• Mammas pojke

Sjuksköterskeutbildningen Sophiahemmet

Jag har ägnat 2 dagar nu till att ringa runt till olika högskolor som har ssk programmet för att fråga vad som krävs för att kunna komma in. Jag får olika besked på vad som gäller och blir bara mer och mer förvirrad. Det verkar som man måste bestämma sig för en skola och hålla sig till den och kolla upp vad dem har för krav på grundläggande och särskild behörighet. Jag har undrar nu om någon här har/ska plugga till ssk på Sophiahemmet eller på KI (Karolinska Institutet) och som kan svara på vad är det för grundläggande OCH särskild behörighetskrav för att kunna komma in på dessa två skolor?

Jag har snart läst klart min undersköterskeutbildning och jag undrar då, måste jag läsa NaturkunskapA eller B för att kunna söka till ssk? Jag har ju läst både medicinsk grundkurs och omvårdnad på gymnasiet. Räcker inte det?

Tacksam om nån kan förklara på vad som gäller om man vill plugga i Stockholm till syrra.

Sedan undrar jag om man kan plugga direkt vidare till barnmorska efter avslutad sskutbildning? På Sophia säger dem att jag kan söka direkt till BM medans dem i Eskilstuna säger att jag måste jobba i minst 1 år som ssk. Vad gäller?

• Svar på tråden Sjuksköterskeutbildningen Sophiahemmet
  • crabban

När det gäller vidareutbildning till BM direkt efter studier så är det upp till det olika skolorna att bestämma om man behöver ha arbetslivserfarenhet eller ej innan man läser vidare. Det kan alltså variera, så informationen du har fått angående det stämmer säkert.

När det gäller behörighetskraven så blev jag lite förvånad. Jag trodde det var samma som gällde på samtliga skolor, man tar ju ändå samma examen.
    I så fall gäller ju "grundläggande behörighet" samt MaB, ShA, NkB (alt FyA, KeA, BiA). I ditt fall måste du alltså läsa in naturkunskap A och B.

..men mitt tips är att du ringer till studievägledaren på respektive skola så kan de absolut hjälpa dig. Det är sånt här de är till för. Lycka till!

• Mammas pojke

Tack för ditt svar. jag har provat att ringa både sophia och KI men på Sophia visste han inget och på KI fick jag inget svar.

Har läst tidiagre att jag inte behöver läsa Naturkunskap då jag har både medicinsk grundkurs och omvårdnad. Stämmer inte det längre alltså?

• soofee

Men naturkunskap A är väl ett kärnämne? Du måste ju iallafall ha alla kärnämnen, sen har jag ingen aning om ifall du måste ha Naturkunskap B eller ej.

Jag ska söka SSK nu i vår och har blivit informerad om att jag måste ha de ämnen som crabban skriver här ovan.

• crabban

Hej igen!

Medicinsk grundkurs och omvårdnad är ju två kurser som ingår i omvårdnadsprogrammet och som leder till undersköterske-examen (som du vet). Om jag inte minns helt fel så räcker detta konstigt nog inte för att söka in på SSK-programmet. Man tänker ju att man ska kunna läsa till syrra direkt om man är undersköterska men så är alltså inte fallet.. urdumt egentligen, men så var det sist jag kollade.

De borde ändra omvårdnadsprogrammet så att det går att läsa vidare direkt tycker jag. Jag som gick natur kunde till och med söka direkt och då hade jag ändå inte lärt mig någonting om vård på gymnasiet.. lite orättvist kanske.

• Mammas pojke

Då har jag fått allt om bakfoten då. Jag tycker jag har läst överallt att om du läser medicinsk grundkurs och omvårdnad så behöver du inte läsa naturkunskap alls. Det var ju lite därför som jag valde att läsa just dessa kurser för att slippa traggla med naturkunskapen på komvux.

Varför sa då inte syo på Sophiahemmet nånting om att jag måste läsa naturkunskap också då när jag frågade igår?

Konstigt, detta måste jag verkligen kolla upp. Varför började jag egentligen på uska utbildningen?!?! *Vad less jag blir* Har kämpat i onödan ju för nåt som inte hjälper mig in på ssk utbildningen ett dugg.

• Mammas pojke

Och när jag väl har den behörigheten som gällde 2005 om sisådär 300 år så är det väl en massa annat man ska läsa också samt vara 20 år och ha 30 års arbetslivserfarenhet eller något *surar*

• Kusin Vitamin

Du behöver allmän behörighet för högskolestudier: "Du som vill studera till sjuksköterska vid Sophiahemmet Högskola skall uppfylla krav på grundläggande och särskild behörighet för högskolestudier:Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A)."

Jag tycker inte det är så konstigt att omvårdnadsprogrammet på gymnasiet inte automatiskt ger behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Det är ju en yrkesinriktad gymnasieutbildning, sjuksköterskeprogrammet är ju som vilken akademisk utbildning som helst, vilken givetvis kräver grundläggande behörighet för högskolestudier. Om man redan på förhand vet att man vill läsa på univeristetet så är det ju bäst att välja ett studieförberedande program på gymnaiset?! För det är ju inte så att sjuksköterskeprogrammet bara är en slags mer "avancerad" undersköterskeutbildning, det är ju ett helt annat yrke. Däremot finns det kanske möjlighet att på gymnasiet välja till de kurser som behövs för allmän och särskild behörighet?!

