• Heather

Humlor överallt!?

Vi har bott i vårt hus sen december 2006, alltså inne på vår tredje sommarsäsong... Jag har _aldrig_ tidigare upplevt att vi har så mycket humlor som nu!
    Antar att det är skillnad på humlor och humlor och har väl kommit fram till att det inte verkar vara den där stora "dumma" fluffiga sorten som flyger från blomma till blomma utan mer nån irriterande, surrande flyg-sort.

Det är _inte_ getingar.

Jag undrar bara om någon kan ge mig råd, tips på hur/varför vi har en massa nu, men inte haft det tidigare...?
    Vart bor humlorna?
    Hur kan man göra sig av dom...?
    Tips på sånt som humlor inte gillar...??

Har hört att dom inte är förtjusta i vindspel...stämmer det? Nån som vet??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Humlor överallt!?
  • AnnelieTyresö

Jag har oxå reagerat på det är mkt humlor i år, å stora är dem!

• jenny99

Vi har ochså,för första gången,haft många många humlor.
    30 tal flyger omkring nära mig,och de dör som flugor...och de kryper och jag misstänker att de har ett bo precis vid dörröppningen.

Jätte konstigt,har aldrig funnits här tidigare.
    Alla håller till på vår altan,och där finns inget gräs eller blommor.

• Legolina

Samma här!

Humleinvasion
    Fast jag låter dom bara vara. De är ju bra för växterna och så länge man inte sätter sig på dem är de ju ofarliga.

• Heather

Så... Humle-år iår då?

Gillar inte att få in humlorna i huset... *fegis* Inga tips på hur man kan "skrämma bort" dom?
    ...Det är iaf inte lika illa som när vi släppte in en miljard flygmyror!?! *isch!*

• HellviHumle

Låt de vara i år. De dör till hösten och bara nya drottningar övervintrar. Duktiga pollinatörer (heter det så?).
    Det finns åtskilliga humlesorter. Många gör sina bon i gamla musbon.

• mlsa

Vi har också mycket humlor i år. Men jag gillar dem! De är så söta och gör mycket nytta i trädgården.
    Humlor, fjärilar m fl gillar växter som doftar mycket - t ex kryddor.

• roha

Vi har oxå massvis med humlor, mest i hela vår trädgårdshäck, som är sisådär 15-20 meter lång, det fullkomligt kryllar av dom.
    Jag har redan blivit biten tre gånger detta året, o jag hoppas att vår dotter slipper det, för det är inte så skönt.
    Vill oxå hitta tips på hur man blir av med dom....

• Trill

Vi har också fler humlor än vanligt i vår trädgård, både stora och små!
    Och de lyckas irra sig in i vårt uterum hela tiden

• Flyssel

Lyllos er, vi har knappt några humlor alls så det är ingen som hjälper till att pollinera träd och blommor i trädgården. Bara en massa dryga myggor och puckade getingar som inte är till någon som helst nytta

• HellviHumle
    Flyssel skrev 2009-06-24 15:58:33 följande:
    Lyllos er, vi har knappt några humlor alls så det är ingen som hjälper till att pollinera träd och blommor i trädgården. Bara en massa dryga myggor och puckade getingar som inte är till någon som helst nytta
    Getingar gör väl inte så mycket nytta som pollinatörer men de käkar upp otroliga mängder flugor och andra insekter.
Svar på tråden Humlor överallt!?