• Culete

Bra kristyr utan ättikssprit/citronsaft?

Har ni recept på bra kristyr utan ättikssprit eller citronsaft?

• Svar på tråden Bra kristyr utan ättikssprit/citronsaft?
  • Culete

Jo, sen har jag inte det hemma och har ingen lust att dra förbi affären innan baket.

Degen står färdig i kylen sen igår och doftar så gott för övrigt! =)
    Härligt med lite sommarpepparkaka. Dottern har beställt att vi skall baka en pepparkaksbil med husvagnssläp. Haha.
    (Har en pepparkakshusbok och hon valde ur den. )

• MissSophiaS

Jaha, du ska alltså dekorera ett pepparkakshus. Hm, ja då blir det lite svårt med det jag skrev :)
    Äggvita och florsocker går ju också bra.

• Culete

Jo men det sura måste väl vara till för ngt? Motverka missfärgning eller ngt?

• MissSophiaS

Häll i några droppar citronsaft så ska du se att det inte missfärgar! Det blir supervitt! :D Lycka till!

• La Lola
    SoR skrev 2009-06-20 11:07:27 följande:
    Häll i några droppar citronsaft så ska du se att det inte missfärgar! Det blir supervitt! :D Lycka till!
    Men det står ju i trådstarten:
    Hallonmask skrev 2009-06-19 23:44:08 följande:
    Har ni recept på bra kristyr utan ättikssprit eller citronsaft?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Xx KalmarMamman87 xX

florsocker + lite vatten till lagom kristyrkonstistens funkar toppenbra!!

• Foodlover

Jag brukar ta 2,5 dl florsocker, 1 tsk rapsolja och ca 2 msk mjölk. Det blir supergott!
    Lycka till.

• Queequeg

Det går att utelsuta ättikan eller citronen helt i kristyr receptet.

Jag brukar ofta göra det och det blir ingen direkt skillnad.

Ättikan eller citronen gör att kristyren får en lite längre hållbarhet samt att den stärker vitheten i kristyren.

• Culete

Tack för alla svar!
    Nu visade det sej till slut att min burk endast var fylld med 0.5 dl florsocker (suck) så det blev att skippa kristyren och vi rockade loss och stansade ut vanliga pepparkakor. De fick var sin bilpepparkaka dock, men vi satte aldrig ihop den tyvärr. Har nu massa deg i frysen så får se till att köpa hem allt som behövs till nästa gång. =)

• MBert

Det funkar utmärkt att göra kristyr på enbart florsocker och äggvita (4 dl florsocker per äggvita) även om 2 krm ättikssprit (1 krm ättika konc. + 1 krm vatten) får kristyren att hålla bättre. Jag har för mig att ättikan som är syrligt reagerar med något i äggvitan som gör det bättre, men det funkar som sagt utmärkt ändå.

Fast med endast 0,5 dl florsocker är det kanske svårt att få till så mycket så det går att spritsa...

• Culete

Haha ja, det var lite lite - trodde jag hade mer! Men det sket sej...
    Men nu vet jag ju till nästa gång iaf, att syran inte är ett måste! =)
    Tack alla! =)

Svar på tråden Bra kristyr utan ättikssprit/citronsaft?