• sara gerdrup

pannacotta recept

Vilket recept brukar ni göra på pannacotta?
    tips på hur man får det bra?
    Ska göra det till midsommarafton .

• Svar på tråden pannacotta recept
  • SweSprew

Jag gjorde för ett tag sen en Saffranspannacotta med granatäpplegelé som blev riktigt smarrig. Smakerna kanske inte är supermycket midsommar. Tipset är att du byter ut granatäpplejuicen mot rabarbersaft som även det funkar med saffran. Blir en bra kontrast.

Receptet slängde jag upp på bloggen:
    matgeek.se/2009/05/11/saffranspannacotta-med-tranbarsgele/

• Ulli

Vi använder Gelésocker mycket enklare.

Pannacotta

2 port.

Ingredienser
    1/2 dl Gelésocker
    2 dl grädde, valfri fetthalt
    Smaksätt med vad som helst, vaniljstång är gott som bas. Sen till midsommar vill man kanske ha förska bär till.

• sara gerdrup
    Ulli skrev 2009-06-18 10:10:09 följande:
    Vi använder Gelésocker mycket enklare. Pannacotta2 port. Ingredienser 1/2 dl Gelésocker 2 dl grädde, valfri fetthalt Smaksätt med vad som helst, vaniljstång är gott som bas. Sen till midsommar vill man kanske ha förska bär till.
    Finns gelesocker i vanliga mataffärer?
    Jag har aldrig hört talas om det.
    Är det lätt att lyckas med den då?
  • Empan81

Det blir mycket fräschare om man tar hälften grädde o hälften Vaniljyoghurt. Inte lika Gräddigt..

• Empan81

sara gerdrup skrev 2009-06-18 10:58:12 följande:

Finns gelesocker i vanliga mataffärer?Jag har aldrig hört talas om det.Är det lätt att lyckas med den då?
    Men Gelatin är ju inte heller svårt. det är ju bara att värma lite vätska o sen ha i gelatinet (som legat i blöt lite innan) o röra ut
  • grata

Gelésocker finns bland annat socker i mataffären. Går inte att misslyckas med panna cotta gjord på gelésocker. Gott att ha på är lemoncurd, det syrliga bryter av fint mot det söta.

• Ulli

Vet att Dansukker är ett märke som har gelesocker.

Som grata skriver kan man inte misslyckas. Står på paketet precis hur du ska göra. Står bland sockervarorna.

• sara gerdrup
    Ulli skrev 2009-06-18 10:10:09 följande:
    Vi använder Gelésocker mycket enklare. Pannacotta2 port. Ingredienser 1/2 dl Gelésocker 2 dl grädde, valfri fetthalt Smaksätt med vad som helst, vaniljstång är gott som bas. Sen till midsommar vill man kanske ha förska bär till.
    jag satsar på detta receptet, hoppas mina gäster blir nöjda. Serverar hallon och jordgubbar till.
  • sara gerdrup
    SweSprew skrev 2009-06-17 22:28:29 följande:
    Jag gjorde för ett tag sen en Saffranspannacotta med granatäpplegelé som blev riktigt smarrig. Smakerna kanske inte är supermycket midsommar. Tipset är att du byter ut granatäpplejuicen mot rabarbersaft som även det funkar med saffran. Blir en bra kontrast.Receptet slängde jag upp på bloggen:matgeek.se/2009/05/11/saffranspannacotta-med-.../
    Till pannacottan gjorde jag hallonsås men istället för socker hade jag i lite vit sirap.
  • SweSprew

sara gerdrup skrev 2009-06-19 01:15:22 följande:

Till pannacottan gjorde jag hallonsås men istället för socker hade jag i lite vit sirap.
    Så saffranspannacotta med hallonsås - hur funkade det? Spontant känns det som en jättebra kombo!
  • SweSprew
    Empan81 skrev 2009-06-18 11:52:27 följande:
    Det blir mycket fräschare om man tar hälften grädde o hälften Vaniljyoghurt. Inte lika Gräddigt..
    Men hela poängen med pannacotta är ju att det ska vara gräddigt ;)
  • Ulli

sara gerdrup skrev 2009-06-18 23:58:49 följande:

jag satsar på detta receptet, hoppas mina gäster blir nöjda. Serverar hallon och jordgubbar till.
    Hoppas det blev till belåtenhet.
  • amalie79

Kan man göra pannacotta utan gelatin eller andra produkter som innehåller saker från djur? Eller det kanske inte går?

Tänkte bjuda på det ev imorgon och en av gästerna är vegetarian och jag vet sen innan att hon därför inte äter saker med gelatin.

• sara gerdrup
    amalie79 skrev 2009-06-21 00:41:47 följande:
    Kan man göra pannacotta utan gelatin eller andra produkter som innehåller saker från djur? Eller det kanske inte går?Tänkte bjuda på det ev imorgon och en av gästerna är vegetarian och jag vet sen innan att hon därför inte äter saker med gelatin.
    gelesocker innehåller vegetabiliska ämnen
  • ThomasX
    amalie79 skrev 2009-06-21 00:41:47 följande:
    Kan man göra pannacotta utan gelatin eller andra produkter som innehåller saker från djur? Eller det kanske inte går? Tänkte bjuda på det ev imorgon och en av gästerna är vegetarian och jag vet sen innan att hon därför inte äter saker med gelatin.
    På sidan tre i denna tråden finns tips på hur ersätta gelatin.

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m41421682-3.html

Hejhej
Svar på tråden pannacotta recept