• Treasures

Pergopinglorna del 18

Glad midsommar alla pergopinglor! Hoppas sommaren kommer med många plus.

• Treasures
    LBS skrev 2009-06-23 20:29:21 följande:
    Hej! Missade också att det va ny tråd! Har ätit en enkelkur pergo för första gången och är inne på dag 14. Men när ska man ha äl egentligen?! Känner verkligen ingenting, varken när jag åt pergon eller nu efteråt kring äl. Kan det vara så att pergon inte funkat på mej, att jag behöver dubbeldos? Eller kan äl dröja? Har inte kollat med ältest utan vi har satsat på sex varannan dag från dag 11 till 20. Då har vi gaderat oss. Sen ska jag lämna prover runt dag 23 för att se om jag haft äl.Hur har ni andra känt när ni ätit pergo och runt äl? Såg det diskuterats biverkningar här inne och vill gärna veta mera! HUr ska det kännas, kan det kännas helt normalt? Och från vilken dag ska men ha äl?
    Det är väldigt individuellt när man får ÄL och om man får ÄL av pergon. Det vanligaste är väl att man får ÄL mellan dag 13-18. Jag var väldigt svårstimulerad med pergotime och på de första tre kurerna (enkel, dubbel, trippel) hände ingenting, svårt att sova hade jag och var varmare än vanligt, men ingen ÄL. Sen började jag med Metformin och efter ett par månader gjorde vi nya försök med pergo, fick ingen ÄL av enkelkur. Provade dubbel och började samtidigt med akupunktur, fick en väldigt sen ÄL, dag 33. Fortsatte med trippel, men då hände inget igen. Vi fick remiss för avancerad ÄL-stimulering med sprutor man under tiden vi väntade gjorde vi ytterligare två försök med trippelkur pergo och på dessa fick jag ÄL c:a dag 18. Mådde illa några dagar innan ÄL, hade ont i äggstockarna och mkt ÄL-sekret. Sista kuren testade jag med CB-digitala ÄL-test och då det visade stegring så sexade vi som det stod på förpackningen, samma dag och dagen efter och det resulterade i ett pluss!

Ett långt svar på din fråga, men jag ville bara berätta om att det kan fungera även om det verkar kört...så ge inte upp om du inte skulle få ÄL av enkelkur. Men även om du inte kännt nåt så kan du ju ha haft ÄL, blodprovet kommer ju att ge dig svar på det!
  • Treasures
    LBS skrev 2009-06-24 09:54:17 följande:
    Grattis till ditt plus och skönt att höra att det kan funka fast det verkar hopplöst!Mår illa idag o är på dag 15, har haft sex varannan dag så det är dags i dag igen Ska testa med äl test i kväll också.Treasures hur var din mens innan du började med pergo och allt? Hade du äl då eller hur var det då? Min mens har haft ca 7 veckor emellan, men väldigt oregelbundet. Därför började jag med pergo, för att få en regelbundenhet, trodde man fick det men verkar vara många som inte blir hjälpta ändå!Ja ja...får väl fortsätta o kämpa!
    Tack, trodde aldrig att det skulle bli nån bebis för oss, oavsett hjälp, men men under sker...  
    Att du mår illa kan ju vara ett bra symtom på att ÄL är på G....så var det iaf för mig, mår sällan illa annars.

Jag har PCO's så eter att jag slutat med p-piller fick jag inte någon mens alls på mer än sex månader, fick då Primolut-nor för att få en blödning och sedan efter en massa tester både på mig och sambons spermier så fick jag börja med Pergotime. Innan jag åt p-piller var mensen väldigt oregelbunden och uteblev ofta.

Lycka till om det nu är ÄL på G!
  • Treasures

Angående akupunktur så började jag med det i september förra året, innan dess hade jag inte alls svarat på pergotime trots ökad dos och tillägg av Metformin. Gick en gång i veckan och redan på första kuren med dubbeldos pergo efter det så fick jag ÄL om än sent. Efter lite tillägg av diverse örtmediciner och fortsatt akupunkturbehandling och även behandling av låsningar i bäckenet blev det tillslut en bebis. Hon som jag går hos sa att låsningar i bäckenet kan göra att det svullnar kring äggstockar och sånt och att cirkulationen där då blir sämre. Har fortsatt gå men lite mer sällan nu då jag är gravid och har än så länge mått jätte bra, inga krämpor alls att tala om.

