• Mindy82

Jag blir inte klok!

Läkaren sa ju att PCO:n kan "försvinna" med viktnedgången. Men hur kan man veta om man verkligen har en "äkta" äl eller bara blåsor? Om man gör ett sånt äl-test, ger de enbart utsalg om man har en riktig äl, eller även vid blåsbildningarna? Och finns det nått man kan köpa receptfritt som kan få äl och mensen att bli mer balanserad? Jag rådfrågade läkaren om det kunde vara så att min övervikt berode på PCO:n eller om det alltid är så att PCO: beror på öveikten? Jag fick bara luddiga svar, och hon rådde mej till att banta. Jag tänker ju att de kanske kan vara till stor hjälp för mej att få mina horm,hormoner i balans överlag. Men sån medecinering trodde hon inte var något för mej, och även om det nu var det, skulle ja kontakta husläkaren ang detta. Men när ja kontaktar husläkaren fick jag tillsvars att jag skulle kontakta psykologen ang mina vikt problem osv. Jag blir bara runt bollad. Vem *an ska man igentligen kontakta, och vad exakt ska man be om för behandling? När jag fick veta av min gyn.dr att jag hade PCO, skrev han just ner de ordet och bad mej "googla" det och inget mer med de. De låter på dom felsta jag talat med att det inte är relevant för mej att få medecinering förren jag bantat och provat ett år minst på egenhand att bli gravid. Någon som fått samma svar eller ett helt annat?? Jag är jätte glad för all info ang dettta som möjligt!
    Mvh
    Mindy

• Svar på tråden Jag blir inte klok!
  • Dollars matte

Vad är det för undersökningar du har gjort och var? Har du bara gjort en utredning pga oregelbunden mens hos en vanlig gyn? Har du sökt för att ni vill ha barn eller för att få regelbunden mens och må bättre?

Är det så att du bara har varit hos en vanlig privat gyn för att utreda mensen och om ni vill försöka få barn så skulle jag råda dig till att istället söka dig till en fertilitetsklinik och göra en riktig fertilitetsutredning tillsammans med din sambo/man. Tala om när du bokar tiden att du har fått PCO konstaterat på annat håll, så kan de säkert hjälpa dig. Då får man allt samlat på ett ställe och slipper ta reda på allting själv och bli runtbollad mellan olika läkare.
    Lycka till!

Internet är roligare än text-tv
  • LiselottePCOS

Mindy82: det besötaden du fick är inte helt ovanligt. Det är sällan en gynekolog kan hjälpa till att ge överviktbehandling. Det är ovanligt med läkare som ser helheten och man blir bollad mellan olka specilister för olika syntom.

Det kan räcka att gå ned 5-10 % av övervikten för att mens och ÄL ska komma tillbaka. Det behövs inga äl- tester(de har bara funnist på apoteket de sista 10 åren) man kan ha samlag varannan till var tredje dag så finns spermier där om ett ägg släpper. Tvärr finns en baksida till att det inte alltid räcker med att gå ned i vikt för att få fart på ägglossningen, läkemedel kan behövas.

Husläkaren borde kunna ge dig en remiss till överviktmottagning och hör dig för hos andra gyenkologer det kan hända att du får bättre hjälp där.

Jag själv håller på att bombardera en husläkare (kollega) med info om detta med PCOS de enda ha sa sig veta före ha hörde mig prata var just att kvinnan med PCOS kan ha svårt att blir gravid. Titat gäran i min blogg jag har skrivit mängder om PCOS -relavanta ämnen där inte minst övervikt. Jag har frågat en gynprofessor med stort intresse om PCO/S om övervikten, vilket kommer först PCO/S eller övervikten hon svarde PCO/S kommer först.

Fråga läkaren om du kan få pröva metformin. I övrigt är det motion och kostförändring det bästa vid PCOS

Titta gärna på föreläsningen med Jan Holte om PCOS den är bra! länk finns i min blogg i höger marginalen.

min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden Jag blir inte klok!