• Jonkis

    Tvillinggravida i augusti/september 2009, del 2

    HEJ PÅ ER!!!

    Tänkte lägga in ett litet inlägg och säga "att jag lever o frodas". Har jobbat sedan mitten av maj och tiden o kraften har inte riktigt räckt till annat än jobb, hämta förskola, kvällmiddag, nattning och därmed oftast nattning av mig själv på en å samma gång! Tanken är att jag ska jobba 2 veckor till, sen semester. Fick full havandeskap from mitten av augusti så efter 4 veckors semeste ser jag till att bli sjukskriven i 2 veckor till havandeskapspenningen sätter igång...

    Min lille Knut på 20 månader har verkligen drabbats hårt av alla "dagisbaciller", av loppet av 4 veckor har jag varit hemma o vabbat 3 gånger!!! Förra veckan snorig o hostig och nu är febern tillbaka över 39 grader så jag är hemma.. Det går vattkoppor på hans avdelning med 10 barn under de senaste veckorna så misstänker att det är det på gång denna vända. Har själv haft det som liten, tack o lov!

    Hoppas allt är bra med er och era STORA magar! kram kram

  • Jonkis

    Tackar för alla hälsningar :) nu när jag är tillbaka...

    Känner att jag är lite "efter" er i graviditeten då jag "bara" är i v.25+2 och många av er är inne och räknar på "slutspureten". Vet inte vad som är med mig men känner mig rätt lugn inför det mesta. Har tänkt ta tag  allt under seemstern vad gäller allt som ska fixas o trixas med inför polarnas nedkomst. Är inställda på att köpa vagnen på blocket och har satt sikte på en Babytravel.. inväntar bara en till ett bra pris!! :)

    Har under de senaste veckorna fått en himla massa "goda råd" av nära och onära vänner o bekanta. OOOoootroligt vad folk kan vara givmilda med att berätta för en hur "fasligt jobbigt vi kommer få det med Knut o tvillingarna".. var iväg på ett dop för två veckor sedan och kom i kontakt med en mamma till 2 tvillingar på 1,7 år. Berättade gladerligen att jag väntade tvillingar, då tittar hon på mig och säger; "Vet inte om jag ska beklaga eller gratulera"!!!!! Å så gick hon på som en bandhund om hur livet för henne var. Å hur viktigt det var att man hade MÅNGA i sin omkrets som kunde komma och hjälpa till FÖR HJÄLP DET SKULLE JAG MINSANN BEHÖVA!!!!! Tror fasiken att hon inte pratade i ett positivt ordalag!!! Kände mig helt matt och lessen efter att jag pratat med henne.. Konstigt va? Jag som bara ville berätta min glada nyhet och få lite positiva tips!!!!!!!

    Hur modiga kommer ni vara med era semestrar???
    Svärisarna har hyrt hus i Lysekil då jag är i v.30 och bjuder över oss och sambons syster med två barn. Vi bor ju i Uppsala så det är rätt lång bilväg  ned. Ni som är i v.30 och runt där, hur mår ni? Orkar man? pratade med min Bm om hur hon tyckte. Hon ansåg det inte alls som några problem, man kunde ju föda på andra platser än Uppsala också. Tyckte bara att jag skulle ta med mig min journal och titta upp var närmsta BB låg utifall... Själv vet jag knappt ut eller in!!!! Vi behöver absolut inte lämna definitivt besked nu men får hela tiden höra: DET SKULLE VARA SÅÅÅÅ KUL OM NI OCKSÅ FÖLJDE MED!!! "Jag kan ju bara ligga och sova om det är det jag behöver och inte vara med på alla aktiviteter.." "å det kunde ju vara kul för L och Knut att få göra lite skoj bara de tillsammans" klämmer svärmor ur sig!!! Försöker ta in med en nypa salt.. Grrrrrrr!!! Förstår att det kan vara svårt för er att ge goda råd, men ni är ju i samma situation och tänker lite lika "hormon-aktigt" som jag!!!!

    Kram kram

  • Jonkis

    Angående bästa järnupptag har jag fått rekomendation att inte ta det i samband med något varmt eller med mjölkprodukter. Därefmot är typ c-vitamin brus toppen att ta till. Fick även tillsagt att kroppen tog bäst upp järnet om man tog det på kvällen före sänggång. I mitt fall har det funkat kalas för mitt hjärnvärde har återgått till där det var från början!!

