• MaDDelicious

Blanda blockchoklad & vispad Grädde? Går det?

Jag ska baka födelsedagstårtor ikväll, men är allergisk mot nötter. Därför kan jag endast använda mig av blockchoklad. Undrar nu hur det blir om man smälter mörk fazer block med vispad grädde och har ovanpå tårtan? Någons om vet om det går!

Haha!

• Svar på tråden Blanda blockchoklad & vispad Grädde? Går det?
  • Alle
    MaDDelicious skrev 2009-06-17 15:34:16 följande:
    Jag ska baka födelsedagstårtor ikväll, men är allergisk mot nötter. Därför kan jag endast använda mig av blockchoklad. Undrar nu hur det blir om man smälter mörk fazer block med vispad grädde och har ovanpå tårtan? Någons om vet om det går! Haha!
    Gör fluff istället och lägg ovanpå.
    Smält ca 180 g choklad långsamt i vispgrädde på spisen.
    Låt svalna över natt i kyl, vispa till kraftigt chokladskum
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • MaDDelicious
    Alle skrev 2009-06-17 15:38:36 följande:
    Gör fluff istället och lägg ovanpå.Smält ca 180 g choklad långsamt i vispgrädde på spisen.Låt svalna över natt i kyl, vispa till kraftigt chokladskum
    Hum... hinner inte stå över natten ju! De ska vara klart tills kl 18 idag =)
  • Alle

Kolla då i någon av tårttrådarna för tips

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Ronjas mamma

Visst går det, trist bara att behöva använda blockchoklad en annan gång så sök på PB choklad i malmö de skickar och har helt nötfri choklad..

• Ronjas mamma

Man gör på samma vis för att göra chokladpudding vispa grädden relativt hårt smält chokladen i vatten bad och häll i tror du kan räkna med 50 -100 gram choklad till 2,5 dl grädde allt efter hur mycket chokladsmak du vill ha..

• MaDDelicious

Ronjas mamma skrev 2009-06-17 15:47:11 följande:

Visst går det, trist bara att behöva använda blockchoklad en annan gång så sök på PB choklad i malmö de skickar och har helt nötfri choklad..
    har de aldrig nötter i ngt?
  • Ronjas mamma

Jo men inte i deras rena choklad den görs på dagar då de inte gor med nötter..

Svar på tråden Blanda blockchoklad & vispad Grädde? Går det?