• Alle

Vaccinera med Gardasil

Jag har hört mycket gott om Gardasil och vi hade bestämt oss för att vaccinera dottern (14 i höst).
    Vi får betala vaccinet själv (tror jag) -max 1800 kr och man måste vara säker på att flickan inte har debuterat sexuellt.
    Men det kostar inget för själva vaccinationen på VC

Hur ska ni göra?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Vaccinera med Gardasil
  • Charmeuse

Va det inte nån som dog av det där vaccinet? Jag är lite skeptisk till den...

• Alle
    cammily skrev 2009-06-17 16:35:37 följande:
    men man kan ju vaccinera sig även om man har haft samlag.
    Fast det är då helt verkningslöst enligt läkaren som skrev ut receptet till min dotter.
  • Alle
    Charmeuse skrev 2009-06-17 16:37:58 följande:
    Va det inte nån som dog av det där vaccinet? Jag är lite skeptisk till den...
    Man kan dö av andra vanliga vaccin också om man har otur
  • cammily

mycket konstigt då att de står att man kan ta de när man ammar och hålla upp när man är gravid.

• Majsan70

Jag är mycket skeptisk till detta vaccinet. Det gick visst inte så bra för alla under testerna och efter det vad jag har hlrt. Dessutom skyddar det bara mot en bråkdel av de farliga virusen.

Så NEJ vi kommer inte att vaccinera förens det kommit nåt betydligt bättre på marknaden som är mer testat och bevisligen säkrare o mer effektivt.

• Majsan71
    Alle skrev 2009-06-17 17:00:44 följande:
    Fast det är då helt verkningslöst enligt läkaren som skrev ut receptet till min dotter.
    Det var en underlig kommentar. Gardasil skyddar mot flera olika av humant papillomvirus och även om man skulle blivit smittad av en typ av viruset vid det första samlaget så skyddar det ändå mot de andra typerna. Det skulle ju isåfall vara om man har megaotur och drabbas av alla de hpv som ingår i vaccinet.
  • Majsan71
    Majsan70 skrev 2009-06-17 17:04:32 följande:
    Jag är mycket skeptisk till detta vaccinet. Det gick visst inte så bra för alla under testerna och efter det vad jag har hlrt. Dessutom skyddar det bara mot en bråkdel av de farliga virusen.Så NEJ vi kommer inte att vaccinera förens det kommit nåt betydligt bättre på marknaden som är mer testat och bevisligen säkrare o mer effektivt.
    Vad har du hört?

Jag är väldigt nyfiken eftersom detta är något som jag arbetar med och det kan vara bra att veta vad folk har för funderingar redan innan de hunnit ställa frågan
  • Alle
    Majsan71 skrev 2009-06-17 17:08:48 följande:
    Det var en underlig kommentar. Gardasil skyddar mot flera olika av humant papillomvirus och även om man skulle blivit smittad av en typ av viruset vid det första samlaget så skyddar det ändå mot de andra typerna. Det skulle ju isåfall vara om man har megaotur och drabbas av alla de hpv som ingår i vaccinet.
    Ja, och det förklarade hon väldigt noga och bra - det där om papillomvirus. Jag får nog kolla mer på nätet...
  • Majsan70
    Majsan71 skrev 2009-06-17 17:11:39 följande:
    Vad har du hört?Jag är väldigt nyfiken eftersom detta är något som jag arbetar med och det kan vara bra att veta vad folk har för funderingar redan innan de hunnit ställa frågan
    Det var ju på nyheterna om det i vintras. Nåt om att testerna inte gått riktigt bra. Sen är det ju ett allmänt känt faktum att det enbart skyddar mot vissa saker o inte andra.
Svar på tråden Vaccinera med Gardasil