Tips på barnvänlig sommarmat, tack!
Alla tips är välkomna men gärna nyttiga, lätta saker som kan serveras kallt.
Barnen är inte så sugna på varm mat i värmen och min fantasi börjar ta slut.
Alla tips är välkomna men gärna nyttiga, lätta saker som kan serveras kallt.
Barnen är inte så sugna på varm mat i värmen och min fantasi börjar ta slut.
All sommarmat är ju idealisk för barn.
Barn gillar inte grytor och röror.De vill veta vad de äter och gärna var sak för sig.
Kall kyckling,eller annat kött för sig,sallad för sig,färskpotatis för sig.
Paj om de gillar det.Man kan göra ost och skinkpaj,eller pizzabullar.
Frukt i skivor i en bunke.
Pastasallad med korv, går ju att variera som man vill.
Matiga smörgåsar med sånt de gillar, kalla köttbullar, skinka, ägg.
Panpizza, för stor plåt och frys in i bitar. Eller piroger. Äts väl i och för sig varma men smidigt att plocka fram.
hur gamla är barnen..?
Tack för svar!
Barnen är 2.5 resp 14 månader. Och riktiga petfisar när det gället maten... =/
piroger är ju inte så dumt, ofta gott både kallt som varmt.
Baguette med nåt smaskigt i.
Köttbullar och potatissallad. fast dom lär nog äta mest köttbullar.. =)
Min äldsta levde på couscous i den åldern. Jag blandar ner grönsaker, småbitar av skivad skinka eller liknande när den kallnat.
Pannkaka är gott kallt, också. Man kan skära dem i bitar och röra ner lite sylt, så kan barnen äta med sked. Eller bre sylt på, rulla ihop och skär skivor, och servera som plockmat.
mina barn älskar potatis och fiskbullar..den ena är 4 och den andre 9mån..går i alla åldrar=)
Ingen av mina barn tycker om potatis. Pommes går an för dottern men nyttighetsgraden går jag inte ens in på.
Ingen gillar pasta med sås, oavsett typ. Torr pasta går bra till dottern samt tortellini till båda. Sonen kan äta köttbullar, det tycker inte dottern om.
Ingen gillar kött om det inte är i korv/skinka etc. Kyckling och fisk går bra till dottern, inte till sonen. Ris tycker min dotter om, sonen ibland men då han gärna vill äta själv blir det mer på golvet än i munnen ändå.
Haha. Jag kan fortsätta i all oändlighet. Dom har perioder då dom kan äta mängder, av rätt mat, men just nu funkar knappt det. Får väl bunkra upp med yoghurt och fiberflingor då det oftast brukar gå hem - och pannkakor (iaf till sonen).
(suck...) Smörgåsar (dubbelmackor) med leverpastej brukar funka med, fast sämre nu med värmen... Salladsvis funkar ärtor till båda, majs, gurka och morot till dottern - resten ratas.
Fiskbullar kan jag inte få tag i tyvärr men tror bara det är dottern som skulle acceptera dem ändå. Sååå jobbigt när dom inte äter samma mat ens och nu så blir det mest frukost och massa massa vatten/mjölk/juice. Apsvårt att få i dem tuggiga saker nu. =(