• Andersson74

Pergopinglorna del 18

Jag har precis tagit min första pergokur. (tog första tabletten på dag 5 i cykeln) När det blev dag 13 åkte jag in till fertlitetskliniken (på deras begäran) för att undersöka om det hade blivit något ägg. Vilket det hade! Läkaren sa att jag skulle ha ägglossning två dagar senare, dvs dag 15. Sen skulle jag ta ett gravtest två dagar efter BIM.

Igår hade jag BIM. Så nu går jag och väntar på imorgon. :)

• Andersson74

Fick ett negativt gravtest imorse. :(

Men jag börjar fundera på en sak. När man tar pergotime, har man samma cykel då? Jag menar, min cykel har tidigare varit ca 35 dagar. Vilket lika gärna skulle kunna bero på att jag inte har någon ägglossning.

När man tar pergotime får man ju ägglossning. Blir cykeln då automatiskt 28 dagar? Eller är det fortfarande 35 som gäller? För isåfall har jag inte BIM förren på onsdag nästa vecka. Och då har jag tagit gravtestet en hel vecka för tidigt.

Eller är det jag som greppar efter halmstrån?

• Andersson74
    Treasures skrev 2009-07-03 15:05:59 följande:
    Cykeln kan variera även med Pergotime. Vet du när el om du haft ägglossning? Jag fick alltid lämna progesteron prov dag 21-23 för att se om jag haft ÄL, sedan fick jag svar på det kring dag 28....visade det på ÄL skulle jag gravtesta om mensen inte kommit....visade det ingen ÄL skulle jag testa c:a dag 35 om ingen mens kommit.Fick så sällan ÄL även med Pergotime så det blev alltid att knapra Primolut-Nor för att få en blödning innan nästa försök.
    Dag 13 gjorde jag ultraljud för att se om det hade blivit äggblåsor. Läkaren hittade två stycken som var såpass stora så han beräknade ÄL till dag 15.
  • Andersson74

Idag har jag nu börjat med kur nr 2. Men vet inte hur jag ska göra om jag ska köpa ÄL-stickor eller bara köra intensivt i 10 dagar. (Det verkar som att min ÄL inte följer den cykel som min läkare trodde.) Hur skulle ni ha gjort?

070706 skrev 2009-07-12 14:18:21 följande:
    Så nu sitter jag och funderar på VAD jag ska göra. Ska jag köra på enkel dos. Eller ska jag ta dubbelt som läkaren sa?
    Jag skulle ha kört på som läkaren sa.
  • Andersson74

Love is everything skrev 2009-07-14 15:35:47 följande:

Andersson74: Hur många kurer har du testat? Om du är i början av karusellen skulle jag råda dig till att ha sex varannan-var tredje dag, MAX! Annars blir man bara besatt av att ha sex jämt, för att "inte missa"! Det blir inte bra då... Försök ha sex som vanligt, regelbundet. Kolla gärna med ÄL-test för att kunna veta vilken dag i cykeln du får ÄL. Är det runt dag 11, 15 eller 20? Då vet du lättare till nästa gång! Lycka till!!
    Jag är just nu inne i kur nr 2. Ska testa med ÄL-test den här gången. Hmm... varannan-var tredje dag... ja, ska man hårddra det så borde det räcka då de små gubbarna lever i upp till tre dagar. *funderar* Maken är dessutom livrädd över att jag endast ska se honom som "avelshingst"... och det kan ju lätt bli så om man helt plötsligt ska "köra på" intensivt några dagar. Så jag ska ta till mig av ditt råd. Tack. :)
  • Andersson74

Tog sista tabletten pergo igår. Ska idag iväg och köpa ÄL-stickor. Med min cykel på 35 dagar så borde jag få ÄL någon gång mellan 22/7 och 4/8 om jag har räknat rätt. Det är iallafall den perioden som något borde hända. Guud vad jag hoppas att det ska ta sig den här gången.

• Andersson74

Tänkte höra med er som har gått på pergo ett tag. Brukar er cykel vara väldigt regelbunden?

Jag är på min andra pergo-kur, är på BIM +3. Gjorde ett gravtest på BIM men det visade negativt.

Kan cykeln variera eller blir den mer regelbunden?

• Andersson74
    icka76 skrev 2009-08-14 22:23:01 följande:
    Andersson: För mig har de varierat varje cykel. Jag har vid de 7 kurer som fungerat haft äl mellan dag 15-23 jag har en lutealfas på 16-17 dagar så mina cykler har altså varierat mellan 31-40 dagar. Jag kan aldrig räkna ut BIM förens jag vet att jag haft äl.
    Tack för svaret.
    Det konstiga är att första kuren med pergo fick jag gå till läkaren som gjorde vu dag 13. Han konstaterade att jag hade fått två ägg som skulle ge ÄL dag 15. Min cykel den månaden blev 34 (den brukar vara 35). (Självklart (?) fick jag inget plus.)

Nu är jag på andra kuren pergo, körde med ÄL-stickor under den perioden som det stod i beskrivningen att man skulle göra om man hade en cykel på 35 dagar. Ingen av stickorna gav utslag. (Visst, om man kisade och vinklade stickan i ljuset så kunde man med mkt god vilja se aningens. Men så ska man inte behöva göra.) Men vi körde på ändå. Dag 35 tog jag ett gravtest och fick negativt. Nu är det dag 39 och mensen verkar inte vilja komma. Har hört nåt om att om man har en cykel på 40 dagar så har man med stor sannolikhet inte haft ägglossning. Men eftersom jag äter pergo så borde ju inte det vara realistiskt just nu. Eller?

Har läst nånstans om att man kan ha låga hormonhalter och att det är därför ÄL-stickor inte ger utslag fastän man har ägglossning. Men å andra sidan så testade läkaren mig på allt sånt där innan jag fick pergo och sa att allt såg normalt ut.

Usch... jag kanske bara är nervig. Vågar inte hoppas på att jag är gravid utan vill bara få min mens så jag kan få ringa fertilitetskliniken och be dom sätta mig på väntelistan för IVF (det var vad de sa när jag började med pergo. "kör över sommaren, funkar inte det så blir det IVF till hösten") För hoppas jag på att jag är gravid nu så blir jag så ledsen när jag väl inser att jag inte är det.
  • Andersson74

GRATTIS!!!

Hoppas det smittar av sig till mig imorgon eller i övermorgon. (Tänkte testa mig då.)

• Andersson74

Gjorde mitt andra gravtest idag (dag 42 i cykeln, har aldrig gått över så här länge). Tyckte mig få nidblödning förra veckan. Men det blev negativt. 45 minuter senare kom mensen. Jävla skit!

Har precis ringt fertilitetskliniken för att fråga vad vi gör nu. Höja pergotime-dosen eller IVF. Så nu väntar jag på att telefonen ska ringa så jag får veta vad som händer. Är så less på det här så jag vill bara gråta.

• Andersson74

Tack. Jag har tagit min andra kur. Min cykel brukar i vanliga fall vara ca 35 dagar. Så det kanske är det som ställer till det. (Trodde jag skulle få runt 28 dagar med pergo, men icke.)

Svar på tråden Pergopinglorna del 18