Inlägg från: Aint Your Fairytale |Visa alla inlägg
  • Aint Your Fairytale

Någon som skriver???

Jag har skrivit en del kortare noveller när jag var i tonåren, men skulle vara jättekul att skriva en hel roman. Har tänkt på det många ggr genom åren, men aldrig blivit av...

Kanske får se om jag hittar motivation och en bra fantasi och sätta igång.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

mamma på vift skrev 2009-06-18 23:23:02 följande:

Min historia skriver sig oxå själv fram till nu då jag helt plötsligt började ändra inriktning och måste skriva om början så att den passar med resten...därför den ligger lite på is just nu då jag måste fundera ut hur jag ska få ihop det. Min handlar om komplicerad kärlek. Man kanske kan säga att det är lite Twilight stuk över den fast vuxnare och med en annan infallsvinkel. Eller kanske inte som Twilight ändå men vampyrer är med iaf. Älskar att ha med sagoväsen och myter i mina historier. Tänkte tipsa om en sida, men ni kanske redan har hittat den. Den heter Kapitel 1 och där kan man lägga upp det man skrivit och få kritikn av andra som skriver. www.kapitel1.se/Om jag blir nöjd men resultatet ska jag försöka få den utgiven.
    Jag ska kika in på den sidan...
  • Aint Your Fairytale

Jasså okej, hehe.

Sofies värld skrev 2009-08-17 22:03:35 följande:

gossipgirl: själv har jag svårt att skriva korta saker, försöker verkligen att komma på en idé till en novell nu, men de blir alltid för långa!
  • Aint Your Fairytale

Zion heter Tilde de Paulas son nr 2.

Erkegris skrev 2009-08-22 13:54:38 följande:
    Sofies värld: Grattis till att vara färdig med första utkastet :D (längtar tills jag når så långt hehe) Fick du till "nästan-sex-scenen" bra? Jag tycker såna scener är svåra, jag gillar böcker med bra sexscener, det är ju en naturlig del av livet och jag gillar inte när författare medvetet undviker dom typ "och så kysste han henne och sen gick dom in i sovrummet och släckte ljuset. Nästa morgon..." etc haha, du vet nog vad jag menar, men samtidigt vill jag inte skriva som Jean M Auel tex. Svårt att hitta en bra balans.jennyL: tycker det var bra namn, Zion heter väl staden i Matrix också? men annars har jag aldrig hört det, inte i fantasyböcker i alla fall, så tror inte det är någon risk att det blandas ihop med något annat. Isobel har jag heller aldrig läst, i alla fall ingen karaktär man kommer ihåg hehe, och det är också ett fint namn. Tycker scenen med kniven låter bra, skulle verkligen vilja läsa den sen och se hur du gjorde den :D
  • Aint Your Fairytale

Satt tidigare ikväll och skrev ner lite namn och sånt... Vill gärna börja skriva, men fantasin känns inte riktigt framme om man säger så.

Kanske kommer på något längre fram, jag får fundera lite.

Ni andra, har ni väldigt lätt för att skriva, att det bara kommer. Eller kan det ta tid att komma på något bra?!

• Aint Your Fairytale

Jo det är ju såklart inte alltid man får fram några ideér och sånt. Och som ni säger så ibland tidigare så har det flytit på utav bara sjutton när jag har skrivit, hehe.

Och vissa författare håller ju på i ett/flera år innan böckerna kommer ut.

Lilloscar skrev 2009-08-26 21:47:04 följande:
    Jag förstår att du känner att det kan bli svårt. Ge din berättelse lite tid. Låt den få "gäsa" och mogna lite innan du får ner den på papper. När jag skriver så är det för det mesta berättelsen som driver mig istället för tvärtom. Den vill liksom ut på nåt sätt. Men det är inget man kommer på över en natt Som sagt, ge dig själv lite tid!
    Sofies värld skrev 2009-08-26 21:47:39 följande:
    gossipgirl: de första jag skrev var lite svårare, då flöt allt inte riktigt på. men med den här så fick jag genast en kanonidé och boken har i princip skrivit sig självt. men det gäller ju att ha disciplin till att sätta sig även om inte lusten finns där.
  • Aint Your Fairytale

Vad är det för bok du skrivit?

Tate skrev 2009-08-26 22:04:42 följande:
    Sofies värld- Japp! Ska bli så kul att se den i tryck!
  • Aint Your Fairytale

Nej det är sant... Många författare skriver ju på något ställe, och sedan skriver de tex början efter ett tag, o.s.v.

