När man bryr sig om alla men inte får något tillbaka
Varför ska man anstränga sig och bry sig om alla andra när ingen orkar bry sig om en själv?
Är mitt uppe i ett skov av min sjukdom (Crohns) som har hållit på nu i flera månader men jag har ändå lyckats hålla upp hela min vardag med jobb, övertid, hjälpa vänner & bekanta på fritiden osv osv. Nu börjar det dock straffa sig och jag måste troligen bli inlagd för vård.
Trots att folk i min närhet vet att jag varit sjuk länge nu är det sällan någon orkar fråga hur jag mår. När jag berättar för kollegorna att jag troligen kommer bli inlagd (över midsommar dessutom) är det knappt någon som säger något. Jag går och berättar för min chef och hans reaktion är "hur länge ska du vara borta DÅ?". Ingen fråga hur jag mår eller någon slags omtanke.
Min man, som vet att jag mådde skitdåligt igår, orkar inte höra av sig på hela dagen. Reagerar inte ens när jag inte kommit hem vid 19, trots att han vet att jag började jobba 06:45 idag. Varför ansträngde jag mig och köpte blommor till honom i måndags, då han fick besked om att varslet på hans jobb inte omfattade honom? När han inte ens orkar höra av sig och fråga hur jag mår?
Varför ska man anstränga sig och själv bry sig om andra när ingen orkar gengälda? Varför ska jag alltid vara den som hjälper till, köper presenter, frågar hur folk mår om ingen gör det åter?