• MammaBarnFamilj

Priser Vietnam?

Hur mycket kostar saker och ting i Vietnam, hur mycket hade ni växlat redan i Sverige, räckte det?

Jag fick fram att 1 krona är 1500 VND (dong), stämmer detta?

Lite priser jag fick upp genom att googla:

1 kopp kaffe 3000 dong

Middag med dricka och efterätt allt från 25 000-125000 dong beroende på om man äter inhemskt eller västerländskt.

Pizza 50 000 dong

En läsk ca 4 svenska kronor

Man är lite "lost" när man inte har något att förhålla sig efter.

Någon som varit där nyligen och vet?

• Svar på tråden Priser Vietnam?
  • inga76

Hej! Uppgifterna du anger ovan stämmer rätt bra med mina erfarenheter. Kostnaderna beror också mycket på var man rör sig och hur man väljer att leva, och om man väljer enkla, vietnamesiska lösningar eller lite lyxigare varianter utformade för västerlänningar.

Det finns många möjligheter att växla till hygglig kurs i Vietnam, så jag brukar inte växla så mycket här - typ några tusen kronor. Det händer att svenska växlingskontor inte har så mycket dong hemma, så jag brukar ha med mig 100 USD (i mindre valörer) för de är alltid gångbara.

Jag älskar Vietnam. Tänk att du snart ska få åka dit och hämta ditt barn!!

• PortobelloRoad

Priserna du har stämmer rätt väl. Det är inte tillåtet att för ut vietnamesisk valuta ur landet, därav svårigheten att få tag i det på svenska växlingskontor Växla till USD, det går utmärkt att växla till Dong väl på plats, plus att då då får tillgång till alla "småsedlar" som är som mest gångbara

Jag är ingen ledartyp. Jag är nöjd bara jag får bestämma.
  • MammaBarnFamilj

Stort tack för svar!

Jag gillar att prova inhemska varor, men jag vet att vissa personer gärna vill ha västerländskt som man känner till.

JA hon på forex idag sa att "vi har inga dong" det skulle vara för en hundring eller så, och om någon sålt sina dong till växelkontoret. Då förstår jag bättre. Vad bra att ni säger det, så man hinner växla till US-dollar innan man dar igenom incheckningen OM man har något kvar

Ursäkta en dum fråga, men jag brukar aldrig gå till banekn och ta ut pengar utomlands.......är det ngt speciellt man behöver känna till? Märks det att jag nästan bara åkt inom Europa

• PortobelloRoad

Njä, bara att det tar lååång tid i Viet Nam att uträtta saker. Men det gäller allt...inte bara bankbesök

• mammamys06

Du fick väl en valuta-tabell av mig? Får du inget hum där ungefär?

Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • MammaBarnFamilj

Ja jag har förstått det och i den takten min hjärna arbetar i värme är det nog tur

• PortobelloRoad

Och inhemskt är billigt (och gott)! Vi åt 3-rätters + en flaska vin för 200kr ca. Ett sällskap på 11 pers

• MammaBarnFamilj

Fick jag? Nu måste jag rensa igenom mailen igen Tack för hjälpen idag förresten! Nu är biljetterna betalda och ac trodde inte det skulle bli ändring till ett tidigare datum, hoppas verkligen inte för det är helt otroligt fullbokat överallt nu.

mammamys06 skrev 2009-06-23 16:23:42 följande:
    Du fick väl en valuta-tabell av mig? Får du inget hum där ungefär?
  • PortobelloRoad
    PortobelloRoad skrev 2009-06-23 16:24:40 följande:
    Och inhemskt är billigt (och gott)! Vi åt 3-rätters + en flaska vin för 200kr ca. Ett sällskap på 11 pers
    Alltså totalt.

*Skyller på svensk sommarvärme...som inte alls når upp till vietnamesisk dito*
  • MammaBarnFamilj

Men vart då? Det låter ju som ett rån

PortobelloRoad skrev 2009-06-23 16:26:11 följande:
    Alltså totalt. *Skyller på svensk sommarvärme...som inte alls når upp till vietnamesisk dito*
  • PortobelloRoad
    MammaBarnFamilj skrev 2009-06-23 16:27:29 följande:
    Små familjära restauranger i utkanten av turiststråken. Finns överallt bara man går de där metrarna extra
  • Kalinka
    MammaBarnFamilj skrev 2009-06-23 16:27:29 följande:
    Om man äter på de lokala restaurangerna kan man få jättegod mat för hutlöst LÅGA priser. De som är mer västerländskt anpassade är dyrare, men inte godare eller renligare. Det är jättebilligt överlag. Vi åkte dit med två i princip tomma väskor (stora), och kom hem med hur mycket grejor som helst + en till stor väska. Och det var fortfarande billigare än en månad hemma i Sverige, vad gäller mat och klädinköp etc.