Tate skrev 2009-08-26 22:30:40 följande:
    På ett sätt en lätt bok att skriva - man kan börja och sluta lite här och var eftersom det inte är en sammanhängande historia utan fristående kapitel. Fast det gjorde redigeringen svårare kände jag - vilken ordning ska allt placeras i? Vilken tempus? Hur mycket har jag upprepat mig, etc.Men jag tycker att fler skulle utnyttja det faktum att man faktiskt kan börja mitt i. Finns ingen lag som säger att man msåte börja skriva kapitel ett. Skriv den biten som lockar dig först, och beskriv sedan vad som ledde dit.
  • Aint Your Fairytale

Jag har suttit nu en stund och skrivit en massa namn, och skapat olika personer och tänkbara situationer och händelser. Jag älskar kriminalböcker, så det lutar för tillfället mot en lite spännande bok...

Så kanske jag kommer igång med en story snart...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kul att inspirationen kom för dig...

M C skrev 2009-08-27 11:49:19 följande:

ja.Nu: jag har ett gammalt synopsis med tillhörande första kapitel i en fantasybok, men det är över 6 år sen jag skrev något på den. Historien ligger och ruvar i bakhuvudet men jag kommer ingenstans.Den jag skriver på nu är en deckare *fnissar åt WZZs kommentar* men det är mer ett samhällsinlägg då jag är mycket influerad av humanism-kampen som pågår i världen just nu. Lööööv Richard Dawkins!Men som sagt: det var ganska allvarligt det som hände för ett år sen, har inte riktigt kommit ur det än.Men jag fick massor av inspiration nu!
  • Aint Your Fairytale

Har du läst något med Unni Lindell eller Anne Holt?! Två superbra norska författare som skriver kriminalromaner... Mina favoritförfattare, looove them.

Sofies värld skrev 2009-08-31 16:08:02 följande:

hur går det för alla? jag håller på och redigerar för fullt och har även fått ett par testläsare. söker efter något nytt att läsa just nu, förresten. kan ni rekommendera någon bok eller författare?
  • Aint Your Fairytale

Om du gillar spännande böcker där mord och sånt ingår så har Unni och Anne skrivit många bra böcker.

Några som jag gillar:

Anne Holt - Det som tillhör mig

Unni Lindell - Ormbäraren, Drömfångaren, Sorgmantel, Nattsystern, Rödluvan, Orkestergraven, Honungsfällan och Mörkermannen. Den sistnämda är en helt ny bok, så den har jag inte läst än... Men jag ska.

Många av Unnis böcker är ur en serie om en polis som heter Cato. Så de hör alltså ihop. Kan självklart läsas tex bara en bok, men tänkte iaf tipsa att de är en hel serie ifall du vill läsa dem i rätt ordning och så.

Jag har inte gjort mer än det jag skrev för några dagar sen att jag har börjat skriva ner en del namn, lite vad jag kan tänka mig att skriva om, handling, m.m. Men sen har jag varit borta fre-mån och inte haft chans att påbörja nåt.

Men kanske jag får motivation och ideér snart.

Sofies värld skrev 2009-08-31 16:33:12 följande:

Nej, det har jag aldrig, men har för mig att jag har sett Anne Holt på teve. Kanske skulle vara något!
  • Aint Your Fairytale

Är det fantasy eller vilken gengre är den serien av Robin Hobb?

Jag har påbörjat din roman nu, men inte kommit så långt än. Hittade vad jag misstänker är ett fel... Det när tjejen ska med sin pappa till stan så tror jag att det ska stå att hon skulle FYLLA nitton, men du har skrivit FÖLJA nitton, hehe.

Sofies värld skrev 2009-09-02 14:39:15 följande:

Hittade nu en serie av författaren Robin Hobb, som jag ännu inte har läst! Magins skepp, heter den första boken. Ska bli kul att läsa ännu en serie med henne. Ni som inte gjort det, gör det! Hon skriver hur bra som helst!
  • Aint Your Fairytale

Okej... Jag har aldrig hört talas om den författaren förut...

Jag har inga sidor, utan allt du har skrivit är en enda text, hehe.

Men det är ganska i början... Hon rusar in till mamman på morgonen för att fråga om hon får följa med pappan till stan...

I detta stycke:

?Mamma, mamma! Får jag följa med pappa in till staden idag? Snälla!? Jag kastade mig över henne i en vild omfamning som jag hoppades skulle både väcka och överrumpla henne så att hon skulle säga ja utan att tänka efter. Egentligen var det löjligt att jag, som faktiskt skulle FÖLJA nitton, behövde be mamma om lov, men trots att mamma var en sådan liten kvinna så hade man en oerhörd respekt för henne.