• Mammas pojke

När jag läser på VHS sida på internet om det här med naturkunskap så står det att om man har läst medicinsk grund och omvårdnad så behöver man inte läsa naturkunskap. Varför står det så där om det inte gäller? Jag är så totalt förvirrad nu.

På en skola så ska man tom läsa religion för att kunna söka till ssk, men söker jag till Sthlm så behöver jag inte religion. Varför kan det inte bara vara samma regler på samtliga ssk utbildningar

Funderar på att jobba i 4 år istället och söka på 25:4 för ska jag läsa en massa kurser på komvux kommer ju ta lika lång tid. Jobbar jag får jag dessutom erfarenhet och lön.

• Mammas pojke

Jag läser på komvux och dumma jag trodde väl att jag skulle kunna söka in på ssk efter att ha läst till uska SAMT läst engelska a och matte B och svenska B och Samhällskunskap A. Men nu visar det sig att mitt slit i medicinsk grundkurs och omvårdnad inte gäller som naturkunskap längre, vilket det gjorde nyss. På VHS sida står det att att har man läst med grund och omv så behöver man inte läsa natur. Och Religion har jag aldrig hört att man behöver heller, det behöver man om ska söka till V-ås eller E-tuna.

Dessutom när jag har läst USKA och engelska a, matte B, sh A, sv B och ev då Nk a så kommer jag bara upp i 1350 p på USKA och 600 p i de andra ämnena och jag måste läsa till 2115 p för att kunna söka till syrra. Det kommer då fattas 300 p innan jag kan söka. Måste då läsa en massa mer kurser bara för att fylla ut. Antingen då 6 50 p kurser eller 3 100 p kurser. En 50 p motsvarar oftast 1 termin och 100 p 1 år. Så sjukt att det är så. När jag pluggat USKA i 1 1/2 samt på komvux i 3-4 år så ska jag läsa en massa annat bara för att fylla ut i kanske ytterligare 2 år. Jag lär ju hinna gå i pension innan jag ens kan söka ju.

Varför gick jag inte naur på gymn ist? Skitsamma att det inte är nån vård där för det spelar ju ändå ingen roll i slutändan.

När jag var 16 och skulle söka till gymn hade jag ingen aaaaaning om vad jag bli. Jag ville iaf inte bli varken syrra eller barnmorska som jag vill nu flera år senare.

• crabban

Kusin Vitamin har en poäng. Det är ju visserligen två helt skilda utbildningar och inte så att SSK-yrket är en fortsättning på uska-yrket. Och att de andra, ej yrkesinriktade programmen förbereder en för akademiska studier. Jag har inte sett det så.

Vad jag inte förstår är varför man läser till uska om man i slutändan vill bli sjuksköterska. Då "förlorar" man ju ett år? Hade du det som mål från början "Mammas pojke", att bli syrra? Det stämmer, då hade du inte behövt bry dig om att bli uska över huvud taget om antagningen är så som vi tror och du inte kan söka direkt. Hur som helst så har du säkert har en hel del gratis när du väl börjar läsa till sjuksköterska. Du får se det positivt. Men jag förstår att det känns hopplöst nu när du måste läsa in en del andra kurser..

• Mammas pojke

Crabban: Min tanke har hela tiden varit att bli bm och då måste jag först bli ssk. Jag tänkte att det var väl en bra grund att vara uska först, att kunna jobba som det på somrarna tex under ssk utbildningen osv. Men det känns hårt nu när man kämpat så hårt och länge för ett bra betyg i vissa ämnen för jag trodde ju tex att jag skulle slippa läsa naturkunskapen då jag har läst alla kurser ur omvårdnadsprogrammet. Jag har bra 3 kvar idag och det är sjukvård 200 p, social omsorg 150 p och så människan socialt och kulturellt 50 p. Hoppas kunna få jobb helst på förlossning, BB eller liknande. Läsa in svenska och engelska samt göra högskoleprovet och komma in den vägen på ssk utbildningen. Det går ju enligt en massa studievägledare jag talat med eller har jag missat nåt?

• soofee

Läste nyss i vhs-katalogen att utbildning till undersköterska ger behörighet i Naturkunskap B, det står en massa olika kurser uppräknade där, men vad jag förstår så läser du dom om du läser till undersköterska.

Däremot så måste du nog iallafall ha naturkunskap A.

• Mammas pojke

Soofee: Jag har alltså behörighet i naturkunskap B, men inte i kurs A? Låter skumt, A kommer ju före B och allstå är A kursen mer basic än B kursen. Jag tycker att har jag B så borde jag ha A automatiskt. Man kan ju inte läsa A före B liksom. Förkunskapskraven för att läsa natur B borde ju vara a kursen, eller???? Nu är jag total förvirrad!!!!!????

Tänk att det inte finns en enda person som kan ge mig klara raka besked läs detta och inte detta för att komma in på ssk

• soofee

Jo, jag håller med dej om att man borde ha kunskaper för A kursen om man har B kursen..
    Men varför jag tror att du måste ha den är ju just för att det är ett kärnämne. Även fast du söker in på 25:4 regeln, så måste du ju ha alla kärnämnen! Det du slipper är ju att ha alla 2000 poängen(vet inte exakt hur många det är)

Svar på tråden Sjuksköterskeutbildningen Sophiahemmet