• Manchester

Dator till 7-åring?

Jag tror inte att det är skadligt med en dator för en sjuåring, men jag skulle själv inte ge mina barn datorer som de har i sina egna rum. Jag tycker att det är bättre om datorn står någonstans där hela familjen rör sig. Alternativet är att barnets dator inte får ha tillgång till Internet. om den bara används till spel och filmer man lagt in så har man ju bättre koll.

En sjuåring kanske inte direkt ger sig ut på avancerade siter där hon uppmanas att ta av sig kläderna framför en web-kamera, men hon blir ju äldre snart. Dessutom kan även yngre barn av misstag komma in på sidor som är skrämmande och konstiga för dem.

• Manchester
    Em00 skrev 2009-06-21 14:29:26 följande:
    men hur gjorde ungarna förut för att "varva ner"? nej, 7 är för ungt för en dator... vanlig tv, pennor och papper, egna leksaker och leka själv med riktiga leksaker, funkar inte det eller..? Om man vill roa barnen under bilfärd så kan man ju köpa en bärbar dvd...
    Ja, och hur gjorde vi vuxna? Är väl ett himla otyg att sitta här framför datorn. Man borde nog kasta ut den och sätta sig och karda ull istället.

Och varför skulle en bärbar DVD-spelare vara bättre än en dator? Att se på film är ju helt passivt. Visst finns det kvalitetsfilm för barn och mina barn får se både vissa TV-program och DVD, men rätt sorts datorspel är mer lärorikt.

Jag tycker fortfarande att det är bra om man som förälder har koll på vad ungarna gör på datorn och hur länge de sitter där. Därför kommer våra barn inte att få ha datorer på sina rum på länge, men en barndator som står i hallen eller vardagsrummet är helt OK.
  • Manchester

High Heel Bitch skrev 2009-06-21 16:33:59 följande:

Tycker det känns ganska självklart att man kan få såna problem om man stirrar för mycket på en bildskärm.
    Finns ju många som i sina yrken sitter framför datorn nästan hela dagen. De verkar klara sig rätt bra. Därmed inte sagt att barn ska sitta vid datorn åtta timmar om dagen, men just ögonen skulle nog inte ta skada. Dessutom måste väl vetenskapliga/medicinska undersökningar ändå väga _lite_ tyngre än vad du "tycker känns ganska självklart".
Svar på tråden Dator till 7-åring?