• Julienne

Hjälp att tyda ringstämplar

Jag har sett en ring på Tradera som jag är sugen på. Jag fick se ett foto på ringens stämplar och behöver hjälp att tyda dem.

585, V6, NW, nåt som ser ut som en båt, och den sista går ej att tyda utan lupp.

När inte kattfoten finns med, ska jag då tolka det som att den inte är gjord i Sverige? V6 är väl årsstämpel?

• Svar på tråden Hjälp att tyda ringstämplar
  • Julienne

Men om jag tyder årsstämpel nyckeln rätt så står V6 för 1899? Men jag ser som sagt ingen kattfot. Och båten? Vad betyder den?

• Bilancia

Jag kan ingenting om vad olika stämplar betyder, men däremot så eftersom jag gör silversmycken själv så vet jag att man kan hur lätt som helst beställa sin egna stämpel. Man kan alltså fixa en stämpel med vad man vill, och det är egentligen bara ens egna samvete som smyckesdesigner som hindrar en från att stämpla "fel".

Och bilder som båtar tex är ganska vanligt som en symbol för ens märke när man inte har plats att stämpla hela namnet på företaget.

Jag har ingen aning om det är så med den ring du vill köpa, men tänkte att jag bara skulle nämna det. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp att tyda ringstämplar