Sofies värld skrev 2009-09-02 20:09:55 följande:

gossipgirl:japp, det är fantasy. har hon skrivit några andra genrer under Robin Hobb? har inte läst något av hennes andra pseudonymer.aj,då...får genast in och ändra det! =)
  • Aint Your Fairytale

Okej, hehe.

Näe, hos mig öppnas det i WordPad...

Ang. novelltävlingar, är det något här på FL eller allmänt?!

Vet du om det är ett visst antal sidor en novell ska vara, så det inte blir för långt och räkas som en roman?!

Själv skulle jag nog kunna skriva noveller...

Sofies värld skrev 2009-09-02 21:54:57 följande:

Aha, men då ska jag nog kunna hitta det lätt, då vet jag var det är! tack för hjälpen, du är faktiskt den första som upptäckt det! =)men vad lustigt att du får allt i en enda text, öppnas det inte som i ett word-dokument?
  • Aint Your Fairytale

Jaha okej... Jag får kika tillbaka i tråden då.

Sofies värld skrev 2009-09-04 15:09:56 följande:

gossipgirl: tidigare i tråden, runt s.13, hade vi en hel länksamling till olika novelltävlingar som pågår just nu. man kunde vinna upp till 100 000 har jag för mig. inte helt fel!

på en del tävlingar stod det att novellen fick vara högst 50 000 ord, men jag vet inte om det är någon allmän regel.
    Okej, tack då vet jag...
    Lilloscar skrev 2009-09-04 17:42:36 följande:
    en novell ska vara mkt mkt kortare än så. Typ 10 sidor brukar vara standard.
  • Aint Your Fairytale

3 månader är en tråd öppen...

Ja, ögonen går ju i kors tillslut om man läser för mycket, hehe.

Sofies värld skrev 2009-09-04 20:26:19 följande:

just nu så bara redigerar jag hela tiden. jättetråkigt när man inget hellre vill än att skriva fortsättningen! men men, det är ett nödvändigt ont. igår hann jag med 50 sidor, 20 sidor har jag satt som minimum per dag så det får väl vara bra. Tar lite ledigt vissa dagar med, så det jämnar väl ut sig!hur länge håller en forumstråd innan man måste förnya den förresten?
  • Aint Your Fairytale

Jag hittade tips & råd för ett tag sen på internet om vad man bör tänka på och så när man har skrivit en bok och vill få den publicerad. Det är väldigt mycket text, så jag vill nog inte lägga in den här, hehe.

Men om någon är intresserad, så kan jag maila texten till er. Inboxa mig för intresse...

Själv tycker jag det är bra råd...

Pormoicheia skrev 2009-09-06 00:06:17 följande:
    jag jobbar på en bok men det är mer av en "pyssselbok" än en roman/läsebok...Bara det att jag nyligen utformat ideén så jag sitter fortfarande och kollar om det redan finns liknande böcker. Än så länge ser det lovande ut men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska kontakta ett förlag först och se om de skulle vara intresserade eller ej eller om jag ska göra ett snabbt utkast och skicka in eller om jag ska utforma hela boken och göra det i "rätt" ordning.Det skulle liksom inte bli en bok med enbart text utan den skulle snarare innehålla många bilder. så jag måste kolla upp vad som gäller med illustrationer.Har länge varit sugen på att skriva barnböcker, men jag har ingen möjlighet att verkligen komma igång riktigt än då barnen kräver sitt och jag har nyligen börjat studera igen.
  • Aint Your Fairytale

Nordman som är så bra... Lyssnade på dem häromdan.

Jag har träffat dem en ggn för mååånga år sen och fått autografer.

Sofies värld skrev 2009-09-06 00:29:44 följande:

fast jag får nog ta tillbaka det där.Är världens största Nordman-fan och de har ju nästan alltid rim i sina låtar, fast det passar så bra in i texterna att det inte känns som rim. Py Bäckman är ett geni på att skriva gripande texter - med rim!
  • Aint Your Fairytale

Hehe okej...

Jag fick autografer när jag var typ 16, så det är länge sen, haha. Har autograferna på 2 cd-skivor.

Nu när man är vuxen känns det rätt pinsamt att be om autograf från kändisar... hehe. Man kanske får låna någons unge nästa ggn man vill ha en autograf så att man liksom kan skylla på att det är barnet som vill ha den...

Sofies värld skrev 2009-09-07 13:15:46 följande:

Gossipgirl: My god!!! Jag var på dem i somras och fick ta båda i hand under konserten, men inga autografer tyvärr. =( är väldigt avundsjuk på dig!!!
Svar på tråden Någon som skriver???