pannacotta recept
Vilket recept brukar ni göra på pannacotta?
tips på hur man får det bra?
Ska göra det till midsommarafton .
Vilket recept brukar ni göra på pannacotta?
tips på hur man får det bra?
Ska göra det till midsommarafton .
Jag gjorde för ett tag sen en Saffranspannacotta med granatäpplegelé som blev riktigt smarrig. Smakerna kanske inte är supermycket midsommar. Tipset är att du byter ut granatäpplejuicen mot rabarbersaft som även det funkar med saffran. Blir en bra kontrast.
Receptet slängde jag upp på bloggen:
matgeek.se/2009/05/11/saffranspannacotta-med-tranbarsgele/
spännande kombination
Vi använder Gelésocker mycket enklare.
Pannacotta
2 port.
Ingredienser
1/2 dl Gelésocker
2 dl grädde, valfri fetthalt
Smaksätt med vad som helst, vaniljstång är gott som bas. Sen till midsommar vill man kanske ha förska bär till.
Det blir mycket fräschare om man tar hälften grädde o hälften Vaniljyoghurt. Inte lika Gräddigt..
sara gerdrup skrev 2009-06-18 10:58:12 följande:
Gelésocker finns bland annat socker i mataffären. Går inte att misslyckas med panna cotta gjord på gelésocker. Gott att ha på är lemoncurd, det syrliga bryter av fint mot det söta.
Vet att Dansukker är ett märke som har gelesocker.
Som grata skriver kan man inte misslyckas. Står på paketet precis hur du ska göra. Står bland sockervarorna.
sara gerdrup skrev 2009-06-19 01:15:22 följande:
sara gerdrup skrev 2009-06-18 23:58:49 följande:
pannacottan blev bra men gelen blev lite för stel.
Nästa gång blir nog den bättre.
Kan man göra pannacotta utan gelatin eller andra produkter som innehåller saker från djur? Eller det kanske inte går?
Tänkte bjuda på det ev imorgon och en av gästerna är vegetarian och jag vet sen innan att hon därför inte äter saker med gelatin.
Denna pannacotta har jag gjort ett par gånger. Vit- och mörk chokladpannacotta med skogsbärskaramell, så god.
hallonblabar.blogspot.com/2009/04/vit-och-mork-chokladpannacotta-med.html