• sheeba

Katt löper mycket, svårt att gå upp i vikt?

Skaffade denna katt för ca 1 månad sedan hon är 3 år.
    Efter ca 2 veckor hemma så började hon löpa och gjorde det i 1 veckas tid och nu i helgen börja hon löpa igen.
    Hon var väldigt smal när jag fick henne och hon gick upp lite innan hon började löpa första gången här men nu verkar det som hon har gått ner det igen.
    Kan det vara så att om hon löper så ofta att hon aldrig lägger på sig? man känner ryggraden och revbenen dock inte lika mycket som när jag fick henne.
    Man ser tydligt benen på bakbenen uppe till.
    Fast hon har gått upp så tycker jag ändå hon är för smal.

Ska kastrera henne sedan nästa månad eller slutet på denna månad tänkte jag.
    Hon får royal ranin (indoors) men aksnke skulle byta till något annat fetare eller så undertiden tills hon blir kastrerad?
    Tycker synd om henne.

• Svar på tråden Katt löper mycket, svårt att gå upp i vikt?
  • Kristin24

ge henne fetare mat då...ha i lite olja i maten, fisk är fett också.

Bra att sterilisera  henne...då kommer hon gå upp i vikt ska du se.

Go och glad Kexchoklad
  • Birgitta2

Katter som ständigt löper (som okastrerade katthonor ibland gör) går inte upp i vikt. All deras energi går till löpet. Se till att få henne kastrerad så fort som möjligt.

• sheeba

Ska prova att blanda i lite olja till henne sålänge. Synd om henne att löpa så och jobbigt att lyssna på
    Jo ska få henne kastrerad så fort jag kan stackaren kan ju inte går så.

• Birgitta2
    sheeba skrev 2009-06-17 12:03:16 följande:
    Ska prova att blanda i lite olja till henne sålänge. Synd om henne att löpa så och jobbigt att lyssna på Jo ska få henne kastrerad så fort jag kan stackaren kan ju inte går så.
    Köp ett par kilo babycat-foder. Det är kanska mycket fett i och dessutom nyttigt när man skall gå upp i vikt. Men byt inte foder rakt av. Blanda i det med det vanliga fodret så inte katten blir dålig i magen.
  • Kantarellen

Att blanda olja i fodret för att katten skall gå upp i vikt är totalt meningslöst och kommer bara göra fodret mer svårupptagligt för henne. Vegitabilisk olja är inget katten tar upp utan det fungerar som smörjmedel i tarmen. Om du skall tillsätta något som katten kan ta upp och få energi av skall det vara animaliskt, tex laktosfri grädde, äggula, skirat saltfritt smör, rå köttfärs av valfritt djur.

• Majsan70

Ge kattungefoder eller outdoorfoder och kastrera så fort ni kan. Troligen kommer hon att gå upp i vikt snart efter kastreringen.

Vår hona vägde 1,8 kilo när vi kastrerade henne i höstas o nu väger hon 4,5 kilo. Stopr skillnad på katt i dag så jag är glad att vi la avelsplanerna på hyllan för henne. Ring o be att få p-piller utskrivet under tiden så hon slipper gå o tomlöpa.

• lennartsdotter

Det hela kommer lösa sig när hon blivit kastrerad. Metabolismen sjunker i genomsnitt med 30% efter kastrering.

• sheeba

Ja jag hoppas att det gör det. Hon verkar även göra "revir" här och var. Detta vill jag ha bort började också när löpningen började.
    Förhoppningsvis försvinner det vid kastreringen. Ska ringa nästa vecka och boka tid för henne.

Svar på tråden Katt löper mycket, svårt att gå upp i vikt?