Buddaboll skrev 2009-06-23 09:32:38 följande:
Bumsis mamma; Fast läkarvård är ju inte gratis för barn! Måst bara fråga, du anser att barn som behöver träna social komptetens skall ha rätt till gratis förskola 15 tim /vecka. Gäller det alla barn som behöver träna tex social kompetens? För det är rätt många abrn det i en vanlig barngrupp och då skulle kommunen gå under rent ekonomiskt. Sedan undrar jag har barn som har 15 timmar gratis resura eller assistent på dessa timmar, eller skall denna träningstid, tas från den vanliga verksamheten? Är bara nyfiken då jag själv arbetar på förskolan.
Det är nog olika i olika län, här vi bor (kronoberg) är läkarvård gratis, även en del läkemedel. Läkarbesök både på VC och barnläkare på sjukhuset. Dottern får Losec mups bekostat av landstinget och sonen har skoilägg som är gratis för oss. Om vi vill ha fler par så får vi bekosta det själv, ca 1000 kr/paret.
Sonen delar en resus med ett annat barn, resursen är anställd extra men hjälper även till med de andra barnen. Resursen har en del senomotorisktränings med de här 2 barnen. Om han inte hade haft resursen och träningen hade hans FH stuckit ut ganska mycket och även stört gruppen mer, Kan säkert vara så att det är fler barn i gruppen som även de behöver tränas även socialt men inte så det syns när man ser hela gruppen tillsammans. (från mitt perspektiv som förälder som ser gruppen vid hämtning/lämning och ibland vid övriga besök, kan hända en ur personalen inte alls håller med mig.)