Inlägg från: Tate |Visa alla inlägg
  • Tate

Någon som skriver???

Jisses vad du skriver ts! Ska du inte skicka in något snart?

Jag skriver inte romaner. Skulle vilja men har aldrig haft känslan av att vilja fåe n historia på pränt. Jag skriver hellre om mig själv, speciellt sedan jag fick barn. Jag är kanske lite ego av mig?

dock kommer min första bok ut i september. Men ingen roman, utan handlar om mitt eget förldraskap, typ

• Tate

sofiefitness - Spännande! Jag tycker det låter lovande att det börjar som en sak och slutar som något annat, jag gillarböcker som är lite annorlunda och inte följer standardmallen! Vilka förlag skickade du till?

Min bok ges ut av Hydra Förlag, och heter Ketchupmamman- Saker jag inte vågat berätta för BVC.

Lilloscar - Tack! Ska bli jättekul, hoppas jag

• Tate

Jag tror att man kan utveckla sitt språk mycket själv genom att läsa och skriva mycket, men feedback från andra är ju aldrig fel. Och helst då från människor som är ärliga och vågar säga ifrån när något inte fungerar alls. De får väl iofs gärna säga det på ett trevligare sätt än "du skriver så kasst att jag ville riva ut sidorna, och tugga på dem tills de förvandlades till pappersmassa som jag sedan kunde lägga som en heltäckande mask över mitt ansikte och långsamt kvävas ihjäl".

• Tate

jelena - lättare att låta datorn räkna dem

sofiefitness - japp, påminner väl om det och om min blogg. Klart du ska skicka till flera, i alla fall till tre i taget. Det är så mycket som påverkar om manuset blir antaget eller ej, ett bra manus kanske inte passar in i just det förlagets utgivning just då. Man kan ringa och prata med förlagen innan man skickar in också, en del kan hävisa en till rätt redaktör direkt, så behöver kanske inte manust skickas runt så mycket på ett större förlag.

• Tate

Tjoho! Halka in här igen! Sista korrekturet är klart, nu är det tryckning, release och bokmässa som gäller!

Sofies värld - Jag kan korrläsa om du vill. Jag läser fort och ger gärna feedback på den övergripande delen, småfel är jag trött på att rätta just nu

• Tate

Angående vad man läser så läser jag allt. Är det bokstäver läser jag det, helt enkelt. Jag skulle inte vilja säga att jag föredrar en genre framför en annan, det beror på humör helt enkelt. Men om folk kräver att få veta vad man har för favoritförfattare så brukar jag svara Kafka, för det låter bra och så är han rolig. Folk brukar iofs inte tycka det, men jag har hört att han själv tyckte att han var fantastiskt komisk

• Tate

På ett sätt en lätt bok att skriva - man kan börja och sluta lite här och var eftersom det inte är en sammanhängande historia utan fristående kapitel. Fast det gjorde redigeringen svårare kände jag - vilken ordning ska allt placeras i? Vilken tempus? Hur mycket har jag upprepat mig, etc.

Men jag tycker att fler skulle utnyttja det faktum att man faktiskt kan börja mitt i. Finns ingen lag som säger att man msåte börja skriva kapitel ett. Skriv den biten som lockar dig först, och beskriv sedan vad som ledde dit.

• Tate

Erkegris - Tack! Det är jättekul, ska bli spännande att åka på bokmässa och allt!

• Tate

Choko - Kul att höra! Och din låter som en bok mina systerdöttrar skulle vilja läsa. Att satsa på den så kallade "bokslukaråldern" är nog aldrig fel

• Tate

Pormocheicheia - Jag blev faktiskt kontaktad av en redaktör via min blogg som skrev att om jag någonsin ville ge ut en bok så skulle jag höra av mig. Då hade jag ett halvfärdigt manus i en låda så jag mailade iväg det. Jag kan rekommendera det tillvägagångssättet, men det kanske är svårt att få till på beställning.

• Tate

De flesta förlag är inte intresserade av att man hör av sig innan man har kommit en bra bit på väg . Kontrakt i förväg får man oftast bara om man är känd på något sätt. De flesta vill ha in allt på papper, en del tar emot på mail, och en del vill ha en beskrivning och något kapitel först innan de tar emot ett helt manus. Man kan gärna ta till marginalerna lite mer än vanligt också - så att det finns plats att anteckna i dem.

• Tate

Sofies värld - sök och ersätt emnar du? Vilken version av word har du? i 2007 finns det längst till höger under startmenyn.

Svar på tråden Någon som skriver???