• Spargris

Hur många fästingar har er hund haft?

Hej hej..

Vill bara kolla läget lite med och se hur många fästingar era hundar har haft, alltså de som har satt sig..
    Vilken medel hade på sig då eller har ni inget alls kanske.

Själv har jag plockat 10 st på min och vi använder inget medel alls, utan vi går igenom honom varje dag. Så de som har suttit har kanske bara suttit något dygn, de var kanske en aningen större.

Hur mycket växer de på en dag... Är det sant att om man tar dem innan 24 timmar att smittorisken är mindre?

Bara lite nyfiken...

• Svar på tråden Hur många fästingar har er hund haft?
  • Zimlis

2 har jag plockat på min (cocker spaniel) inget medel - bor i södra sverige, så jag tror vi haft tur.

Nej det är inte sant - smittan kommer med bettet från fästingen

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Majsan70

2 stycken är det hunden har haft hitintills i år. Vi använder inget medel utan plockar. Men i år är det inte mycket alls.

• Spargris
    Zimlis skrev 2009-06-20 22:50:23 följande:
    2 har jag plockat på min (cocker spaniel) inget medel - bor i södra sverige, så jag tror vi haft tur.Nej det är inte sant - smittan kommer med bettet från fästingen
    Ok, för jag var på en föredrag om fästingar, det var det företaget som gör ex. Scalibor och jag har helt klart för mig att de sa att om man plockar dem innan 24 timmar och likdant att man inte ska "trycka" på magen..

Vi bor i mellersta sverige.. vi är ute i skogen minst 1 timma om dagen, kör mycket spår osv med...

2 st låter inte mycket, men du kanske inte är ute i skogen så mycket..
  • Spargris

Majsan70 .. det var inte många heller... ställer samma fråga till dig .. Är ni ute i skogen mycket?

Kan tillägga att jag har en Welsh springer spaniel.. långhårig härlig hund..

• mannehund

På den ena har vi tagit bort kanske 3-4 iår och den andra 2. Använder inget fästingmedel. Känner över efter varje promenad så jag tar ofta bort sådana som kryper i pälsen men inte har satt sig. Provade fästinghalsband för några år sedan men den ena hunden blev jättestressad av det, förmodligen för att det luktade ganska starkt. Vill heller inte använda en del av "vätskorna" eftersom vi badar i sjön med våra hundar, och det ska man ju undvika då... Nej, jag nöjer mig med att titta över dem noga och i värsta fall blir det någon att plocka bort. Ska tillägga att vi bor på landet och hundarna vistas en hel del i skogen och på ängen, ändå har vi inte haft fler tack vare noggrann pälskontroll när de kommer in.
    Borrelia överförs efter 1-2 dygn, TBE fortare. Du kan läsa om fästingar t.ex på fasting.nu om du vill veta mer om smitta och riskområden.

• Majsan70
    Spargris skrev 2009-06-20 22:55:05 följande:
    Majsan70 .. det var inte många heller... ställer samma fråga till dig .. Är ni ute i skogen mycket?Kan tillägga att jag har en Welsh springer spaniel.. långhårig härlig hund..
    Vi är i skogen 3 ggr per dag så det är verkligen inte mycket med 2 fästingar hitintills.
  • Spargris

Men herregud.. vad många min vovve har haft då.. ändå går jag igenom honom grundligt varje dag.. Varje gång vi har varit iskogen så kammar jag igenom han, tar ung. 2 st krypande varje gång.

Nu bor vi i jönköpingslän och det är väl inte så mycket borrelia eller TBE här.. Har köpt ett scalibor halsband, men jag är så klyven på att avända det...

Hur gör ni när ni går igenom era hundar.. Min hund har ju så mycket lång päls.. och väldigt tjock..

Jag hatar dessa små odjur!!

Har själv haft flera fästingar krypande på mig och då har jag inte ens varit i närheten av skogen!!

• menilla

Vår har haft 1 vid örat som han själv lyckades punktera och få bort.

Vi använder Zx som man strör på maten.
    Använde det förra året också och hittade inga fästingar.

Han hoppar gärna runt i högt gräs jämt. Bor i Skåne.

• Zimlis
    Spargris skrev 2009-06-20 22:53:16 följande:
    Ok, för jag var på en föredrag om fästingar, det var det företaget som gör ex. Scalibor och jag har helt klart för mig att de sa att om man plockar dem innan 24 timmar och likdant att man inte ska "trycka" på magen.. Vi bor i mellersta sverige.. vi är ute i skogen minst 1 timma om dagen, kör mycket spår osv med... 2 st låter inte mycket, men du kanske inte är ute i skogen så mycket..
    Vi är ofta i skogen och nu har vovven vart hos mina föräldrar på landet och där är det typ bara skog och hagmark. Men nej 2 är inte mycket och normalt sett så brukar vi preppa henne med frontline
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Spargris
    menilla skrev 2009-06-20 23:04:56 följande:
    Vår har haft 1 vid örat som han själv lyckades punktera och få bort.Vi använder Zx som man strör på maten.Använde det förra året också och hittade inga fästingar.Han hoppar gärna runt i högt gräs jämt. Bor i Skåne.
    Hej

Jag använder det med ... Men jag tror nu då att det inte hjälper..
Svar på tråden Hur många fästingar har er hund haft?