• Anonym

Erfarenheter av p-plåster?

Hej!
    Sitter här och läser runt på internet ang olika prev.medel och blev lite nyfiken på p-plåster.
    Har haft hormonspiral tidigare men vågar inte riktigt sätta in en ny nu igen efter förlossningen... gjorde så ont sist! Har använt p-piller i tonåren men mådde inte så bra av dom, frågan är hur det är med plåster? Är det samma som att äta p-piller?

vad har ni för erfarenheter utav plåstret? positivt/negativt?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Erfarenheter av p-plåster?
  • Anonym (en till)

Det undrar jag också, befinner mig i ungefär samma sits som du.

• mmonika77

Jag var så fruktansvärd nervös för om det verkligen sitter som det ska. Det får ju lossna lite på kanterna men hur mycket... jag vill liksom vara 100 säker på att jag inte blir gravid och inte beroende på hur mycket plåstret lossnat. Nej inget för mig, trivdes inte då jag oroade mig hela tiden, sitter det som det ska osv.

• Anonym
    mmonika77 skrev 2009-06-17 21:29:30 följande:
    Jag var så fruktansvärd nervös för om det verkligen sitter som det ska. Det får ju lossna lite på kanterna men hur mycket... jag vill liksom vara 100 säker på att jag inte blir gravid och inte beroende på hur mycket plåstret lossnat. Nej inget för mig, trivdes inte då jag oroade mig hela tiden, sitter det som det ska osv.
    Okej, men då är det alltså så att plåstret verkar ha lätt för att lossna i kanterna? kan man sätta det precis vart som helst?
    förutom det, hur tycker du att det verkade annars? mellanblödningar? hur var mensen? humöret osv?
  • mmonika77

Jag kämpade i en månad med det men jag kände att jag inte orkade. Antingen ska jag ha något som liksom jag vet är säkert men inte bero på hur mycket det lossnar på kanterna. Du ska ju ha det någonstans så man inte rör kroppen mycket på skuldran, nedre delen av ryggen osv, det blir ju massa ludd från kläder och när du duschar så lossnar det lite i kanterna också. Hade det inte varit för det hade jag varit nöjd, exakt likadana blödningar som utan plåster och preventivmedel. Jag kämpade bara 1,5 månad men gav upp sedan. Humöret som med alla andra preventivmedel men bättre sexlust än med till exempel p-spruta.

• Anonym

mmonika77 :
    Okej, så himla dumt att det verkar lossna i kanterna! Förstår att du kände dig orolig, skulle nog känt likadant.
    hm, vad svårt detta är! Kanske ska man ge det en chans iaf. Är det dyrt förresten?

• mmonika77

Kommer ej ihåg men du får ju byta när det lossnar. Kolla på fass.

• Anonym
    mmonika77 skrev 2009-06-17 21:48:59 följande:
    Kommer ej ihåg men du får ju byta när det lossnar. Kolla på fass.
    tack för dina svar!

någon mer med erfarenhet?!
  • Lillstrumpa79

Jag hade p-plåster i ca 6 månader. Man får sätta dem på överarm, lår, skinka - EJ på brösten. Man har plåster 3 veckor , är utan en vecka & får mens. Mina släppte ofta lite i kanten vilket kliade som 17! + att man hade en klistrig 4-kant med ludd från kläder som var svår att skrubba bort...
    Jag rekommenderar att du kollar upp P-ring. Den heter Nuva-ring - jag var supernöjd!! Inget krångel alls.

• Lillstrumpa79

Plåster & ring är samma som att äta p-piller dock mådde jag illa av piller men ej av plåster & ring.

• Anonym

Okej, om det är detsamma som att äta p-piller är det kanske smidigare att ta det...

Svar på tråden Erfarenheter av p-plåster?