Sjuksköterskeutbildningen Sophiahemmet
Jag har ägnat 2 dagar nu till att ringa runt till olika högskolor som har ssk programmet för att fråga vad som krävs för att kunna komma in. Jag får olika besked på vad som gäller och blir bara mer och mer förvirrad. Det verkar som man måste bestämma sig för en skola och hålla sig till den och kolla upp vad dem har för krav på grundläggande och särskild behörighet. Jag har undrar nu om någon här har/ska plugga till ssk på Sophiahemmet eller på KI (Karolinska Institutet) och som kan svara på vad är det för grundläggande OCH särskild behörighetskrav för att kunna komma in på dessa två skolor?
Jag har snart läst klart min undersköterskeutbildning och jag undrar då, måste jag läsa NaturkunskapA eller B för att kunna söka till ssk? Jag har ju läst både medicinsk grundkurs och omvårdnad på gymnasiet. Räcker inte det?
Tacksam om nån kan förklara på vad som gäller om man vill plugga i Stockholm till syrra.
Sedan undrar jag om man kan plugga direkt vidare till barnmorska efter avslutad sskutbildning? På Sophia säger dem att jag kan söka direkt till BM medans dem i Eskilstuna säger att jag måste jobba i minst 1 år som ssk. Vad gäller?