• betty84

nån som provat tens mot foglossning?

har hört talas om tens nån som provat är det bra?
    jag är i v.15 och har fruktansvärt ont i bland särskilt när jag jobbat. en kväll fick jag sätta mig på golvet och hasa mig fram från soffan till sängen, för att det smärtade så!

• Svar på tråden nån som provat tens mot foglossning?
  • missteddy

den är bra men den får man inte börja använda för efter v 25 tror det var. har haft den denna gången och förra graviteten kommer ha den på förlossningen med. om jag inte haft den skulle jag inte kunnat röra mej alls.

• betty84

nej vad jobbigt! 10 veckor kvar! oj undrar hur detta ska gå!

• missteddy
    betty84 skrev 2009-06-18 22:15:36 följande:
    nej vad jobbigt! 10 veckor kvar! oj undrar hur detta ska gå!
    har du provat bälte? eller ta maxdosen av panodil eller alvedon? jag tar det fortfarande började  har bf den 1a
  • MollyD79

Har du jätte ont tala med BM så hon kna hjälpa dig att komma i kontakt med sjukgymnast jag betala bara 80 besöket och de vissade tränings övningar osv och har även fått låna min Tens apparat där. Vet dock inte vilken vecka som gäller eftersom jag fick Tensen relativt sent i graviditeten.

• LillaJag06

Hej, jag har haft min tens sen vecka 14 då jag fick foglossing tidigt i min grav.
    Det är skönt när den är där men hjälper mig inte efteråt. Har även bälte och en massa övningar men har fruktansvärt ont. är i vecka 19 nu

• jagälskarallaminabarn

Har för mig att jag dessvärre inte fick använda TENS förrän i v 20 eller möjligen lite senare, är i v 25 nu. Har dock haft bra hjälp av foglossningsbälte, blev rekommenderad av bm att skaffa ett på följande sida:

www.gulare.com/shop/index.php&cPath=83

Egentligen skulle de gå att köpa genom mvc här men det längsta, som jag behövde, hade de inte i lager och bm trodde det skulle gå fortare om jag skaffade det själv. Leveranstiden var suveränt bra, har för mig att det tog max 2-3 arbetsdagar innan det kom i brevlådan.

Något annat som hjälpt mig väldigt, faktiskt överlägset bäst, är akupunktur som sjukgymnasten gett mig. Minns dock inte hur tidigt jag fick börja med det, kan säga att det var antingen i v 16 eller möjligen tidigare. I annat fall skulle jag vilja råda dig att prova massage- eller värmedyna. I mitt fall blev det kryckor till slut, köpte de på eget bevåg på nätet men de ska gå att låna eller möjligen hyra på sjukgymnastiken. "Min" sjukgymnast var dock bortrest då ett tag och jag ville inte gå till någon ny efter att ha haft samma några år p g a bl a ryggproblem, därför valde jag att köpa kryckorna själv. Fick bra tips här på FL hur man skulle ställa in dem.

Du kan också höra med din bm om du kan få komma till läkaren på mvc och få någon starkare värkmedicin utskriven, det fick jag men minns dessvärre inte hur långt gången jag var då, det skadar ju inte att höra efter ändå för dig. Har blivit tvungen att sjukskriva mig så jag jobbar 25 % istället för 50 % som min tjänst är på, dock har sjukgymnasten nyligen konstaterat att foglossningen är så gott som borta, har dock fått karpaltunnelsyndrom i händerna istället (lite OT, sorry)! Försökte jobba så långt det var möjligt men till slut hade jag tyvärr inget val, har blivit bättre överlag sedan jag gick ner från de 4 timmarna/dag till 2 timmar/dag som det är nu.

Varmt lycka till!

Svar på tråden nån som provat tens mot foglossning?