• MajsanTösen

Illamående/Kräkningar! HEMSKT!

Hej på er alla gravida och grattis till det blivande mammaskapet :)

Är nu i vecka 8. De första 6 veckorna mådde jag kanon men de senaste två veckorna har jag kräkts om vartannat och mår illa nästan konstant.

Illamåendet är hemskt hela dagen men framför allt efter att jag har ätit. Matos gör mig illamående. Kräks ungefär 2 ggr per dag.... Inte bra! :( Har nästan ingen aptit, men pressar ned det som jag kan. Min man tror sig ha kommit på vad det är som gör att jag kräks och han har noterat att det är när jag äter lite för mkt... ni vet tar den andra portionen! det är som att överskottet är det som kommer upp...

Jag mår verkligen illa, det enda som hjälper är Schweppes Lemon läsk som jag dricker hela dagarna. Annat... typ vatten... funkar absolut inte...

Hur är det för er? snälla berätta och dela med er av era erfarenheter!

/// Majsan

• Svar på tråden Illamående/Kräkningar! HEMSKT!
  • hellohanna

Har du testat postafen åksjuketabletter? Dom funkade bra på mig, mådde bara liiiite illa (om jag kände efter)! Min BM rekomenderade dom!

• MajsanTösen

Hej Hanna,

Postafen är inte skadligt för bebben då??

• TSadi

postafe hjälper men har hört att man blir otroligt trött av dem jag mår illa fortfarande och kräks och är i i v 20.
    och kommer nog att kräkas och må illa till förlossningsdagen. skoj va? usch säger jag men jag äter ite postafe iallafall vi ej ta massa tabletter bara....

• hellohanna

Nej det är det inte! Nästan alla mina vänner har ätit dom i minst 3 månader under graviditeterna, min BM rekomenderade dom till mig!

• hellohanna
    TSadi skrev 2009-06-21 21:50:22 följande:
    postafe hjälper men har hört att man blir otroligt trött av dem jag mår illa fortfarande och kräks och är i i v 20.och kommer nog att kräkas och må illa till förlossningsdagen. skoj va? usch säger jag men jag äter ite postafe iallafall vi ej ta massa tabletter bara....
    Har också hört att man blir trött, men det har jag aldrig märkt och jag har ätit dom under båda mina graviditeter!
  • Liddi

Japp tack och lov för Postafen hade inte överlevt utan dem. Tyvärr blir man jättetrött men jag tyckte det gick över när jag ätit dem ett tag.

• Emma Kevin och Filips mamma

Jag rekommenderar dig att inte äta så mycket när du äter. Ät hellre oftare men mindre portioner. Låt det inte gå mer en 3-4 timmar max mellan du stoppar i dig något. Sen om du stoppar i dig en banan, mariekex eller något annat du tycker är gott. Lycka till, från en till "Kräkfia"...

• SunShine1982

Jag mår också illa och kräks var eller varannan dag. Jag läste tidigare om att ingefära-te skulle hjälpa mot illamåendet, testade det och det funkar rätt så bra. Brukar ta en kopp ingefära-te innan jag äter, då slipper jag oftast illamåendet.

• matannika

hej..
    Jag är i vecka 14. och vill lova att några av mina veckor har varit hemska.
    Mått så fruktansvärt illa. testade postafen i början, funkade inte..
    Men när jag åter testade dem (vecka 10) så funkade de perfekt. Bara liiiite illamående nu
    Får hålla med några av förregående talare att man blir rätt trött..
    men det är det värt flera gånger om. ..
    ät mindre och oftare..
    undvik för mycket kryddor..

Lycka till!!...
    ..och grattis till graviditeten!!

• Lovely5

Jag mår också illa hela tiden. Har dock inte spytt. Har testat "seasick band, och det har funkat bra på mig, det tar liksom bort udden av illamåendet. Jag är gravid i v.8 med nr 2. Och mår lika illa som med första. Det som även funkar är ju att äta lite hela tiden - och då menar jag i princip hela tiden (minst en gång i halvtimmen). Kan vara allt från godis till kex, som frukt beroende på vad man är sugen på. Till lunch och middag får jag ned hälften av vad jag brukar äta - men så var det med nr.1 också. Allt blev bättre i v.16.

