• Chaktio

Hur få valpen lugn?

Vi har en valp som är 9-veckor. Han är en söt, go och energisk kille.

Vi aktiverar honom ganska mycket, både inne, med leksaker och med "mini-spår" typ leta godis och ute med små promenader i koppel eller besök på nya platser.

Trots aktivering är han helt tossig på kvällarna och far bokstavligen som en ping-pong boll mellan väggarna, sliter och drar i allt, springer i 180 genom huset. Vi försöker att hjälpa honom att varva ner genom att själva vara lugna, ha honom i famnen och bara hålla honom eller stryka honom sakta. Det fungerar men kan ta lite tid.

Nu försöker sambon, som är hemma första veckorna, att aktivera honom ännu mera för att få honom lugnare på kvällarna, men jag när jag läst lite på andra forum så börjar jag undra om det inte är så att vi aktiverar honom för mycket och att det därför blir en övertrötthet som yttrar sig som "tok"?

• Svar på tråden Hur få valpen lugn?
  • Birgitta2
    Chaktio skrev 2009-06-17 13:57:16 följande:
    Det är jag och min sambo, men vi bor på landet och har hästar och lever ett rätt "aktivt" liv, om man säger så... svårt att sitta en dag i soffan och ta det lugnt liksom...
    Om ni lever aktivt, har stall och hästar misstänker jag att valpen får rejält med stimulans bara genom att vara med. Om valpen verkar vara stirrig, så ge den ett märgben (färskt eller fryst men rått). Peta ur märgen som kan vara lite starkt för en liten valpmage. De flesta valpar bara älskar märgben, och får samtidigt koncentrera sig på annat, och bara ligga och gnaga. Och ni måste aktivt se till att valpen får sin sömn, de är som barn - sover mer än de är vakna. Och får de inte sin sömn blir de som vi - övertrötta och bara KAN inte sova.
  • Chaktio
    Mieria skrev 2009-06-17 13:56:06 följande:
    Ett litet tips kan vara att inte ha leksaker liggande framme alls. Låt honom leka med leksaker på en speciell tid och plocka sedan undan dem så att de inte distraherar honom. Har han ett eget ställe att få lugn och ro på?
    Han har en egen dyna och så har vi en stor transportbur med en filt i. Men dynan sliter han och drar i och drar omkring överallt och filten i buren drar han ur. När han väl kommer till ro vill han oftast ligga på mattan mitt på köksgolvet... Eller på dynan, mitt på mattan...
  • Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:01:52 följande:
    Han har en egen dyna och så har vi en stor transportbur med en filt i. Men dynan sliter han och drar i och drar omkring överallt och filten i buren drar han ur. När han väl kommer till ro vill han oftast ligga på mattan mitt på köksgolvet... Eller på dynan, mitt på mattan...
    hahaha låter som en härlig personlighet Låt honom slita tills det är bekvämt! Ger ni honom uppmärksamhet och säger till honom tycker han antagligen bara att det är roligare.
  • Birgitta2
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:01:52 följande:
    Vår vovve låg sällan i sin mjuka biabädd. Hon skulle ligga på det hårda stengolvet vid burspråksfönstret.
  • Chaktio

Alla verkar överens om att han är överstimulerad, precis som jag misstänkte...

Men hur ska man göra då? Ska vi bara ignorera honom när han sprätter omkring och vill busa? Eller ska man hålla honom tills han lugnar sig?

• Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:07:46 följande:
    Alla verkar överens om att han är överstimulerad, precis som jag misstänkte... Men hur ska man göra då? Ska vi bara ignorera honom när han sprätter omkring och vill busa? Eller ska man hålla honom tills han lugnar sig?
    Läser du inte svaren du får?? Låt inte leksakerna vara framme och ge honom ingen uppmärksamhet när han försöker få den genom att stirra. Ge honom omtanke och kärlek först när han själv lugnat ner sig-
  • Birgitta2
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:07:46 följande:
    Alla verkar överens om att han är överstimulerad, precis som jag misstänkte...Men hur ska man göra då? Ska vi bara ignorera honom när han sprätter omkring och vill busa? Eller ska man hålla honom tills han lugnar sig?
    Ta på hunden koppel - eller vara lös och sätt dig på en sten eller stubbe och låt honom roa sig för sig själv. Ni märker när han börjar bli trött och då är det bara att lyfta in honom. Sen MÅSTE ni själva också varva ner. Har man en valp kan man inte ränna omkring hela tiden för valpen vill vara med flocken och kan inte koppla av. Så ta ett par veckor och "gör inga måsten" inomhus. Ta ledigt från hemarbetet och gör bara det absolut nödvändigaste en vecka till eller två.
  • Chaktio
    Mieria skrev 2009-06-17 14:09:41 följande:
    Läser du inte svaren du får?? Låt inte leksakerna vara framme och ge honom ingen uppmärksamhet när han försöker få den genom att stirra. Ge honom omtanke och kärlek först när han själv lugnat ner sig-
    Jo, jag läser svaren jag får. Men problemet är att han ju liksom kastar sig på en. Hoppar efter benen om man står upp, kastar sig upp i knät om man sitter på golvet, tokspringer efter en om man går över golvet. Och när han springer omkring och sliter i sin bädd, drar omkring filten i hela huset, ska jag ta bort den också. Leksakerna ger vi honom mest för att avleda honom från att tugga på oss/stolar/mattor/övrig inredning....