Sök på nätet om akupunktur i staden där du bor....jag ringde sen och frågade om hon kunde hjälpa mig med våra problem att få barn. Endel kan ju vara mer inriktade på idrottsskador eller allergier.

• Treasures

Hon som jag gått till behandlar även "oss som försöker själva"....och det var ok att jag åt pergo och metformin samtidigt, jag har ju ytterst sällan egen ÄL, så det kanske är annorlunda för dig som har det. Har ofta blivit väldigt imponerad av henne...hon känner alltid på pulsen innan hon sätter nålarna, och en gång sa hon att nu känns det som om du kommer att få ÄL när som helst, och mkt riktigt ett par dagar senare hade jag det. Jag går privat, det kostar 350:/gång och med rabattkort får man var sjätte behandling gratis.

• Treasures
    Andersson74 skrev 2009-07-03 13:45:40 följande:
    Fick ett negativt gravtest imorse. :(Men jag börjar fundera på en sak. När man tar pergotime, har man samma cykel då? Jag menar, min cykel har tidigare varit ca 35 dagar. Vilket lika gärna skulle kunna bero på att jag inte har någon ägglossning. När man tar pergotime får man ju ägglossning. Blir cykeln då automatiskt 28 dagar? Eller är det fortfarande 35 som gäller? För isåfall har jag inte BIM förren på onsdag nästa vecka. Och då har jag tagit gravtestet en hel vecka för tidigt. Eller är det jag som greppar efter halmstrån?
    Cykeln kan variera även med Pergotime. Vet du när el om du haft ägglossning? Jag fick alltid lämna progesteron prov dag 21-23 för att se om jag haft ÄL, sedan fick jag svar på det kring dag 28....visade det på ÄL skulle jag gravtesta om mensen inte kommit....visade det ingen ÄL skulle jag testa c:a dag 35 om ingen mens kommit.
    Fick så sällan ÄL även med Pergotime så det blev alltid att knapra Primolut-Nor för att få en blödning innan nästa försök.
  • Treasures

Andersson74 - Då borde du ha BIM c:a dag 29, lutealfasen är för de flesta 14 dagar, men det kan ju också variera....

• Treasures

070706 - Det verkar ju konstigt att du ska ta dubbeldos om du får ÄL av enkeldos....chansen ökar ju inte att man blir gravid för att man ökar dosen då man får ÄL på lägre dos....risken att bli överstimulerad ökar däremot. Får du inte ta nåt blodprov för att bekräfta att du haft ÄL?

• Treasures

Knasten - Jag tror att det är bra att få en mens innan en ny pergokur påbörjas, då är slemhinnan ny och fräsch för att kunna ta emot ett befruktat ägg.

• Treasures

Grattis LBS! Angående VUL så är det väldigt olika i olika landsting. Jag bor i Västerbotten och där får i stort sett ingen komma för att göra tidiga VUL, det är en besparingsåtgärd. Blev jätte besviken då vi blev nekade men vi kontaktade då IVF-kliniken privat och fick komma dit och betala 500:- istf 300:- som det kostar inom landstinget. Var iaf en stor lättnad att få se att det verkligen fanns ett litet embryo med ett hjärta som slog där inne.

• Treasures

tiamant - För mig fungerade inte dubbel och först inte trippel heller, men efter tillägg av Metformin fungerad till sist trippeldos och jag fick ÄL på två kurer i rad i npgorlunda normal tid (dag 18-19). Av totalt åtta pregokurer i olika doser fick jag ÄL på 3....och tredje gången gillt blev det en bebis!

• Treasures

Grattis linis! Och grattis även till dig tredjejuli (vet ej om jag sagt det förrut). Ni är jätte välkomna över till plus tråden när ni känner er redo....vi behöver lite påfyllning där och hoppas självklart på att få se fler av er pinglor där framöver med!
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m46668087.html

Svar på tråden Pergopinglorna del 18