    Fick lite stress-panik igår över att vi inte fixat med något!! Hormonerna riktigt sprutade och jag härjade på hejvilt om ditten o datten!! Är nog inte den lättaste att leva med i dessa dagar då jag dessutom är ett kontrollfreak!!! Så nu är garderoben färdigfixat genom att den är tom från sambons alla kläder..  så nu är det fritt fram o börja organisera med kläder för polarna! Lådorna ska bara ner från vinden och får sen kompensera med det som behövs. Ska försöka få ändan ur o lägga på ett kol och köpa både baby-skydd och barnvagn. Så iallafall det finns... 
    * 1 spjälsäng ska vi få låna från min bror+ en har vi efter Knut 
    * Har 1 babysitter och ska få en begagnad från en kompis
    * Ammningskudde ska jag få från kompis

    Så på handlarlistan finns nu:
    - filtar, kläder, blöjor... (Men det känns lite svårt att köpa filtar o kläder då vi inte vet könet på de små ännu.. Jag vill ta reda på men INTE sambon!!!!! )
    - vagn + skötväska
    - 2 babyskydd
    - elektrisk bröstpump (hade en icke elektrisk från apoteket sist.. suck!!!)

    Har ett mycket gott tips angående ammning!!!!
    När Knut var mellan 2veckor-3 månader hade han kolik och jag testade allt för att det skulle lindras. Fick det goda tipset om att dricka 1 liter Anis & Fänkålste. Vilket jag gjorde, koliken försvann inte men vilken jädrans MJÖLKPRODUKTION!!!!! Pumpade och pumpade och fyllde en hel systempåse med bröstmjöl i små kuber!!! (var alltid tvungen att pumpa ut innan Knut fick äta pga det kom så mycket o så fort de första som kom... ). Så om ni är rädda för att inte ha tillräckligt så testa gärna:
    1 liter vatten
    2 tsk Anis
    2tsk Fänkål
    kokas i 10 minuter och sedan sila. Kan drickas både varmt o kallt :)

    Imorgon kommer jag att arbeta min sista arbetsdag! Känner att kropp o knopp säger ifrån!! Sjukskriver mig själv i nästa vecka sen blir det semester i 4 veckor, därefter är det ett glapp på 2 veckor till HP så då får jag se till att bli sjukskriven. Känns mycket skönt att jag till slut fattade ett beslut och att jag känner mig bekväm med det. Idag har polarna härjat hejvillt i magen, det vrid o vänds och ömmar o gör lite ont emellanåt. Båda har tidigare legat lodrätt på varsida om naveln men nu känns det som en av dem ändrat plats å ligger vågrätt ovanför naveln.. Trodde faktisk inte det var möjligt!!!

    Tack för alla goda råd angående semestern till Lyskil!! svärisarna är fullt medvetna om att vi kan göra återbud i sista stund och det är helt ok. Men det tjatas en hel del om hur kul det skulle vara... Tycker väl jag med.. MEN OM JAG MÅR BRA!!!!!!! Orkar inte riktigt med tjat i dessa dagar!! Låter beslutet fattas sedan för att se hur jag mår där o då, har märkt att det kan pendla mycket snabbt i hur man mår o vad man orkar. Från ena stunden till nästa kan det säga PANG och man vill inget annat än lägga sig ner o sova!!!

    Oj, vilket långt inlägg.. Återkommer om den kommande framtidsplanerna om hur vi gör när bebbarna är här sen! :)

