• Chaktio

Hur få valpen lugn?

Vi har en valp som är 9-veckor. Han är en söt, go och energisk kille.

Vi aktiverar honom ganska mycket, både inne, med leksaker och med "mini-spår" typ leta godis och ute med små promenader i koppel eller besök på nya platser.

Trots aktivering är han helt tossig på kvällarna och far bokstavligen som en ping-pong boll mellan väggarna, sliter och drar i allt, springer i 180 genom huset. Vi försöker att hjälpa honom att varva ner genom att själva vara lugna, ha honom i famnen och bara hålla honom eller stryka honom sakta. Det fungerar men kan ta lite tid.

Nu försöker sambon, som är hemma första veckorna, att aktivera honom ännu mera för att få honom lugnare på kvällarna, men jag när jag läst lite på andra forum så börjar jag undra om det inte är så att vi aktiverar honom för mycket och att det därför blir en övertrötthet som yttrar sig som "tok"?

• Svar på tråden Hur få valpen lugn?
  • Alfy85

Kan va överaktivitet. Men kom ihåg att han är ju bara en valp. Om inte jag minns helt fel så va våra såna när de va små oxå=) De flesta lugnar ner sig=) Lycka till

• sheeba

Min första tanke var att han är överstimulerad tycker nui ska dra ner på aktiveringen och bara ha vanligt bus/gos med hunden han är fortfarande liten och behöver inte "tränas" så som de gör när de är någon månad äldre.

• linjes

Valpar aktiverar sig själva med lek och behöver inte alls aktiveras så mycket som ni gör,då blir dom överaktiva och har svårt att lugna ner sig

• Chaktio

Ja, vi får nog prova att aktivera "så lite som möjligt" en dag för att se om det blir någon skillnad.

Vet att det är normalt att de är lite "too much" ;) men det jag är osäker på är just om det är fel väg att gå med mer aktivering.

• MER82

Man måste lära hundar att slappna av. Det är lika viktigt med passivitetsträning som aktivitetsträning. Men det har man en tendens att glömma bort. Så mitt tips är att träna passivitet! Och tänk på att han är en bebis.

• Chaktio
    MER82 skrev 2009-06-17 13:26:49 följande:
    Man måste lära hundar att slappna av. Det är lika viktigt med passivitetsträning som aktivitetsträning. Men det har man en tendens att glömma bort. Så mitt tips är att träna passivitet! Och tänk på att han är en bebis.
    Har du något förslag på hur man kan träna passivitet? Han är liksom inte helt nöjd med att bara sitta i knät utan vill då helst tugga, slita och dra i en leksak samtidigt...
  • Chaktio
    sheeba skrev 2009-06-17 13:08:00 följande:
    Min första tanke var att han är överstimulerad tycker nui ska dra ner på aktiveringen och bara ha vanligt bus/gos med hunden han är fortfarande liten och behöver inte "tränas" så som de gör när de är någon månad äldre.
    Vad är då "vanligt bus/gos"? Han kommer ju liksom med leksaker och vill brottas och busa och studsa hela tiden och om han inte får igång oss så sliter han och drar i filtar och sin bädd och allt han hittar. Det är därför vi försökt aktivera honom mentalt med godis-sök och små promenader för att det ska vara lite "lugnare" aktivering.
  • Birgitta2

Överstimulering. Svårt att koppla av. Det är det jag kommer på direkt när jag läser ditt inlägg. Valpen är nio veckor och skall sova mycket, ha lugn och ro och vänja sig vid omgivningarna. Jag hade INTE låtit hans överaktivitet ta överhanden.

Hur ser din familj ut? Är det bara du eller har du barn och andra djur? Är det mycket rörelse omkring er som gör att det trissar upp hunden?

• Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 13:34:29 följande:
    Vad är då "vanligt bus/gos"? Han kommer ju liksom med leksaker och vill brottas och busa och studsa hela tiden och om han inte får igång oss så sliter han och drar i filtar och sin bädd och allt han hittar. Det är därför vi försökt aktivera honom mentalt med godis-sök och små promenader för att det ska vara lite "lugnare" aktivering.
    Ett litet tips kan vara att inte ha leksaker liggande framme alls. Låt honom leka med leksaker på en speciell tid och plocka sedan undan dem så att de inte distraherar honom. Har han ett eget ställe att få lugn och ro på?
  • Chaktio
    Birgitta2 skrev 2009-06-17 13:53:47 följande:
    Överstimulering. Svårt att koppla av. Det är det jag kommer på direkt när jag läser ditt inlägg. Valpen är nio veckor och skall sova mycket, ha lugn och ro och vänja sig vid omgivningarna. Jag hade INTE låtit hans överaktivitet ta överhanden.Hur ser din familj ut? Är det bara du eller har du barn och andra djur? Är det mycket rörelse omkring er som gör att det trissar upp hunden?
    Det är jag och min sambo, men vi bor på landet och har hästar och lever ett rätt "aktivt" liv, om man säger så... svårt att sitta en dag i soffan och ta det lugnt liksom...
Svar på tråden Hur få valpen lugn?