• mammamoo

tips på billig proteinrik mat!?

min sambo tränar och håller välldigt koll på vad han stoppar i sej.
    han äter mycket och ofta..
    tyvärr känns det som att det är lite väl dyrt.
    vi är två vuxna och en 2åring och en nyfödd hemma och vårat matkonto ligger på 10 000 i månaden ungefär.. det är på tok för mcyket och jag tycker att det fins annat att läggapengarna på.
    eftersom han är ute efter protein så äter han inte vad som hälst.
    så tips på proteinrik mat som är billig??

• Svar på tråden tips på billig proteinrik mat!?
  • Micke54

svaret är kvarg från lidl som gymslav som jag antar att han är? Borde det ju vara snudd på tjänstefel och inte veta det ;)
    Det säljs i förpackningar om 500gram och har ett proteininnehåll på 13% äter han 500 g om dagen så är det väl 65gram extra han får i sig. Kostar ca 12 kronor förpackningen. För att få i dig samma mängd protein av bönor så får han äta ca 1kg om dagen och det är fan inte gott.
    Kvarg är =kesella och går att blanda med bär, frukt, saft osv. Eller tonfisk på burk i vatten ca 40 gram per burk á kanske 10:-.
    Sen är det ju som jag antar ni redan vet kött, fisk, fågel som är proteinrikt. Även fullkornspasta och fiberhavregryn har ett proteininnehåll om ca 13%

• Lokatt

säger som ovan, Kvarg! och keso såklart. Och varför köper han helt enkelt inte ett proteinpulver och bara kompletterar med?

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Pop84
    mammamoo skrev 2009-06-18 13:33:06 följande:
    vårat matkonto ligger på 10 000 i månaden ungefär..
    Det låter ju helt sjukt! Haha, men som vissa ovanstående säger så är bönor nog det som blir billigast, eldorados som man själv får blötlägga blir väldigt billigt :)
  • Micke54

Dricker han en extra liter mjölk om dagen så får han i sig ca 40 gram extra protein också.

• mammamoo

keso, kesella, tonfisk i vatten äter han redan en massa av.. och kycklingberg!
    + all jävla proteinpulver..
    phuu.. ett tag hade vi tillome bakproten när vi bakade osv

det ärinte han som undrar.. d e ja som vill få tips för att kanske se om det fins billigare saker.. känns tråkigt å lägga så mycke på mat varje månad..

han äter sånna mängder å säjer sej behöva det.. å äter absolut inte vad som hälst..

• mångmamma

Linser.
    Röda och gröna.
    Har två vegetarianer hemma som äter linser och böner för att få i sig protein.
    Röror, grytor, sallad, soppa osv osv

• Micke54

Alltså ni måste ju äta antingen hummer typ tre ggr i veckan eller?
    Jag äter också samma sorts mat, även ekologiskt osv men vi kanske landar på 4000:- i månaden inklusive luncher. Och jag äter inte lite heller kan jag lova :)

• mammamoo

nej.. hade vi ätit hummer så hade ja nog inte klagat..
    vi äter ju ute ibland å de kostar ju.. men ma tpå affären för i alla fall 2000 i veckan å sen kosttilskott.. de e helt sjukt.. 1500 i veckan tycker ja borde räcka...

ett tag så vägde han all mat och förde in i ett prigram på datorn där hanhade lagt in allt han äter och dess inehåll. så han hade 100 koll på vad han fick i sej.. så planerade han hur han skulle äta.. gick på kostscheman osv..
    just nu är han inte lika extrem..

hoppas på att han deffar sej snart så blir d lite billigare.. haha..

micke54: har du matkostnader för 4000 själv då?? eller är ni flera?

Svar på tråden tips på billig proteinrik mat!?