    Kram kram

  • Jonkis
    Mamma till viljestark dotter skrev 2009-06-25 20:43:14 följande:
    Nu orkar jag inte mer För femtielfte natten har jag varit vaken, näsan är så täppt och jag har så andnöd att jag nästan får panik. Fingrarna och händerna värker, jobbigt och obekvämt att stå, sitta och ligga.... Nu får de snart komma ut! Har gråtit halva dagen, tål inte ens mig själv, än mindre sambo och dotter. Samtidigt får jag dåligt samvete. Allt är åt h-vete just nu
    SKICKAR EN STOOOOR BAMSEKRAM MED LITE EXTRA ENERGI OCH HOPPAS DET HJÄLPER LITE IALLAFALL!!! LIDER MED DIG GUMMAN!! KRAM KRAM
    Lisamatilda skrev 2009-06-25 20:02:38 följande:
    ....ha koll på www.familjeliv.se/Forum-2-111/m45103022.htmlOm ni vill ha den kanske vi kan länka till den i trådstarten. Samma till TUL tråden. Ha det fintLM
    LÅTER SOM EN TOPPEN IDÉ LM, TUR ATT DET FINNS NÅGON/NÅGRA SOM ÄR LITE HAJ PÅ TEKNIKEN... :)
    TeDrickaren skrev 2009-06-25 19:26:34 följande:
    ....Jonkis: jag drack ett te från hälskost som skulle öka bröstmjölksproduktionen men det funkade inte, ska ta och testa ditt recept.Spacebeare: har sett
    GLÖMDE TILLÄGGA (LYCKAS ALLTID VARA ATT MAN PRATAR I HALVA MENINGAR I DESSA DAGAR, GLÖMMER BORT HÄLFTEN ELLER DET VÄSENTLIGASTE.. ) ATT DET SKA DRICKAS 1 LITER AV DETTA TE/DAG!
    spacebeare skrev 2009-06-25 17:59:13 följande:
    kolla in in tul trådenden är nån som fått bebisar!!
    OJ OJ OJ.. NU KÄNNS ALLT SÅ MYCKET MER VERKLIGT NÄR EN AV OSS HAR GÅTT OCH FÅTT SINA TVÅ!!!!! Ska nog ta och påskynda allt som ska förberedas nu.. för v.33 ligger ju inte långt bort om det är då man själv också ska till o föda!!!
    Någon som vet om det var planerat snittt eller spontant?

    Tjing!!!
  • Jonkis

    Håller med Ajjolina!!! Man vill verkligen inte klaga men det tar baskemej på krafterna! Kom precis hem från Mvc, provtagning, mätnining och lyssnade till härliga hjärtljud!! Alla värden riktigt bra, viktuppgången ligger nu på 12 kilo!! Shit, skulle önska att det stannade där! Fondusmåttet ligger på 30 så inte konstigt att man tycker att man redan är stoooor! Var ska detta sluta?

    Blev en promenad hem, 20 minuter i fuktig värme!! Solen kom fram genom diset emellanåt och magen var hård som ett bowlingklot hela vägen! Nu blir det .. av med kläderna.. ligga på sängen med golvfläkten på högsta.. lyssna på ljudbok och VILA VILA VILA! Frust & stånk!!

    Ha en toppendag! Kram J

  • Jonkis

    HORMONELLA-JOHANNA är mitt nya namn! Vet inte vad som har hänt men hux-flux har jag fått stora gråtatacker, för småsaker, bagateller. Vet inte om det är för att jag gått in i v. 26 eller om värmen o solen har inverkan. vi har 30 grader i skuggan och luften står fullkomligen stilla!!! Känner mig som ett stort känslo-monster!!!!

    Nån som känner lika?

    kram J

  • Jonkis
    ninaneha skrev 2009-07-02 10:57:54 följande:
     Idag ska jag ge mig ut på jakt efter amningsbh...vilket ska bli spännande, jag börjar tro att jag är helt vanskapt eftersom att allt sitter som skit. Närå...men jag hoppas att jag kan hitta någon som känns bra.Ha en skön dag allihopa!
    Ska ta mig en titt på bondfias rekomendation.
    Har haft mina från Lindex och de har funkat mycket bra! Köpte mig 4 st som jag slet ut rätt bra... Skapligt pris var de på dem också!
  • Jonkis

    Hej på er!