Vi tog ut dong i uttagsautomater när vi var där (finns överallt). Alla kanske inte skulle göra det, men vi hade inga problem.

Jag älskar också Viet Nam. Jag är lite avundsjuk att du snart ska åka dit, OCH för att hämta hem ditt barn. Vilken Jackpot!
  • VNmamma

Vi använde bankomater (tog ut ganska stora belopp åt gången) och våra Visakort. Fungerade utmärkt.

MammaBarnFamilj skrev 2009-06-23 16:20:56 följande:
    Stort tack för svar! Jag gillar att prova inhemska varor, men jag vet att vissa personer gärna vill ha västerländskt som man känner till. JA hon på forex idag sa att "vi har inga dong" det skulle vara för en hundring eller så, och om någon sålt sina dong till växelkontoret. Då förstår jag bättre. Vad bra att ni säger det, så man hinner växla till US-dollar innan man dar igenom incheckningen OM man har något kvar Ursäkta en dum fråga, men jag brukar aldrig gå till banekn och ta ut pengar utomlands.......är det ngt speciellt man behöver känna till? Märks det att jag nästan bara åkt inom Europa
  • MammaBarnFamilj

Kul att ni tycker om Vietnam så mycket, då känns det som jag inte bara har livets bästa händelse framför mig utan även ett trevligt land att utforska.

Måste bara inflika med ett litet men men tanke på ordet utforska, jag var ju barnvakt en hel helg med övernattning (iof till ett hyperaktivt barn) och insåg att det kommer inte vara mycket tid över för mkt mer än jagande om hon börjat gå och dessutom aldrig varit utanför barnhemmet. Det som slog mig är att det är lättare att vara ute och göra saker än att vara inomhus, inomhus finns så mycket att pilla med (som inte är så pillvänliga). Det var även bra för mig att se vad som bör tas undan hemma....

Jag sitter med nyinköpt klänning och solglajor och tycker det är dags att åka till flyget snart Efter jag kommit på hur allt ska få plats i resväskan

• AnnaKanna

Hej.
    Vi har precis varit i Ho Chi Minh City och det mesta är väldigt billigt utom hotell.
    Däremot är det inga problem att ta ut pengar. Vi använde bara våra egena bankkort med visa funktion som vi har här hemma. Vi hade inga problem alls på hela resan, det finns jätte många uttagsautomater. Första uttaget gjorde vi på flygplatsen i HCMC, busenkelt. Vi hade inte med oss några USD eller annat. Jag har samma erfarenhet från Inidien.

Vi hade även ett MasterCard med 20000 sek, för oförutsedda händelser och utgifter, vi använde det inte.

Varmt lycka till på resan.

• Kalinka
    MammaBarnFamilj skrev 2009-06-23 20:54:49 följande:
    Kul att ni tycker om Vietnam så mycket, då känns det som jag inte bara har livets bästa händelse framför mig utan även ett trevligt land att utforska. Måste bara inflika med ett litet men men tanke på ordet utforska, jag var ju barnvakt en hel helg med övernattning (iof till ett hyperaktivt barn) och insåg att det kommer inte vara mycket tid över för mkt mer än jagande om hon börjat gå och dessutom aldrig varit utanför barnhemmet. Det som slog mig är att det är lättare att vara ute och göra saker än att vara inomhus, inomhus finns så mycket att pilla med (som inte är så pillvänliga). Det var även bra för mig att se vad som bör tas undan hemma.... Jag sitter med nyinköpt klänning och solglajor och tycker det är dags att åka till flyget snart Efter jag kommit på hur allt ska få plats i resväskan
    Hur gammal är hon? Makens systerdotter var 19 månader när de hämtade henne från Kina. Hon kunde sitta utan stöd, men kunde varken krypa eller gå. Hon tog igen det snabbt, men man får nog vara beredd på att även på bra barnhem har de fått spendera en hel del tid sittandes i säng.
Svar på tråden Priser Vietnam?