med att skriva fader okänd mm.. han vill att jag gör det men jag är rädd att det kommer bli utredningar och ev har jag hört att jag kan bli utan pengar mm..

Någon som vet hur allt detta fungerar?

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja
  • Anonym

Nej, det kan du inte göra. Socialtjänsten kommer att tvinga dig att ge alla upplysningar du har om killen och att du aktivt försöker hitta honom.
    Du kan välja att ljuga, men tänk på hur det påverkar ditt barn. Skulle du själv vilja växa upp med "fader okänd" på ditt födelsebevis?

Anledningen till att han vill att du skriver så är för att han ska slippa betala underhåll. Men ni kan göra upp det mellan er att du inte kräver honom på några pengar om du tycker att det är ok.

• Anonym

Det kommer att bli en stoooor utredning, och vägrar du uppge så blir du utan underhåll.
    Alla barn har rätt att veta sitt ursprung.
    Du kan ju alltid betala tillbaka underhållet till honom varje månad, eftersom du skaffar barn på egen hand.

• Anonym

pengar måste jag ju ha.. för annars klarar jag mig inte nästan. Jobbar i vården 75% en dotter på 5 år. Inge besparingar eller nått då jag lever under minimum vad man ska ha. Ingen släckt eller familj som kan ställa upp och betala för mig.
    Nyss sålt av alla mina baby saker, kläder ja allt och fick nyss veta att jag är gravid så det är inte roligt eller planerat då jag åt p-piller.

Han vill inte veta av mig eller barnet. Han kommer inte berätta för sin dotter eller familj att det finns ett barn där ute som är hans. Han anser att de inte har med saken att göra med.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 11:38:40 följande:
    pengar måste jag ju ha.. för annars klarar jag mig inte nästan. Jobbar i vården 75% en dotter på 5 år. Inge besparingar eller nått då jag lever under minimum vad man ska ha. Ingen släckt eller familj som kan ställa upp och betala för mig.Nyss sålt av alla mina baby saker, kläder ja allt och fick nyss veta att jag är gravid så det är inte roligt eller planerat då jag åt p-piller.Han vill inte veta av mig eller barnet. Han kommer inte berätta för sin dotter eller familj att det finns ett barn där ute som är hans. Han anser att de inte har med saken att göra med.
    Varför då behålla barnet?
    Vill man skaffa barn på egen hand så kan man inseminera sig i tex Danmark.
  • Anonym

överväkt att göra en abort några veckor nu men känner att jag inte kan men vet att det skulle vara det lättaste valet men kan inte bara. Så svårt att förklara.

Så nu har jag bestämt mig att behålla barnet.

• Anonym (inte ljuga)

Om du vet vem pappan är så är det absolut inte bra att ljuga för myndigheterna då du tillslut kan bli anmäld för bedrägeri om du inte medverkar i deras utredningar och förser dem med falska uppgifter.
    Undåerhållsbidrag kan bli svårt att få om de misstänker att du inte är ärlig.
    Finns det andra som kan misstänka att han är pappan? För myndigheterna frågar runt och om det då kommer fram från annat håll ja då sitter du i klistret.

Strunta i pappan och uppge honom som fader om det nu är så, varför göra något för hans skull när han ändå skiter i er? Varför sätta dig själv i kanske en omöjlig sits för någon som varken bryr sig om dig eller barnet?

Det som händer är att lögnerna kommer ikapp dig och vad gör du då? Myndigheterna ser inte lätt på en sådan sak.

• Anonym

Tala om vem pappan är, förklara läget så de fattar att DE får ordna allt vid en ev utredning, för att pappan inte vill veta av er. MEN skriv inte på gemensam vårdnad om han nu skulel få för sig att han vill ha det. Han har umgängesrätt ändå, men vid gemensam kan han lägga sig i ditt val av dagis, skola etc.

HAN skiter i er, så skit du i hans önskningar.

• pegga

Det är viktigt för barnet, på sikt, att ha kännedom om sin pappa. Förutom rent känslomässiga saker så ger det också barnet rätt till underhåll, arv, ekonomiskt stöd osv. så det är en mycket viktig rättighet.

Skit i vad pappan tycker. För barnets skulle bör du se till att faderskapsfrågan sköts på riktigt sätt.

• Miss Skywalker

För vems skull ska du inte uppge honom som pappan? För barnets? För din skull? Komigen! Han har avlat ett barn, inte planerat visst men nu blev det som det blev. Det får han leva med. Det finns alltså inga 100%iga preventivmedel. Tyvärr. Som man bäddar får man ligga..

Svar på tråden Pappa mot sin vilja