Inlägg från: Mochride |Visa alla inlägg
  • Mochride

Någon som skriver???

Jag skrev jättemycket för ett par år sen och har provat skicka in till bokförlag.
    Nu har jag en "roman" som egentligen är klar, men den ska ju renskrivas också och det kommer jag mig inte för att göra trots att det är evigheter sen jag avslutade den.

• Mochride
    sofiefitness skrev 2009-06-30 15:46:12 följande:
    nä,det är de absolut tråkigaste! man är ju oftast så trött på historien vid det laget!
    Ja precis. Jag är jättenöjd med själva historien men efter att ha skrivit den färdigt en gång så är det ju lite jobbigt att skriva den en gång till.
  • Mochride

Jag längtar nästan efter att börja skrivas igen, men jag har noll inspiration just nu. Har inte haft ork heller då det varit väldigt mycket plugg, men nu över sommaren har jag hur mycket tid som helst till att skriva, bara jag kommer på vad.
    Jag borde ju verkligen ta tag i renskrivandet då också. Kanske det lossnar lite på inspirationen då med.

• Mochride

Jag skriver bara det som kommer. Oftast har jag bara nån i dé om vad som ska hända nånstans i historien och kommer på mer allt eftersom jag skriver. har försökt använda mig av mindmaps och liknande men det fungerar inte för mig. Händer att jag fastnar då och då, men jag brukar ändå inte skriva ner de scener som inte kommer efter där jag fastnat eftersom jag skriver för hand innan jag renskriver på datorn.
    Jag känner mig riktigt duktig nu, för jag har faktiskt tagit tag i renskrivandet av den senaste "boken"

• Mochride
    sofiefitness skrev 2009-07-05 23:54:03 följande:
    Laoghaire:Min allra första roman skrev jag för hand, men aj vad ont i handen man fick! Jag har fortfarande två hårda knölar på mina "skrivarfingrar" där pennan ligger emot. Den första romanen gav jag mig aldrig i ast med att redigera och renskriva och kommer nog aldrig att göra det heller. Och nu för tiden skriver jag bara på dator dock.Vad kul att du har kommit igång förresten! bara man sätter sig så brukar det lossna. Idag har jag varit riktigt flitig, 4000 ord på två timmar. Det går lätt när man har inspiration! I min färdiga roman så skrev jag ungefär tusen ord i timmen men nu går det betydligt fortare, tack och lov!
    Jag har alltid skrivit för hand först, jag måste nästan göra det får jag får total balckout om jag sätter mig vid datorn direkt. Det kan fungera ett litet tag och sen låser det sig. Tycker det är ganska smidigt att skriva för hand också för block och penna kan man ju alltid ha med sig
    Vad kul att det går så bra för dig Jag hoppas att jag kan komma på nåt nytt sen också.
  • Mochride

Nettie1: Jag gick två skrivarkurser under gymnasiet, men ingenting efter det. Tror att en del folkhögskolor eller medborgarskolan brukar anordna skrivarkurser ibland.

Sofiefitness: jag måste nog lära mig att skriva med citattecken, är jättedålig på det. Jag skriver med talstreck, men det är ju typ ingen som gör det längre.

• Mochride
    sofiefitness skrev 2009-07-08 09:45:27 följande:
    laoghaire: jag skrev också med talstreck innan, det var jättesvårt att ändra om! men man vänjer sig, tack och lov. igår hann jag med 3000 ord på mindre än två timmar, jag blir bara snabbare och snabbare. inte meningen att skryta, men det är skönt att man har blivit bättre. innan skrev jag ungefär tusen ord i timmen.
    Det är ju bara kul när det flyter på så bra
  • Mochride
    Karla79 skrev 2009-07-09 16:46:20 följande:
    Ja jag skulle verkligen vilja skriva under min föräldraledighet, men jag pluggar också för att komma vidare och kunna söka lite andra typer av jobb, så jag kommer nog att prioritera det om det finns en gnutta ork kvar när den lille/lilla har anlänt. Jag är så imponerad av er som orkar plocka fram datorn sent på kvällen! Det var ju skönt att inte alla har gått skrivarkurser, det är en sådan där grej som poppar upp i mitt huvud ibland att "varför tror du att du kan skriva, du har ju inte ens satt dig in i olika tekniker och så"...
    Jag tror att man kan klara sig jättebra utan att ha gått skrivarkurser. De kurser jag gick under gymnasiet var visserligen bra, men man har ju ett visst sätt att skriva på och jag upplevde att det skulle ändras på så att det skulle passa in i en "mall". Jag tror man kan komma ganska långt bara genom att skriva och skriva, man utvecklar ju sitt språk och sitt sätt att berätta hela tiden.
  • Mochride

Fru U skrev 2009-07-11 18:15:10 följande:

En skrivarkurs går inte att jämföra med vanliga skolans kurser (tycker jag)Den jag gick var mycket intressant (fast man kan lära sig lika mycket om man läser boken "skriv på") och vi kommer att fortsätta tillsammans i höst
    Nej, det är klar att det är skillnad. Jag har ju inte gått någon annan kurs efter det så jag har ju inget att jämnföra med. Jag tror absolut att man kan få ut väldigt mycket av det, men samtidigt så tror jag att man kan klara sig bra utan också.
  • Mochride

Nu tar jag tag i renskrivningen igen. Trots att jag kommit igång igen är jag ändå lite för dålig med att sätta mig med det. Men jag måste ju skriva om jag ska komma till de bra bitarna

Svar på tråden Någon som skriver???