• fam kaos

Köpt ny bärbar dator, bör inte office ingå?

Köpte en ny bärbar dator i fredags, www.phonehouse.se/laptops/standard/compaq-cq60-300
    främst för att skriva uppsatser och liknande.

När jag senare gick in i orbehandlaren i works så kommer det upp ett medelande om att jag bara kan gå in där 20 ggr, sen behövs det en produktnyckel.
    Vad menas det?
    Office är väl något som ska ingå när man köper ny dator?

• Svar på tråden Köpt ny bärbar dator, bör inte office ingå?
  • thelifesaviour
    fam kaos skrev 2009-06-21 10:55:55 följande:
    Vi har nog delade åsikter om det då. När sambon köpte dator så ingick office och räknades som grundläggande. Kanske det går att använda den produktnyckeln.
    Office space är en minst lika bra gratisprogramvara.
    Ta det istället.
    all i can do is be me. who ever that is. /bob dylan
  • thelifesaviour

Så heter det ju inte, jag ljög, det är ju en film. :)
    Neo Office, heter det till Mac iaf, till PC minns jag inte.

• thelifesaviour

Open Office! *spammar*

• AnnsoPannso

Köpte min bärbara för 5000 och fick köpa till office så tror det är väldigt sällan det ingår och då står det nog ganska tydligt.

• musli
    fam kaos skrev 2009-06-21 10:55:55 följande:
    Vi har nog delade åsikter om det då. När sambon köpte dator så ingick office och räknades som grundläggande. Kanske det går att använda den produktnyckeln.
    Om du har Works så funkar definitivt inte en Office-nyckel. Och nej, Office ingår aldrig i en standard-dator, däremot om du betalar för det så följer det med men i så fall så står det att Office ingår i reklam och i butiken.

Rekommenderar också OpenOffice. Mycket bra programvara!!!
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • VinceNight

Står det inte att Office ingår så ingår det inte, fattar du? Sen om DU tycker att det bör ingå är ju en annan sak...

• Tokstolla

Jag tycker också OpenOffice är bra (Väldigt likt det du söker efter)
    Testa innan du får för dig att köpa annat.

• fam kaos
    VinceNight skrev 2009-06-21 11:08:56 följande:
    Står det inte att Office ingår så ingår det inte, fattar du? Sen om DU tycker att det bör ingå är ju en annan sak...
    Vad du än har för problem så kan du ta ut dem på nån annan, jag är inte intresserad.
  • fam kaos

Tusen tack allihop för tipsen om Openoffice, håller på att ladda ner det nu

• c0ol

fam kaos skrev 2009-06-21 10:53:32 följande:

Sen är det ju inte så att jag fick datorn gratis, den kostade 4500 och då bör det ju gå att skriva enkla dokument på den.
    4500 är inte speciellt mycket pengar, och som sagt wordpad och notepad ingår och med det kan du skriva enklare dokument, sen så tipsade jag ju om andra sätt med.
  • Anova

fam kaos skrev 2009-06-21 10:47:56 följande:

Köpte en ny bärbar dator i fredags, www.phonehouse.se/laptops/standard/compaq-cq6...främst för att skriva uppsatser och liknande.När jag senare gick in i orbehandlaren i works så kommer det upp ett medelande om att jag bara kan gå in där 20 ggr, sen behövs det en produktnyckel.Vad menas det?Office är väl något som ska ingå när man köper ny dator?
    Works och Office är inte samma, även om de görs av samma företag (dvs Microsoft som gör t.e.x Windows). Och jag tycker att du har rätt, många företag väljer att skicka med Works på sina datorer som de säljer. Jag fick med Works då jag köpte min laptop för 1½ år sen. (dessutom jobbar min sambo i databranschen, han kan också intyga detta)
    Däremot är det inget krav att ha med ett ordbehandlingsprogram. Gillar du Works så är det betydligt billigare än Officepaketet (ungefär hälften så dyrt, runt 500 kr).

Många datorförsäljare säljer ofta t.ex. office och works till väldigt rabatterade priser om du köper en dator. Kolla upp om det är så där du köpte din dator och skriv ett mail i så fall och berätta att du gärna köper ett works/office och att du missade det när du köpte datorn i fredags.. Det brukar gå att lösa så att du får rabatterat också (det var ju inte ens en vecka sen du köpte datorn).

Alternativet är openoffice (eller t.ex. Sunoffice).

Personlingen tycker jag office är bäst eftersom jag använder det på ett sätt som inte den normala användaren gör (t.ex. programmerar egna makron i excel). Tycker de andra är lite begränsande.
  • Greenstrange

Du kan köpa en student/hemlicens för MS Office. Kostar c:a 1000kr men då kan du installera programmet/sviten på tre datorer.

OpenOffice är som andra sagt ett mycket bra alternativ även om man bör ställa in det så att det sparar som Excel- och Word i stället för OO's standard fil-ändelser.

Svar på tråden Köpt ny bärbar dator, bör inte office ingå?