Och jag frågar för att jag vill veta hur jag borde hantera det. Bara ignorera och låta honom fara omkring, eller mera aktivt försöka stilla honom, liksom? Och jag tycker det är bättre att fråga en gång för mycket om jag inte är säker på att jag uppfattat rätt. Men om jag förstår dig rätt så tycker du att vi ska ignorera valpen tills han lugnar sig.
  • Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:33:47 följande:
    Jo, jag läser svaren jag får. Men problemet är att han ju liksom kastar sig på en. Hoppar efter benen om man står upp, kastar sig upp i knät om man sitter på golvet, tokspringer efter en om man går över golvet. Och när han springer omkring och sliter i sin bädd, drar omkring filten i hela huset, ska jag ta bort den också. Leksakerna ger vi honom mest för att avleda honom från att tugga på oss/stolar/mattor/övrig inredning.... Och jag frågar för att jag vill veta hur jag borde hantera det. Bara ignorera och låta honom fara omkring, eller mera aktivt försöka stilla honom, liksom? Och jag tycker det är bättre att fråga en gång för mycket om jag inte är säker på att jag uppfattat rätt. Men om jag förstår dig rätt så tycker du att vi ska ignorera valpen tills han lugnar sig.
    Du fattar mig rätt Sätt upp benet om han hoppar så att han inte kommer så nära men titta inte på honom. Ge honom inga händer eller diskussioner. För honom är det att få uppmärksamhet och belöning. Säg bara "nej" och fortsätt med det ni gör. De tröttnar snabbare än man kan tro. Låt honom slita runt med sin sovplats.
  • Chaktio
    Birgitta2 skrev 2009-06-17 14:10:41 följande:
    Ta på hunden koppel - eller vara lös och sätt dig på en sten eller stubbe och låt honom roa sig för sig själv. Ni märker när han börjar bli trött och då är det bara att lyfta in honom. Sen MÅSTE ni själva också varva ner. Har man en valp kan man inte ränna omkring hela tiden för valpen vill vara med flocken och kan inte koppla av. Så ta ett par veckor och "gör inga måsten" inomhus. Ta ledigt från hemarbetet och gör bara det absolut nödvändigaste en vecka till eller två.
    Jo, vi har varvat ner, har semester, och gör i princip inget annat än sitter på köksgolvet och är med valpen. Försöker göra hushållssysslor när han sover. Men det jag menar är att eftersom vi lever ett så aktivt liv så gissar jag att vi har en tendens att tycka att vi "inte gör nåt alls" fast vi kanske håller på för mycket med valpen.

Det är alltid en av oss som är fokuserad på honom, han är inte med i stallet eller så ännu och han får alltid sova om han visar tecken på att vilja det. Men när han håller på och vill bitas, bråkas och busas så blir det liksom lättare att aktivera honom på något sätt än att bara ignorera. Han vill ju liksom inte roa sig själv utan han vill busa med oss, hela tiden?
  • Chaktio
    Mieria skrev 2009-06-17 14:38:02 följande:
    Du fattar mig rätt Sätt upp benet om han hoppar så att han inte kommer så nära men titta inte på honom. Ge honom inga händer eller diskussioner. För honom är det att få uppmärksamhet och belöning. Säg bara "nej" och fortsätt med det ni gör. De tröttnar snabbare än man kan tro. Låt honom slita runt med sin sovplats.
    OK, får prova det!
  • köttbullelydnad

Har en liknande valp här hemma. Dock varken under- eller överstimulerad, bara en _väldigt_ aktiv ras. Sedan han kom hem har vi - på order från uppfödaren - tränat passivitet, något han till en början inte uppskattade alls och gärna skällde för att få en reaktion. Uteblev reaktionen slutade han efter ett par minuter.
    Han har haft en förmåga att leka studsboll när man haft nåt i händerna, sprungit rätt in i en när man suttit på golvet och varit allmänt hårdhänt både mot oss och den andra hunden här hemma, något vi fått vänja honom av med genom att visa hur han istället ska göra. Köper han det inte - då ignoreras han istället.
    På golvet här hemma finns det en enda sak - ett tuggben. Det är allt. Leksakerna använder vi när vi är ute och han ska bli aktiverad eller vi ska träna. Endast då. Det har gjort honom lugn inne och full av energi ute - precis som det ska vara. Det är vi som bestämmer när det är dags för lek, och när den är över. Samma sak med träningen. Försöker han "provocera" igång lek, bara att ignorera. Oftast kom han och ville busa när jag stod och diskade, lagade mat eller liknande, men det ignorerades. Nu kommer han och ligger i köket när jag är där, men kan koppla av.
    Han har på de 5 veckorna han varit här hemma nu gått från 700 blås dagarna igenom till normalt tempo, och mycket tack vare konsekvens och att vi varit tydliga för honom.
    Ta det lugnt med er valp, gå ner till en mer "lagom" aktiveringsnivå (vet ej rasen, och alla kräver de ju olika mycket olika tidigt) och njut av sprattelvalpen

