• Micke Geting

Huvudlöss, raka skallen?

Hej.

Var på midsommarfest igår och fick idag veta att man idag upptäckt att ett av barnen som var på festen hade huvudlöss.
    Tror inte det är jättestor chans att jag fått, men vill helst vara på säkra sidan.

Jag vet förstås att man kan köpa luskam och medel, men jag undrar vad som händer om jag renrakar skallen?
    Har dom någon chans att överleva då?
    Hade ändå tänkt göra det nu i dagarna, men måste man behandlas med medel ändå om man redan blivit "smittad"?

• Svar på tråden Huvudlöss, raka skallen?
  • Ord blind

prata med personalen på apoteket.

• lövet2

De behöver hårstrån för att överleva. Rakar du skallen, så är du på den säkra sidan!

Your kind is hard to kill ...
  • Ajsen

Ja, lusen lever kvar trots att du rakar skallen...själva lusen visar sig efter 9 dagar efter "smitttillfället"...men jag menar, om du inte har suttit huvud mot huvud med barnet eller liknade så är det ingen risk...de hoppar liksom inte, kryper gör de jävlarna iaf...

• lövet2
    Ajsen skrev 2009-06-20 19:54:12 följande:
    Ja, lusen lever kvar trots att du rakar skallen...själva lusen visar sig efter 9 dagar efter "smitttillfället"...men jag menar, om du inte har suttit huvud mot huvud med barnet eller liknade så är det ingen risk...de hoppar liksom inte, kryper gör de jävlarna iaf...
    Äggen sitter på hårstråna, inte i skallen. Finns inga hårstrån, så finns inga ägg. Och skulle det finnas en lus på skallen, så syns den om den skuttar runt på ett kalt huvud!
    Your kind is hard to kill ...
  • Micke Geting

Jag tror faktiskt jag väljer att tro på lövet2. Låter rimligast.
    Jag läste nämligen också på apotekets hemsida att äggen sitter klistrade vid håret och om jag då skinnar skallen helt så lär dom ju inte kunna leva på min skinnade skalle.

• Ajsen

När honan lägger äggen så lägger hon dem närmast hårbotten, så visst kan man få lus iaf trots rakad skalle

• Micke Geting

Och även om jag inte smittats, så kvittar det för jag hade ändå tänkt ta till sommarfrissan nu. ;)

• MammaHela

Om man rakar håret försvinner lössen. Det vet jag med säkerhet eftersom sonen och mannen rakade sig helt när hela familjen fick löss.

Lössen kan inte leva på en helrakad skalle, de kan inte heller leva i ögonbryn eller skägg. Så rakar du dig så försvinner lössen garanterat.

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • Micke Geting

Tackar, då kör vi på det.
    Som sagt, tror inte det är så stor risk att jag smittats, men kan lika väl raka skallen när jag ändå planerat göra det dom närmaste dagarna ändå.
    Kör helrakat i minst 2 veckor så lär man väl vara helt på den säkra sidan.
    Grabben och hans mamma får väl däremot köra luskam ett tag för att se så inte dom smittats,

• TeIubesc

Min son fick löss,o inte lite ägg hade han. Rakade av honom håret o sen har de liksom inte varit något. Äggen sitter ju inte i hårbotten utan på hårstråna.

Svar på tråden Huvudlöss, raka skallen?