• knyttepytt

Ni som förlorat mycket blod under förlossningen

Jag har läst ngra trådar om mammor som förlorat mycket blod under förlossningen och de allra flesta verkar veta hur lågt deras Hb var och hur mycket blod de förlorat och hur mycket blod de fått.
    Jag vet att jag fick blod, det står i min journal att de beslutat att avvakta med nästa transfusion. Ingenstans i min journal står det hur mycket blod jag fått eller hur mycket blod jag sammanlagt förlorat. Så jag blev lite nyfiken. Har ni ngn annan journal än förlossningsjournalen/ journalen från BB ? Eller hur vet ni hur era prover såg ut?

• Svar på tråden Ni som förlorat mycket blod under förlossningen
  • camomille

i min journal där det står vad som händer, klockslag efter klockslag, typ:
    21:50 inskrivning, värkar
    0740 kraftig blödning, 800ml
    osv.
    där står det hur mycket blod jag förlorat (inte totalt antal liter men det kan man ju räkna ihop själv)och hur många enheter blod jag fått, samt mitt hb.

• knäppisen

I förlossningsjournalen står hur mkt blod jag tappade under förlossningen men inget om vad som hände därefter. Antar att jag har en journal från tiden på bb också(var inlagd en vecka) men den har jag inte fått med hem.

• fiasan

Jag förlorade en hel del blod bara några timmar efter förlossningen så det står också att läsa i min förlossningsjournal hur mycket jag tappade och ungefär när.

Säkert är det så att det står någon annanstans om vad som hände dig efter förlossnigen. Du kanske har en "BB-journal" eller nåt?! Du kanske kan höra efter med din bm om du är nyfiken.:)

• Jo1975

Jag bad att få ut journalen från hela sjukhusvistelsen och i den står all sådan info.

• knyttepytt

Ok jag tackar för hjälpen .Jag har läst min 17 sidor långa journal och hittar bara hur mycket blod jag förlorade innan placenta avgång och lite andra konstiga prover. Hittade dock en anteckning där det står om IVA-papper och svårt att få klarhet i exakta volymer då jag bytt avdelning.

• LillaFlingan

min journal så står det på 1.a sidan, info om hela förlossningen, vad barnet vägde, hur förlossningen startade osv osv..
    blödning före placentas avgång: 1800ml
    blödning efter placentas avgång: 200ml
    Total blödning: 2000ml..

mådde skräp efteråt, svimfärdig hela tiden.. fick blodtransfusion med 2 enheter (5,4dl)..

• norpansnorpan

Om du inte hittar själv de papprena du fått, ring till förlossningen och be om ett möte för att prata om papprena i din journal.
    Jag hade ett sånt möte, visserligen innan jag åkte från BB, men det var skönt att få allt förklarat för en. Slapp jag undra sen.

Svar på tråden Ni som förlorat mycket blod under förlossningen