• Anonym (flyttdax)

Ang. röklukt i lägenhet

Jag har varit och tittat på en lägenhet som jag var väldigt intresserad av men det fanns dock en nackdel och det var att det luktade rök i den, antar ju att de nuvarande hyresgästerna röker i den trots att de nekade.
    Jag tog upp detta med hyresvärden och undrade vad de kommer göra åt detta om de också tycker att det luktar rök i den när de besiktigar den. Hyresvärden har sagt att städning och vädring kan göra stora undervärk så jag får väl lita på det känns det som då jag ska skriva kontrakt i nästa vecka och inflyttning är i början av september. Nu undrar jag dock; OM det trots städning och vädring luktar rök när jag ska flytta in hur gör jag då eftersom jag INTE vill bo i en lägenhet som luktar rök. Jag har ju vid det laget redan skrivit på ett kontrakt och då har jag inte så mycket att säga till om...
    Det är ju en förutsättning för att jag ska flytta in att det INTE luktar rök och det är inget jag kan veta säkert bara för att hyresvärden sagt att städning och vädring hjälper. Jag vill ju på något sätt ha en försäkring på att de kommer antingen röksanera lägenheten om jag inte är nöjd vid inflyttningen eller att jag har rätt att säga upp kontraktet direkt. Någon som vet hur sådant här fungerar?
    Jag kommer troligtvis inte få titta på lägenheten igen, iaf inte när de nuvarande hyresgästerna flyttat ut så det enda jag har att gå på är hyresvärdens ord om att städning och vädring kommer få bort lukten.

• Svar på tråden Ang. röklukt i lägenhet
  • MammaTillTvåTöser

Jätte konstigt för här där jag bor så måste man stå för kostnaden själv för att få bort röklukten om man rökt inne. Dom acceptera inte att det ska lukta när någon annan flyttar in.

Tycker som sagt att du borde kontakta hyresgästföreningen.

• Miraklet09
    Anonym (flyttdax) skrev 2009-06-20 13:35:13 följande:
    Hyresvärden vill skriva på kontrakt så fort som möjligt, jag har fortfarande inte skrivit på något kontrakt än. Jag vill ju ha försäkrat innan jag skriver på kontraktet att de ska åtgärda problemet om det återstår när jag flyttar in.
     Ja på så sätt har du rättigheter, du är inte medlem i hyresgästföreningen?
     dem måste återgärda det, men se till att du på något sätt får de skrifligt om dem går
    med på att göra åt det, annars risk att dem kan blåsa dig..
    E
  • MammaTillTvåTöser
    Anonym skrev 2009-06-20 13:37:27 följande:
    ätika i skålar hjälper inte bode i rök lgh hade ättika iskållar frame i 4 månder hjälpte inte. Flyttade sedan
    det kanske beror på hur in rökt lägenheten är med. Men som sagt hyresvärden får man ju hoppas vill ha nöjda kunder, för onöjda kunder snackar skit om bolaget och det vill dom ju helst inte.
  • Anonym

Anonym (flyttdax) skrev 2009-06-20 13:33:27 följande:

Inte så lätt, här råder stor bostadsbrist och denna lägenhet är perfekt förutom röklukten. Jag själv tycker ju att en hyresvärd måste bry sig så pass mycket om sitt rykte att de måste lyssna på sina hyresgäster och vidta åtgärder.
    är de stor bostadsbrist där du bor kommer nog inte hyresvärden att bry sig om evtult rykte för de lukar rökt lgh och hyrgäst klagar. Hyrevärde komer förmodeligen ändå kunna hyra ut lgh utan problem
  • MammaTillTvåTöser

Jag tycker som Miraklet09 om dom lovar dig att dom ska se till att det inte luktar rök ta det skriftligt annars kan du bli blåst.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-20 13:35:44 följande:
    Anonym (flyttdax) skrev 2009-06-20 13:31:41 följande:
    Även om du säger du är rökallrgiker fins inga garnter för at de åtgärdea problem jag har själv rök allgiter flytde in lgh som förgående hyrsgäst rökt i hade astma hela tiden fick åka akut til sjukhus fler gånger hyrsvärden gjorde inget.Trots läkare intyg skjute trafik till sjukhus etc jag fick lova at flytta till anna lgh dubbelt så dyr för att slippa problemet
    jag skulle inte skriva på korntrakte utan bo kvar där jag bor nu och vänta til en bättre allterativ dyker upp även om de skulle ta 5år
  • Anonym (flyttdax)

Ja, alltså det luktade främst i hallen och jag tycker nog inte att det luktade så ingrott, men jag kunde absolut känna att de rökt i lägenheten även om hon nekade till det. Hon skyllde på att det måste varit från grannarna vilket jag tycker känns långsökt eftsrom hon själv röker.
    Jag är tyvärr inte medlem hos hyresgästföreningen men jag tänkte anmäla mig nu och jag kan väl ändå rådfråga med dem?
    Det är en relativt hög hyra dessutom så kravet på att röklukt skall vara borta innan jag flyttar in kommer jag ställa utan tvekan. Det är ju ett väldigt stort problem för mig som hyresgäst.

