• RiNan

Undersköterska;Vad får du i lön före skatt ?

Oj jösses. Har börjat läsa till uska men läste aldrig klart eftersom jag hittade en annan utbildning på komvux som var intressantare. Läste socialt behandlingsarbete och jobbar nu på ett ungdomshem. Får 21800kr innan skatt plus Ob och det är min första anställning sen jag blev klar. Känns som att det var bra att byta när jag läser vad uskor tjänar efter flera år

• RiNan
    dirpower skrev 2009-06-23 01:40:46 följande:
    Jag har en bussförarkollega som omskolar sig till uska. Ingångslönen för bussförare är över 19000 kr och denna kollega som är en kvinna verkade inte fatta hur lite en uska tjänar. Det är obegripligt för många. Man kan inte riktigt greppa att en uska tjänar i många fall mindre än icke utbildade. Det tar 4 månader att bli bussförare och det finns alltid behov ;)
    Fast hon kanske hellre vill jobba med vård än frakt?

Fast det är sjukt lite betalt med tanke på slitet. Det är en relativt kort utbildning och man kan tycka att det är en bra lön för en så kort utbildning men min utbildning var ju kortare och enklare än en uskas och mina arbetsuppgifter är inte lika slitsamma. Fast en uska som jobbar hos en privat arbetsgivare tjänar ju iofs mer, rutn 20000kr.
  • RiNan
    Kattis1984 skrev 2009-06-23 01:51:16 följande:
    eller att jobba i norge
    Jupp, en sommar eller så Fast alla jobb ger mer pengar i Norge
  • RiNan
    dirpower skrev 2009-06-23 01:53:30 följande:
    Och överge alla bekanta och släktingar? Omskola sig känns väl bättre?
    Äh, dra o kör buss i Norge och kom hem med fett me para
Svar på tråden Undersköterska;Vad får du i lön före skatt ?