• Starkast

Akvarium + salt

Hej!
    Har en fråga jag hoppas någon kan svara på..

Vi har inte haft vårt akvarium så länge och endast använt salttabletter. Nu är de slut och vi behöver salt....

Vilket salt är det man kan köpa i vanliga affären? Jag har glömt. Tror det var grovsalt eller havssalt men jag minns inte alls...

• Svar på tråden Akvarium + salt
  • ThomasX

Hejsan

Vad är det för fiskar ni har?

Vissa säger jod-fritt, vissa säger utan antiklumpmedel, många kör med bägge utan problem, vissa säger att jod är bra att ha i. Spelar nog inte så stor roll vilket ni tar, men havssalt finns ju i stora påsar i butken, det kanske är det mest naturliga.

Men behöver ni verkligen salta. Vi har tre akvarier, 350 liter, 300 liter och 100 liter, 2 malawi och 1 sällskap. Vi saltar aldrig och fiskarna trivs som fisken i vattnet, om uttrycket tillåts :) Däremot kör jag i lite bikarbonat emellanåt.

Om fiskarna kliar sig är det bra att salta.
    Till sist, salt lär vara bra mot både det ena och det andra, så det är absolut inte fel att salta om man vill göra det.

Hejhej

• Donno

Så vida du inte har bräckvattenfisk eller saltvattenskar så ska du INTE salta annat än i medicinskt syfte (ni vet att molly hör till light bräck egentligen).

Du kan använda vanligt grov salt i medicinskt syfte men inte i kontuneligt syfte.
    Berätta mer om ditt akvarium och dess invånare så vi kan hjälpa dig mera konkret.

• Donno
    ThomasX skrev 2009-06-20 11:10:04 följande:
    Vi saltar aldrig och fiskarna trivs som fisken i vattnet, om uttrycket tillåts :) Däremot kör jag i lite bikarbonat emellanåt.
    Fast bikabronat använder du i syfte att buffra upp PH och det gör inte salt på det sättet (Misstänker det är malawi karen som buffras )
  • Starkast

I de fiskaffärer vi varit i säger de att de ska ha salt varannan vecka.

Vi har problem med att fiskarna dör ibland, och trott att vi haft för lite salt. Vi kanske saltar ihjäl dem istället...
  • Starkast

Idag dog en liten som är ca 2månader gammal. För två veckor sen en av de stora.

I börjad dog malarna, men tror att vi rengjorde för noga. När vi vart lite mer "slarviga" så har den här överlevt och växer så det knakar. Ibland "tappar han färgen". Vet ni vad det beror på? Vi har hakat upp oss på saltet och då gjort rent och gett mer salt. Efter ett par dagar är han lika fin igen.

Bikarbonat. Hur mycket ska man ha i av det? Hur ofta?

Vi har aquasafe i vattnet när vi byter.

• Donno

att malarna dog är inte konstigt, dom är känsliga mot salt.
    och nej svärdbärare ska inte ha salt mer än i medicinskt syfte dvs om dom får svamp, eller andra sjukdommar.

Stl på akvariet?
    Vattenbyten hur mycket och ofta?
    Hur många fiskar?

generellt:
    Starta upp akvariet med vattenberedningsmedel (det ni nu använder funkar bra.) låt akvariet stå i gång några dagar, sätt i en liten mängd fiskar och mata sparsamt.
    Gör delvattenbyte varje vecka (dvs ca 15% av vattnet ska bytas)
    (Filtret görs rent vid behov dvs när det visar på minskad utblåsstyrka då kramas filtermassan ur i urtaget akvarievatten)
    Efter 2-4 månader så är karet "inkört" så man kan tillsätta lite mera fiskar, mata dock sparsamt tills akvariets bakterieflora hanterar den nya belastningen.
    (Fortsätt med delvattenbyten.)

Det ni råkat ut för är troligen nitritspikar som dödar fiskarna.
    Det återgärdar man inte med salt Utan med att minska belastningen i akvariet och vattenbyten.

www.akvaristjavisst.se www.zoopet.com bra akvaristsidor

• Perry the Platypus
    Jag har aldrig saltat mina akvarier och jag hade fantastiskt livsstarka firrar.
    Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • Donno

du ska nog INTE ha bikabronat i vattnet.
    Vad är ditt PH?
    Bikabronat använder man när man har rena malawi kar då dessa fiskar vill ha högt PH dvs runt 8,5 (andra använder det i växtakvarium tillsammans med Co2 se www.plantswap.se för mer information om växternas behov.)

Köp vattentester (droptester är bäst, stickor ger falska resultat.)
    Du behöver 2 tester PH-test och nitrit-test då det oftast är de värdena som svajar och är oftast detta som krånglar (PH i vattnet kan variera från höst och vår.)
    Nitrit är det som blir av fiskarnas kiss, bajs och utandningsluft (och ruttnande matrester)

• Starkast

Ett litet akvarium. Nu minns jag inte exakt.... finns det 59liters? Tror det är något sånt.

Vi byter vatten 1gång/vecka. ibland går det 2veckor men bara nån enstaka gång.

Vi tar ut 2hinkar - knappt 20 l med andra ord. Rör runt i sanden med "damsugaren".
    Tar upp alla saker varje gång, men rengör dem aldrig numera.
    Sen fyller vi på, har aquasafe i vattenhinkarna, lägger i 3 salttabletter.

Nu har vi en stor hona, 8 mindre barn, 1 större barn och så malen.

Svar på tråden Akvarium + salt