    27+4
    Blir lite pauser i mina inlägg men är inne titt som tätt och tittar till er ;) Två veckor av semestern har gått och jag känner att jag njuuuter av ledighet tillsammans, delat ansvar dagarna i enda. Fast visst, sambon får spirnga mest efter Knut som härjar på som bliviande 2-åringar gör... Har fått ge mig på att springa några gånger då han tagit sikte mot landsvägar.. och det är INGET hit att försöka springa, uva vad det känns i magen!! Jag och sambon åkte iväg på tu man hand till Riga ons-fre i förra veckan, var skönt att komma iväg, sova ikapp förlorad sömn (så gott det gick...) och bara mös! Tog mig till och med lyxen att få 40 minuters ben o fotbehandling, rätt skönt men kände mig som "Olga 90 år" när jag efter 40 min på rygg på brits skulle försöka ta mig ner igen.. ;) skratt!!

    Var iväg på första TUL nu i veckan!! ÄNTLIGEN.. det var så skönt att få se dem igen och veta att allt såg fint ut där inne, alla värden bra, de har gått upp bra och följer kurvan fint, de ligger båda i dagsläget i "sidled" men är inte fixerade så ännu håller jag tummarna för att det ska lägga sig med huvuderna nedåt när det väl är dags.
    Mår hyffsat, men är stundtals mycket trött, tröttheten kommer som en "slaganfall" och jag har passat på att sova "lunchvila" med Knut varje dag mellan 1-2,5 timme!! Lovely!

    Det börjar kännas mycket trångt där inne i magen och jag bävar mig för hur det ska kännas längre fram.. för som det känns nu är det som om hela magens hud ska spricka!!!

    Bondfia: Tusen tack för rekomendationen om amnings-bh, beställde två stycken och de var hur skönta som helst!!! Blir toppen! Du glömmer väl inte att packa i det i bb-väskan?? såg det inte på din lista...

    Ha det, nu blir det grillat ;) kram J

  • Jonkis

    Oj vad ni skriver... Vill kommentera det mesta men känner mig lite trött och nöjer mig med att ge lite tips på vad som "kan" sätta igång..

    Fick många goda tips själv.. Här är några:

    * Färdknäppar (men tyvärr eller Jippie, välj själv !!! ha ha krävs det ca 5 utlösningar för att att komma upp i den mängd av något ämne i spermierna som ska sätta igång en förlossning)

    * Putsa fönster

    * Springa (gå) upp och ner för trappor länge!

    * Klappa och lukta på ett spädbarn

    Om de hjälper något av dem vette fåglarna, men kan väl alltid vara värt ett försök?? Lycka till och godnatt! kram J 

  • Jonkis
    mitapita71 skrev 2009-07-23 23:02:45 följande:
    Har varit på babyproffsen idag och om de bara får fram liggdelarna i samma färg som vagn så blir det Babytravel i antingen olivgrön (2008) eller khaki/orange (2009). De skulle kolla tills imorgon!Känns så bra att ha börjat ta tag i saker nu när det är mindre än 9 veckor kvar!

    Vill bara fråga hur ni tänkt göra med storasyster?? Ska hon stå på ståbräda? vi har ju hållt på och velat med vagn fram o tillbaka länge nu och hade tänkt oss en babytravel då det finns syskonsits att sätta på denna vagn. (tror inte på ståbräda till Knut i vinter... vill helst ha möjligheten att spänna fast om det krisar!!!!))Ringde och pratade med babyproffsen (Barkarby Sthlm) och fick prata med en MYCKET otrevlig kvinna som informerade mig om att det bara gick att ha syskonsits till 2006 års modell. (så jag fick minsann leta på blocket). Jag ifrågasatte varför man slutade göra vagnen så de skulle passa och då fick jag nån snäsig kommentar om att sånna här bekymmer fick jag bara för att jag skaffade barn så tätt!!!!!!! GGGGaaaahhhh... J*a kärring! Så rekommenderade hon mig att köpa en Urban Jungle trillingvagn, ca 13000 nypris utan liggdel eller något annat till! Så vi har setat o sökt med lampa efter begagnad trilling Urban eller Babytravel 06!!! Men så ringde jag till en annan Babyproffsen butik i Sthlm och fick ny info om att på 2009 års modell babytravel har de börjat med syskonsits igen!! Så nu är vagnbesväret ur värden, antingen försöker vi hitta en 09 på blocket eller också köper vi ny!!!  Funderar på om jag ska samla på mig extra mycket aggression och ringa upp surkärringen i barkarby och be henne byta jobb!!!!!!
Svar på tråden Tvillinggravida i augusti/september 2009, del 2