Något att mäta pH med?
Är det något som vet varifrån man kan få tag på något som man kan mäta pH värde med?
Är det något som vet varifrån man kan få tag på något som man kan mäta pH värde med?
Apoteket har det inte. Iallafall inte det apoteket som vi har här. Jag chansade och frågade, men de visste knappt vad det var
...vad ska du mäta för något??? *nyfniken...
*Skrattar åt "Troligen så kommer jag att mäta allt som går att mäta tills jag tröttnar" *
Hehe! Har du tröttnat?
Har du fått veta om det finns något sätt man kan mäta pH i hårda saker som papper? *åxå nyfiken*
pH mäter andelen vätejoner i vatten.
Man kan prata om sur jord, men det är bara vätejonsrik jord, som ger ifrån sig surt vatten när det regnar på den.
Går inte, så vitt jag vet att mäta pH på fasta saker.
(när man gör det på jord frigör man alla vätejoner i jorden med vatten. sen spelar inte jorden någon roll längre, den kan man filtrera bort)
Fotoaffärerna har också mätstickor.
Eller så kan du skicka proverna till mig, så fixar jag med decimaler också.
Clas Ohlson har en elektrisk, själv har jag plastremsor med papper på i ena änden. Man doppar pappersänden i vätskan och jämför med en färgkarta på asken. Det finns de som bara har en pappersruta, min har nog 4st olika för högre säkerhet. Hmm, undrar om de har datummärkning? Jag har inte jobbat svart på många år nu, flyttat så långt bort från mörkrummet
www.clasohlson.se/
PH-mätare för vätskor 0-14 pH. Upplösning 0,1 pH. Noggrannhet ±0,2 pH. Lättanvänd. Kalibrera, stick ner i vätskan och läs av värdet på displayen. Storl. 150x32x15 mm. För kalibrering medf. buffer-pulver som räcker till 100 ml destillerat vatten. Lämplig till swimmingpooler, fiskodlingar, skolor, laboratorier m.m. 4 batterier typ SR 44 (medföljer).
34-3118 575,00
Sök på PH-mätare eller 34-3118