• Heather

Humlor överallt!?

Vi har bott i vårt hus sen december 2006, alltså inne på vår tredje sommarsäsong... Jag har _aldrig_ tidigare upplevt att vi har så mycket humlor som nu!
    Antar att det är skillnad på humlor och humlor och har väl kommit fram till att det inte verkar vara den där stora "dumma" fluffiga sorten som flyger från blomma till blomma utan mer nån irriterande, surrande flyg-sort.

Det är _inte_ getingar.

Jag undrar bara om någon kan ge mig råd, tips på hur/varför vi har en massa nu, men inte haft det tidigare...?
    Vart bor humlorna?
    Hur kan man göra sig av dom...?
    Tips på sånt som humlor inte gillar...??

Har hört att dom inte är förtjusta i vindspel...stämmer det? Nån som vet??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Humlor överallt!?
  • Flyssel
    HellviHumle skrev 2009-06-24 17:20:49 följande:
    Getingar gör väl inte så mycket nytta som pollinatörer men de käkar upp otroliga mängder flugor och andra insekter.
    Det håller jag en hel armé med tvestjärtar och myror till att göra, och de sätter sig inte i fikatallriken och viftar med sin elaka tagg..
  • HellviHumle
    Flyssel skrev 2009-06-25 08:49:11 följande:
    Det håller jag en hel armé med tvestjärtar och myror till att göra, och de sätter sig inte i fikatallriken och viftar med sin elaka tagg..
    Tvestjärtar är vegetarianer och myrorna tar hand om döda insekter. Getingarna slaktar själva!
  • Flyssel
    HellviHumle skrev 2009-06-25 08:50:52 följande:
    Tvestjärtar är vegetarianer och myrorna tar hand om döda insekter. Getingarna slaktar själva!
    Hmm, då måste min trädgårdsbok ha fel , för de rekommenderar tvestjärtar mot äppelmal (tror jag) och bladlöss. De föreslår till och med att man ska bygga tvestjärtsholkar i äppelträden.
    Men det hjälper inte att getingarna är mordmaskiner, så länge de har för vana att krypa runt på golvet utan varningsblinkers. Det är hopplöst att sitta ute och äta eftersom de sätter sig i maten hela tiden och vår 1,5-åring inte har upptäckt nackdelarna med att äta allt som finns på talriken.
  • HellviHumle
    Flyssel skrev 2009-06-25 09:08:57 följande:
    Hmm, då måste min trädgårdsbok ha fel , för de rekommenderar tvestjärtar mot äppelmal (tror jag) och bladlöss. De föreslår till och med att man ska bygga tvestjärtsholkar i äppelträden. Men det hjälper inte att getingarna är mordmaskiner, så länge de har för vana att krypa runt på golvet utan varningsblinkers. Det är hopplöst att sitta ute och äta eftersom de sätter sig i maten hela tiden och vår 1,5-åring inte har upptäckt nackdelarna med att äta allt som finns på talriken.
    Tvestjärtarna är kanske "blandkostare". Hade för mig att de var veggisar. Hur som helst tar de inga flugor.
    Kan du inte byta 1.5-åringen mot en tidigare årsmodell, t ex en sexåring? Kanske klistra på små, solcellsdrivna lysdioder på getingarna?
  • Flyssel
    HellviHumle skrev 2009-06-25 09:23:58 följande:
    Tvestjärtarna är kanske "blandkostare". Hade för mig att de var veggisar. Hur som helst tar de inga flugor.Kan du inte byta 1.5-åringen mot en tidigare årsmodell, t ex en sexåring? Kanske klistra på små, solcellsdrivna lysdioder på getingarna?
    Där har du något, det skulle ju kunna bli riktigt tjusig framåt kvällskvisten med artificiella lysmaskar som flyger runt i trädgården! Sedan kan jag kolla med Avis om de går med på att jag byter upp (ner?) mig mot en större modell som har inbyggd getingvarnare.

Flugorna stör mig inte alls trots att vi har flera hästhagar inpå husknuten. Jag tar fram mina lite mörkare sidor och ställer ut flaskor med lite lukta-ruttet och vatten i botten som flugorna kryper ner i och dör.
    Sedan har jag bara lite dåligt samvete över deras drunkningsdöd, men det sover jag bort på ett par nätter.