• Birgitta2
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:41:26 följande:
    Jo, vi har varvat ner, har semester, och gör i princip inget annat än sitter på köksgolvet och är med valpen. Försöker göra hushållssysslor när han sover. Men det jag menar är att eftersom vi lever ett så aktivt liv så gissar jag att vi har en tendens att tycka att vi "inte gör nåt alls" fast vi kanske håller på för mycket med valpen.Det är alltid en av oss som är fokuserad på honom, han är inte med i stallet eller så ännu och han får alltid sova om han visar tecken på att vilja det. Men när han håller på och vill bitas, bråkas och busas så blir det liksom lättare att aktivera honom på något sätt än att bara ignorera. Han vill ju liksom inte roa sig själv utan han vill busa med oss, hela tiden?
    Jag tror inte på det där att nån hela tiden skall vara fokuserad på valpen. Gör era hushållssysslor och ignorera valpen. Han tröttnar så småningom. Lugna lekar gäller. Rulla en boll ex.vis. Strunta i kamplekar så länge. Vill han kampa - byt ut leksaken mot ett ben eller liknande och lämna honom en stund.

Vi har en valp som hade en tydlig on/off-knapp. Och hon var jättelugn. Men jag har också för länge sen haft en valp som hela tiden behövde uppmärksamhet. Jämt. Men det vägrade vi. Valpen fick ibland roa sig själv. Han fick ingen uppmärksamhet om han hela tiden stirrade upp sig. Hundar lär sig snabbt. Sluta sitt på golvet. Upp på en stol eller soffa. Vill han inte vila, så sätt ner honom på golvet. Inte ens nån ögonkontakt skall ni ha med valpen om ni inte skall leka eller ha hans uppmärksamhet.
  • Chaktio

Tack för era svar! Har provat lite idag på eftermiddagen och jag tycker jag ser viss effekt, men jag gissar att det tar ett tag att få honom att bli lugnare. Det gäller att träna sig själv, det är ju sååå svårt att ignorera en ursöt valp som hoppar och studsar och slår knut på sig själv för att få uppmärksamhet... ;)

• köttbullelydnad
    Chaktio skrev 2009-06-17 22:25:00 följande:
    Tack för era svar! Har provat lite idag på eftermiddagen och jag tycker jag ser viss effekt, men jag gissar att det tar ett tag att få honom att bli lugnare. Det gäller att träna sig själv, det är ju sååå svårt att ignorera en ursöt valp som hoppar och studsar och slår knut på sig själv för att få uppmärksamhet... ;)
    Visst är det?!
  • hugskott

Grattis till fullt ös! Tycker köttbullelydnad nämnde en viktig sak som jag bara i förbigående poängterar (för du har fått bra svar på din fråga ändå.)
    I mitt tycke ska inte hundar öht ha tillgång till sina leksaker förrän de är lite äldre och har lite lydnad i kroppen. Det är dels för att de inte kan hantera det och blir uppvarvade och dels är det en ledarskapsfråga. Ledaren påbörjar och avslutar aktiviteterna! Däremot inte sagt att man inte kan bjuda tillbaka ibland när valpen vill leka, det måste man oxå, men för er en tid framöver är det nog bra att chilla lite.
    Träna inte bara passivitet i skogen, utan även på ställen där det är mycket folk.(tex busshållplats, torg el vad som) Och korta pass! Lycka till!

• Chaktio

I dag har jag sett en liten förändring som säkert beror helt på mitt ändrade förhållningssätt. Det blir mer sova helt enkelt. Tidigare har jag varit alldeles för snabb med att gå ut direkt lillen kliver upp från bädden, men idag har jag överlag försökt att "ignorera" lite mer så länge han inte går till hallen och vill ut. Det har resulterat att han ofta lägger sig igen och sover vidare :)

• köttbullelydnad
    Chaktio skrev 2009-06-18 20:50:14 följande:
    I dag har jag sett en liten förändring som säkert beror helt på mitt ändrade förhållningssätt. Det blir mer sova helt enkelt. Tidigare har jag varit alldeles för snabb med att gå ut direkt lillen kliver upp från bädden, men idag har jag överlag försökt att "ignorera" lite mer så länge han inte går till hallen och vill ut. Det har resulterat att han ofta lägger sig igen och sover vidare :)
    Kul att det går framåt
Svar på tråden Hur få valpen lugn?