• Anonym

Anonym (flyttdax) skrev 2009-06-20 14:21:09 följande:

Ja, alltså det luktade främst i hallen och jag tycker nog inte att det luktade så ingrott, men jag kunde absolut känna att de rökt i lägenheten även om hon nekade till det. Hon skyllde på att det måste varit från grannarna vilket jag tycker känns långsökt eftsrom hon själv röker.Jag är tyvärr inte medlem hos hyresgästföreningen men jag tänkte anmäla mig nu och jag kan väl ändå rådfråga med dem?Det är en relativt hög hyra dessutom så kravet på att röklukt skall vara borta innan jag flyttar in kommer jag ställa utan tvekan. Det är ju ett väldigt stort problem för mig som hyresgäst.
    rådfråga hyrgäst föreningen kan du alltid göra dock ingen garantin att de svar om man inte är meddelm brukar fråga om man är medlem när man ringer för at rådfråga. Och berorende på vem som svara kan du få rådfråga eller så svara dom att de de hjälper endast sina medlemar.
  • Fru U

För att verkligen få bort nikotinlukt så måste man måla alla ytor som går att måla med en speciell färg och sen måla över med en vanlig färg.

Sen måste man ha specialmedel när man torkar av det som går att torka av men som inte går att måla.

Sen finns det alltid ytor som varkens går att måla eller torka av och där kommer nikotinet att finnas.

Risken finns att hyresvärden beställer in en vanlig avstädning från en firma men det behövs tyvärr en riktig sanering men sånt är dyrt

Tyvärr finns det en risk att det här blir något som leder till en tvist mellan dig och hyresvärden. Går det sedan till hyresnämnden så är det så att deras beslut är vägledande men inte tvingande. Dvs de flesta brukar göra som hyresnämnden bestämmer men om de skiter i det så måste man stämma dem (dvs gå till domstol) för att få rätt

• Takex

Enligt Rent Hus kan man ställa in en skål med ättika i rummen som luktar så ska det göra susen!

• Anonym
    Takex skrev 2009-06-20 18:12:13 följande:
    Enligt Rent Hus kan man ställa in en skål med ättika i rummen som luktar så ska det göra susen!
    De är ljust de som inte fungara skrev tigadare att jag bode i en inrökt lgh 4månder hade flera skålar med ätiga utställda i lgh men röktdoften försvan inte.
  • Anonym (flyttdax)

Men om jag anmäler mig till hyresgästföreningen imorgon och efteråt kontaktar dem, då kan de väl inte neka mig råd om vad jag kan göra?

• panzermensch

Vår luktade rök när vi flyttade in, trots storstädning. Däremot fick vi nytapetserat och nymålat samt jag själv skurade alla skåp mm. Sen försvann skiten för det satt ju i gamla tapeterna och väggarna

Livet är som en regnbåge - man behöver både regn och sol för att se alla färgerna
  • Anonym (flyttdax)
    panzermensch skrev 2009-06-21 15:16:07 följande:
    Vår luktade rök när vi flyttade in, trots storstädning. Däremot fick vi nytapetserat och nymålat samt jag själv skurade alla skåp mm. Sen försvann skiten för det satt ju i gamla tapeterna och väggarna
    Hyresvärden har redan sagt att de inte kommer göra några ändringar i lägenheten så att tapetsera/måla om tror jag inte de kommer göra.
    Nu minns jag inte alls hur mycket den luktade rök men jag vet ju att jag reagerade på det efter en stund och det var just i hallen. Det var vekligen inte så att det var det första man möttes av när man steg in i lägenheten, så var det absolut inte, men som ickerökare känner man ju röklukt ganska lätt. Tycker det är konstigt att hyresvärden ska göra besiktning _innan_ nuvarande hyresgästen flyttat ut. Minns min lägenhet innan den vi bor i nu, där fick jag komma och titta på lägenheten när hyresgästen fortfarande bodde där men jag fick även vara med på besiktningen som var _efter_ hon flyttat ut. Nu kommer de ju inte se några hål i väggar och sådana saker eftersom lägenheten inte är tom...
    Någon som vet hur det går till? Kommer de kanske göra ytterligare en besiktning utöver denna?
  • panzermensch
    Anonym (flyttdax) skrev 2009-06-21 15:25:03 följande:
    Hyresvärden har redan sagt att de inte kommer göra några ändringar i lägenheten så att tapetsera/måla om tror jag inte de kommer göra. Nu minns jag inte alls hur mycket den luktade rök men jag vet ju att jag reagerade på det efter en stund och det var just i hallen. Det var vekligen inte så att det var det första man möttes av när man steg in i lägenheten, så var det absolut inte, men som ickerökare känner man ju röklukt ganska lätt. Tycker det är konstigt att hyresvärden ska göra besiktning _innan_ nuvarande hyresgästen flyttat ut. Minns min lägenhet innan den vi bor i nu, där fick jag komma och titta på lägenheten när hyresgästen fortfarande bodde där men jag fick även vara med på besiktningen som var _efter_ hon flyttat ut. Nu kommer de ju inte se några hål i väggar och sådana saker eftersom lägenheten inte är tom... Någon som vet hur det går till? Kommer de kanske göra ytterligare en besiktning utöver denna?
    Du kan ju alltid kräva ombesiktning när du själv flyttat in vädrat och gjort ditt
    Livet är som en regnbåge - man behöver både regn och sol för att se alla färgerna
Svar på tråden Ang. röklukt i lägenhet