• Anonym (Thai Bebis)

Föda Barn i Thailand

Någon som har åkt till Thailand i slutet av graviditeten och fött barn där?
    Funderar på detta, men vet inte om det är dumdristigt eller klokt
    Egentligen borde det ju inte vara annorlunda än föda barn i Sverige, eller annorlunda är klart att det är, men jag menar att de är väl rätt så hög säkerhet på de sjukhusen med. Så det borde ju inte vara någon fara...

• Svar på tråden Föda Barn i Thailand
  • Anonym (Dyrt!)

Nja, sjukvården har ju gott rykte i Thailand (vet dock inget om själva förlossningsvården) men du får å andra sidan betala för hela kalaset själv. Du får inte betalt via nån hem- eller sjukförsäkring i Sverige för att föda barn i utlandet. Du måste ju i så fall flytta till Thailand, inte åka dit på "förlossningssemester".

• Anonym (Thai Bebis)

Alltid är det nåt man missar att tänka på
    Tack ändå!
    Planen från början var ju att åka nångång efter barnet blivit 3 månader, men sen var detta en tanke som slog oss. Hihi... Men då går vi tillbaka till plan A

• Anonym

Men man måste väl inte flytta till Thailand för att föda barn där. Om hon är där när barnet ska födas så kommer hon ju att föda barnet där. Det är ju inte så att hon får "hålla tillbaka" tills hon kommer till Sverige

Tänk på TS, att du får inte flyga de sista månaderna i graviditeten, så du kanske måste vara i Thailand 3-4 månader innan barnet föds.

• Anonym (Dyrt!)

Nej, jag menade inte att hon måste flytta till Thailand för att få föda där. Men försäkringen täcker inte att man åker dit och föder barn där planerat, för jag förstår det som att TS med partner undrar är om de kan åka till Thailand just för att föda barnet. Och då blir det dyrt.

• Anonym (Dyrt!)

Ska förresten tillägga att jag tycker att det låter riktigt härligt att åka iväg med bebis till Thailand Skulle gärna gjort detsamma om det inte vore så att sambon måste jobba!

• Anonym

Nej, jag förutsätter att man står för hela kostnaden själv. Men det finns ju inte heller någon försäkring som täcker det om man flyttar dit, utan då är det ju det Thailändska vårdsystemet som betalar och man vet ju inte hur bra vård man får då. Många turister får ju bra vård i Thailand för att vi betalar för det och våra försäkringar täcker kostnaden.

Anonym (Dyrt!) skrev 2009-06-19 10:09:42 följande:

Nej, jag menade inte att hon måste flytta till Thailand för att få föda där. Men försäkringen täcker inte att man åker dit och föder barn där planerat, för jag förstår det som att TS med partner undrar är om de kan åka till Thailand just för att föda barnet. Och då blir det dyrt.
  • Anonym (Thai Bebis)

Tanken var att flyga dit lagom til jag får havandeskapspenning Alltså kanske två månader innan och sen stanna där upp till 6 månader Men det kanske blir problem med försäkringar om det skulle tillkomma komplikationer...

Svar på tråden Föda Barn i Thailand