Jag tycker det är jättekämpigt på jobbet med detta då ingen vet och kommer inte att få veta förrän efter v. 12. Jag har ett jobb där jag hela tiden måste vara glad och motivera andra - så det känns väldigt tungt och ångestfyllt att gå till jobbet just nu med alla upp och nedvända känslorna och det konstanta illamåendet.

• Helen2

Hej är oxå i v 8 och har sista 2 veckorna mått ganska illa, har hittills klarat mig från att kräkas. Jag mår värst på natten o morgon. Vet inte riktigt vad jag ska göra, för jag äter lite varje till varannan timme, har även smörgås vid sängen som jag äter när jag vaknar och mår illa vid 4. Har SeaBand och ska nog gå och köpa postafe. Någon annan som mår illa när de vaknar på natten?

• Hallelolon

Mådde kopiöst illa med barn nr 1, men då hade jag inga andra barn att ta hand om och inget jobb så jag kunde ligga ner o kvida hela dagarna om jag ville. Med den här bäbisen ( är i v 10) kan jag inte göra samma och jag mår lika illa=( Postafen fungerade INGENTING på mig så jag vill tipsa om att BM kan skriva ut Lergigan mot illamående.
    Det är det bästa som har hänt mig tror jag haha, mår inget illa ALLS, mår precis som vanligt.
    Jag visste inte att det fanns andra alternativ än Postafen och jag har mått så dåligt i onödan. Ett tips bara till er som inget biter på =)

• Hallelolon

Också ofarligt för fostret vill jag tillägga.

• Joujou89

Hej! Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag är i v10+6, går in i v12 imorgon & jag har nog aldrig varit så utmattad & mått så dåligt på länge. Mår illa när jag vaknar & illa när jag lägger mig, kräks flera gånger om dagen. Har provat postafen & akupuktur men inget hjälpte. Postafen vad hemskt för jag blev helt SLUT av dem, kände mig nästan drogad?

Inget hjälper för mig heller, inte ens vatten nej! & matos är det värsta som finns. Jag har också turen att ha mitt sommarvikariat i 10 veckor i ett KÖK (ja du hörde rätt, kök) på ett äldeboende. Första dagen idag, (sitter på jobbet nu) & har redan kräkts 3 ggr. Jag är j*vligt trött på dethär.

Kramar & grattis.

• jessiik

jag mådde också illa båda graviditeterna, heeeeela dagarna, den sista gången var det lite bättre men då åt jag postafen dygnet runt man köper på apoteket. vet inte om det bara var mindre illamående, eller om tabletterna hjälpte för jag spydde inte varje dag.

• Begga

En till här ! Är i vecka 9 med nr.2 och kräks varje dag... även om jag tar Lergigan Comp sedan en vecka tillbaka. Fick Lergigan även när jag gravid förra gången med då i dubbel så stor dos som nu, ska ringa och fråga om jag får ta mer nu också.

Pallar inte med någonting, känner mig SJUK hela dagen och måste ligga ner för att inte kräkas. Vatten smakar pyton, sprite det enda som funkar efter att jag kräktes äpplejuice häromdan ;) För övrigt så försöker jag äta småportioner var 2-3:e timme. Får frukost i sängen ... ja och lunch, middag och mellis också !

SeaBand funkade okej de första illamåendeveckorna men så fort jag överskred v 8 och det seriösa illamåendet kom händer ingenting med dom tyvärr.

• Helen2

Hej sprang till Apoteket och köpte Postafen igår. En riktig höjdare. Har mått mycket bättre de sista 24 timmarna. Tack för tipsen! Det märkliga var att hon på apoteket sa att man inte fick äta dem om man är gravid. Men hon gick in på sin data och läste på lite och där står det faktiskt att man får äta det. Ha det bra! /Helen

• Iafiabandit

hej!
    Jag har också mått pyton! Började i v5..jag har kräkts flera gånger varje dag och verkligen fått trycka ner maten pga illamåendet. Inget av alla knep jag fick fungerade så det var bara att bita ihop och nu sex veckor senare tror jag faktiskt att det börjar klinga av, har bara kräkts en gång idag och det känns SÅ skönt! Så du ska se att det går över, tänk bara på att försöka få i dig vätska, det är det allra viktigaste. För många funkar ju postafen som är receptfritt på apoteket, värt att prova! Lycka till med allting!

Svar på tråden Illamående/Kräkningar! HEMSKT!