• HelenaHE

Gratis förskola??

Hej

Vet att det har funnits trådar om detta tidigare men hittar dom inte nu. Frågar därför igen.
    Har man rätt enligt skollagen till 15h/v gratis förskola när man har ett barn med funktionshinder eller är det upp till varje kommun?
    Har försökt kolla skollagen men hittar det inte. Någon som vet vart det står i såfall.

Tack i förhand..

• Svar på tråden Gratis förskola??
  • Busbellan

Det står i skollagen att barn med särskilda behov har rätt till 15 timmar/vecka gratis barnomsorg.
    Här är det stycket ur skollagen

9 § Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver
    särskilt stöd i sin utveckling skall anvisas plats i förskola
    eller fritidshem, om inte barnens behov av sådant stöd
    tillgodoses på något annat sätt.

Kommunen skall genom uppsökande verksamhet ta reda på vilka
    barn som behöver anvisas plats enligt första stycket. Kommunen
    skall verka för att barnen utnyttjar den anvisade platsen och
    informera föräldrarna om verksamheten och syftet med denna.

Om ett barn efter beslut av en kommun vistas i familjehem eller
    i hem för vård eller boende i en annan kommun, har den kommun
    som beslutat om vistelsen ansvaret för det individuellt
    behovsprövade stöd enligt första stycket som barnet kan behöva.
    Placeringskommunens ansvar upphör om ärendet överflyttas enligt
    16 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453). Lag (2001:462).

10 § /Upphör att gälla U:2009-07-01/
    För plats i förskola, fritidshem och familjedaghem som
    kommunen anordnar får skäliga avgifter tas ut enligt grunder
    som kommunen bestämmer. Avgifterna får dock inte överstiga
    kommunens självkostnader.

För sådana platser i förskola som avses i 8 a och 9 §§ får
    avgift tas ut endast till den del verksamheten överstiger 15
    timmar i veckan eller 525 timmar om året. Lag (2000:1375).

Mamma till Nora, August och Ella
  • grön banan
    HelenaHE skrev 2009-06-17 21:09:17 följande:
    Hej Vet att det har funnits trådar om detta tidigare men hittar dom inte nu. Frågar därför igen. Har man rätt enligt skollagen till 15h/v gratis förskola när man har ett barn med funktionshinder eller är det upp till varje kommun? Har försökt kolla skollagen men hittar det inte. Någon som vet vart det står i såfall. Tack i förhand..
    Funderade också på det idag, om det gäller alla kommuner. Vet en familj som fick tillbaka pengar för flera år. Var nog 20000 kr nånting. Här i Lund har man rätt till 15 tim gratis för dessa barn.
  • Frenna

Enligt skollagen, 2 kap 10§

• HelenaHE

Tack så mycket.. Då vet jag att jag har skollagen i ryggen när jag pratar med kommunen..

• Thina 1

Hej!!
    Här i vår kommun säger rektorn som var när Oscar började dagis att han inte har en "sådan plats" utan en "vanlig" dagisplats. När vi sökte dagis så sökte ju vi som vi gjorde till hans storasyster och för att han skulle vara där när vi jobbade, vi sökte inte för att han skulle få stöd för sin utveckling. Så om jag varit arbetslös och vi hade sökt dagis för att det skulle främja hans utveckling så skulle vi troligtvis fått 15 timmar/vecka gratis men inte nu när vi har honom där för att vi jobbar även om det främjar hans utveckling. (Blev lite krångligt).
    //Thina.

• Busbellan
    Thina 1 skrev 2009-06-18 20:37:23 följande:
    Hej!!Här i vår kommun säger rektorn som var när Oscar började dagis att han inte har en "sådan plats" utan en "vanlig" dagisplats. När vi sökte dagis så sökte ju vi som vi gjorde till hans storasyster och för att han skulle vara där när vi jobbade, vi sökte inte för att han skulle få stöd för sin utveckling. Så om jag varit arbetslös och vi hade sökt dagis för att det skulle främja hans utveckling så skulle vi troligtvis fått 15 timmar/vecka gratis men inte nu när vi har honom där för att vi jobbar även om det främjar hans utveckling. (Blev lite krångligt).//Thina.
    Fast ni ska ändå ha rätt att ha honom 15 timmar gratis!!
    Om han är i behov av extra stöd vill säga

Vet folk som fått tillbaka pengar retroaktivt eftersom de hela tiden betalt fullt för platsen.
    Prata med nån högre upp istället!
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Rubia

När jag pratade med kommunens högsta ansvariga för förskolefrågor här i Gbgs kommun så svarade hon precis som den som Thina1 frågade. Att vi sökte ju inte plats för att Anton var i behov av särskilt stöd utan för att vi jobbade (fast jag var ju iofs föräldraledig). Jag sa då att Gbgs kommun har ju aldrig haft ngn uppsökande  verksamhet för barn med funktionshinder heller men då skrattade hon bara...Eftersom vi har ett kooperativ så la jag ner hela frågan då jag fick reda på att kooperativet får lägga ut pengar för oss om vi absolut skulle tilltvnga oss 15 h gratis (nu har vi ju det ändå eftersom Anton är över 4 år). Dagis är ju ändå rätt billigt faktiskt.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Rubia

Jag tror personligen att denna formulering i Skollagen är från den tid när hemmafruar var vanliga och funktionshindrade barn kanske hölls inomhus och lite isolerade från vanliga samhället (det har väl iofs inte upphört helt men ni fattar). Ärligt talat, varför ska vi ha 15 h gratis?? Egentligen? Jag rullar mig absolut inte i pengar, men jag kan inte riktigt motivera det... Men det är ju konstigt att det inte är lika över landet, det håller jag med om.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • bumsis mamma

Vi fick tillbaka retro. Även om man söker för att man ska jobba har man samma rättigheter.

• HOCHM
    Rubia skrev 2009-06-18 21:28:38 följande:
    Jag tror personligen att denna formulering i Skollagen är från den tid när hemmafruar var vanliga och funktionshindrade barn kanske hölls inomhus och lite isolerade från vanliga samhället (det har väl iofs inte upphört helt men ni fattar). Ärligt talat, varför ska vi ha 15 h gratis?? Egentligen? Jag rullar mig absolut inte i pengar, men jag kan inte riktigt motivera det... Men det är ju konstigt att det inte är lika över landet, det håller jag med om.
    Många gånger kan detta vara första steget för en avlastning för familjen. Dessutom blir det också många ggr billigare för kommunen att ha gratis 15 timmar än att familjen söker personlig assistanstimmar för barnet, den kostnaden kan bli avsevärt högre.
Svar på tråden Gratis förskola??