• Flapper

Dator till 7-åring?

Vår 7-åring fick ärva min gamla laptop för ett år sen ungefär.

Han behöver öva på finmotoriken och datorn är ett perfekt hjälpmedel för detta. Han skriver brev till mormor och farmor samt spelar mattespel samt stavningsspel och givetvis även "nöjesspel".

Hans dator har dock inte internet. De få gångerna han sitter med internet vill vi att han sitter ute i vardagsrummet med oss. En andra restriktion är att han måste fråga innan han sätter på datorn. Vi vill ha koll på hur mkt han sitter där.

Det funkar bra med dator till en 7-åring om man som vuxen har koll på användandet. Dvs vad och hur länge. Tror att det är nyttigt att göra sig bekant med ett redskap som används så frekvent idag av alla och inom alla områden.

• Flapper
    moonweb skrev 2009-06-21 11:28:50 följande:
    Kan tillägga att hon är väldigt aktiv, är ute och leker (springer, klättrar i träd, cyklar omkring på gräsmattan, hoppar hopprep och rockar rockring och allt möjligt annat) flera timmar om dagen, speciellt nu på sommaren bor hon nästan ute. Men något måste ju ungarna få göra när det regnar, när man sitter i bilen på längre resor, eller när de helt enkelt behöver sitta och ta det lugnt ett tag.
    Gör samma tillägg jag...
  • Flapper
    star83 skrev 2009-06-21 11:38:58 följande:
    jag skulle aldrig ge min dotter en dator när hon är 7 år. Vi har en dator som hon i så fall skulle kunna få använda. och vad fan hände med att gå ut och leka och inte sitta instängd framför en dator???
    Varför skulle det ena utesluta det andra? Ser hellre att han är aktiv framför en dator de gångerna han behöver varva ner och göra något annat. Alla behöver vi en paus från det vi gör annars. I hans fall innebär det skola, utomhuslek med kompisar eller själv, bus med lillebror, baka, hjälpa pappa att laga mat osv....
Svar på tråden Dator till 7-åring?