• Svar på tråden vad heter lingonsylt på norska?
  • norgesessan

Alfakröll heter det her, Snabel a är nog i samma kategori

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MartinaE
    Sirling skrev 2009-07-25 09:24:09 följande:
    Jag tycker alfakrull(=@) är på topplistan över roliga norska ord!
    just ja! alfakrull!!! fast snabelA är ju inte så snyggt det heller när man tänker efter =)
  • Sirling
    norgesessan skrev 2009-07-25 09:26:08 följande:
    Alfakröll heter det her, Snabel a är nog i samma kategori
    Ja, visst är det det, men man reagerar aldrig på orden i sitt eget språk på samma sätt...
  • norgesessan

Reagerade också på att folk beställde bärsj här i sverige, och låg på en dyna

• Bidosas

när jag bodde i Norge så bad jag om en "mugg" för att dricka ur & min värdfamilj sa att nått "mugg" hade de minsann inte...

Jag tyckte det va lite märkligt, men tog iallafall en kopp!

Senare så fick jag mögelproblem i min källare & värdfamiljen kom ner & utbrast - "MUGG"

Ibland är det inte helt lätt...

(¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sirling
    Sirling skrev 2009-07-25 09:27:13 följande:
    Ja, visst är det det, men man reagerar aldrig på orden i sitt eget språk på samma sätt...
    Å andra sidan var det länge sen jag hörde ngn säga snabel a i Sverige, det har ju mer och mer övergått till At.
  • norgesessan

Pula med saker (på svenska) är nog det jag har reagerat på starkast, det bör ju vara samma för svenskar i norge, som använder ordet..
    Pule i norge är inte att plocka med saker..

• Sirling
    norgesessan skrev 2009-07-25 09:29:55 följande:
    Pula med saker (på svenska) är nog det jag har reagerat på starkast, det bör ju vara samma för svenskar i norge, som använder ordet..Pule i norge är inte att plocka med saker..
    Jodå, man plockar bara med väldigt specifika saker...
  • MartinaE
    norgesessan skrev 2009-07-25 09:29:55 följande:
    Pula med saker (på svenska) är nog det jag har reagerat på starkast, det bör ju vara samma för svenskar i norge, som använder ordet..Pule i norge är inte att plocka med saker.
    Vi var tre svenskar på restaurangen där vi jobbade. En kväll när vi satt och räknade drixen så sa Danne (svensk) " nä nu ni ska jag hem och pula med datorn och dricka bärs ", norskarna höll på att dö innan de fatta vad han menade!

Min uppfattning var även att de inte fattade ironi i norge, håller du med om att svenskar använder mer ironi när vi pratar?
  • norgesessan

Min mamma tittade konstigt på mig när en på stranden frågade om dom kunde kolla till deras ssker så ingen pulade med dom..

Sen rar är också lite så...I norge är man konstig, i sverige trevlig.
    Rolig...I norge är man lugn, i sverige skojig.

• norgesessan

Martina, det har jag inte märkt, jag använder mig ofta av ironi.

Svar på tråden vad heter lingonsylt på norska?