Ok, det här blev lite ot, men min poäng är i alla fall att jag gillar humlor och ni som har många sådana får gärna köra hem dem till min trädgård!
  • HellviHumle
    Flyssel skrev 2009-06-25 09:38:50 följande:
    Där har du något, det skulle ju kunna bli riktigt tjusig framåt kvällskvisten med artificiella lysmaskar som flyger runt i trädgården! Sedan kan jag kolla med Avis om de går med på att jag byter upp (ner?) mig mot en större modell som har inbyggd getingvarnare. Flugorna stör mig inte alls trots att vi har flera hästhagar inpå husknuten. Jag tar fram mina lite mörkare sidor och ställer ut flaskor med lite lukta-ruttet och vatten i botten som flugorna kryper ner i och dör. Sedan har jag bara lite dåligt samvete över deras drunkningsdöd, men det sover jag bort på ett par nätter. Ok, det här blev lite ot, men min poäng är i alla fall att jag gillar humlor och ni som har många sådana får gärna köra hem dem till min trädgård!
    Du kan göra "humleholkar" också! Har sett på nätet.
    Letat lite nu:
    www.onestep.se/garden/html/sommarserie/humleholk.html
    www.bilder.snf.se/main.php&g2_albumId=7&g2_itemId=19353
    www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Ovrigt/Tv%C3%A5%20sorters%20humlebon.pdf
    Något att tänka på till nästa år. De måste finnas på plats tidigt. Det är ju bara drottningarna som övervintrar och sätter bo på våren/försommaren.
  • Flyssel
    HellviHumle skrev 2009-06-25 09:55:20 följande:
    Du kan göra "humleholkar" också! Har sett på nätet.Letat lite nu:www.onestep.se/garden/html/sommarserie/humleh...www.bilder.snf.se/main.phpågot att tänka på till nästa år. De måste finnas på plats tidigt. Det är ju bara drottningarna som övervintrar och sätter bo på våren/försommaren.
    Åh, tack för tipset! Jag har tänkt länge på att göra humleholkar men det har liksom inte blivit av. Kanske något att göra och sätta upp redan nu inför nästa år.
    Tack för länkarna!
  • HellviHumle
    Flyssel skrev 2009-06-25 10:06:16 följande:
    Du kan göra "humleholkar" också! Har sett på nätet.Letat lite nu:www.onestep.se/garden/html/sommarserie/humleh..
    .www.bilder.snf.se/main.php
    ww.naturskyddsforeningen.se/upload/Forenings...Någ
    ot att tänka på till nästa år. De måste finnas på plats tidigt. Det är ju bara drottningarna som övervintrar och sätter bo på våren/försommaren. Åh, tack för tipset! Jag har tänkt länge på att göra humleholkar men det har liksom inte blivit av. Kanske något att göra och sätta upp redan nu inför nästa år. Tack för länkarna!
    Sätta upp eller gräva ner.
    Det finns en bok som heter "Vän med insekter". Låna den på biblioteket. Där finns en massa tips om liknande saker. Har för mig att författaren heter M Tweedie, eller nå't liknande.
  • Flyssel
    HellviHumle skrev 2009-06-25 10:14:11 följande:
    Sätta upp eller gräva ner.Det finns en bok som heter "Vän med insekter". Låna den på biblioteket. Där finns en massa tips om liknande saker. Har för mig att författaren heter M Tweedie, eller nå't liknande.
    Jag har redan tänkt ut en bra slänt att bygga bo i. Men sorkdoft får jag nog skaffa på djuraffären för våra kissekatter har mördat allt med svans som bott inom tassavstånd från oss. Blir nog svårt att hitta deras gamla hålor.
  • Heather

Ah! En humleholk kanske kan vara ett sätt att locka bort dom från precis intill huset. Vet ju inte än vart dom bor exakt men dom surrar så fasligt vid ytterdörren så dom har kanske sitt hem i taket någonstans...

Tack för tipset!

• HellviHumle
    Heather skrev 2009-06-25 10:29:47 följande:
    Ah! En humleholk kanske kan vara ett sätt att locka bort dom från precis intill huset. Vet ju inte än vart dom bor exakt men dom surrar så fasligt vid ytterdörren så dom har kanske sitt hem i taket någonstans... Tack för tipset!
    Du får inte bort dem med det i år men kan ju försöka nästa år. Och håll bort mössen/sorkarna från huset.
  • Heather

Ja, precis det jag menade. :)

Svar på tråden Humlor överallt!?