• kissecat

Ayia Napa

Om ett par veckor ska jag och en kompis åka till Ayia Napa (Cypern).
    Men jag har ingen aning om hur mycket pengar vi ska ha med oss??
    Jag tror att vi minst ska ha 5000 kr i var så man slipper tänka på pengar hela tiden och kan njuta fullt ut av semestern. Men min kompis tänker bara ha med sig 3000 kr.. Tycker att det verkar alldeles för lite..? Vi kommer antagligen festa mer eller mindre varje kväll (i en vecka) och äta ute varje dag.. sen tillkommer det ju en massa annat oxå.

Nån som har varit där som har lite mer koll??
    Sen vill jag även veta om det är Euro eller Cypriotiska pund? har hört olika.

• Svar på tråden Ayia Napa
  • 071001

Min erfarenhet av Cypern är att det är dyrt. Har inte varit där sen -97 och redan då gick det över 3000 kr på en vecka och då levde vi ändå ganska enkelt.
    Tror inte att det kommer att räcka förutsatt att ni vill äta mat och dricka lite.

• ebben

euro. de gjorde om vid förra årsskiftet eller när det nu var! relativt nyligt i allafall.
    det är dyrt att gå ut o äta där, o öl o sånt är inte så billigt alls helelr!
    ska ni äta lunch o middag ute i en vecka så tänk att det kostar ungefär som att äta ute här i sverige. en lunchpizza kan man ju få hyfsat billigt,men en köttbit kostar ofta som här ett par hundra spänn.

• Micke54

Antar att ni är tjejer och för er är det ju billigare att festa. Cypern är ju dyrare än Sverige jag var där för kanse 4 år sedan och då var det dyrt, och nu med den försvagade kronan lär det ju vara ännu dyrare.
    3000 kommer aldrig räcka såvida hon inte får all sin sprit gratis och lever sjukt snålt.
    Resten du frågar efter har jag ingen koll på

• Cornbread

Jag var där förra året.
    Det är inte dyrare där än hemma.
    Valutan som används där är Euro.

Beroende på vad ni vill göra när ni är där nere så vet jag ju inte om era pengar kommer räcka.
    Men en middag kostar ju som här hemma ungefär,
    så räkna med 50-100 spänn per måltid.
    Vatten måste ni ju köpa och det köper man ju en hel del.

Men räkna med 500;- per dag ungefär om ni inte vill göra utflykter etc. som förståss kostar mer.

• ebben

fast Micke54-att det är dyrare än sverige kan man väl inte säja?? det var det då inte för oss........nog finns det ju barnmenyer för barnen ,vi åkte med barn,o för ca 50 kr kunde de få både mat o läsk o glass till efterrätt-det får man då inte här?! iallafall aldrig där jag varit

• kissecat

Tack för era svar. Jag vet bara inte hur jag ska få henne att fatta att hon behöver ha med sig mer pengar! hon påstår att hon ska snåla.. men hur kul är det att göra det på semestern då??
    Vi kommer ju iaf lägga ut pengar på mat, alkohol och vatten varje dag. Sen är de nån båt där borta som vi tänkte åka med nån dag oxå som jag har hört är ganska dyr..
    Slår vad om att det kommer sluta med att hon måste låna pengar av mig där borta..

• 071001

kissecat, det verkar inte bättre än så. Trist att hon inte förstår att det kostar att ha semester. Hoppas ni får roligt iaf!

• kissecat

Jag ska ta ett snack med henne idag igen och försöka få henne att ändra sig. Men hon är ju så dum som inte har sparat mer pengar. Vi hade kommit överens från början att vi skulle ha 5000 :- att leva på där men nu har hon inte råd helt plötsligt.

Några andra tips om Ayia Napa?

• 071001

Nja, jag är inte så förtjust i Aiya Napa, dåliga erfarenheter av killarna där.
    Nissi beach är fint och båtresan är rolig om man är ung och gillar att festa.

• Cornbread

Men skit du i om hon måste snåla, ta du med dig de pengar du tror du behöver så får hon ta med sig sina.

• Micke54
    ebben skrev 2009-06-22 11:16:19 följande:
    fast Micke54-att det är dyrare än sverige kan man väl inte säja?? det var det då inte för oss........nog finns det ju barnmenyer för barnen ,vi åkte med barn,o för ca 50 kr kunde de få både mat o läsk o glass till efterrätt-det får man då inte här?! iallafall aldrig där jag varit
    Jo det kan man väl om det var det för mig? Hon skulle ju dit och festa i en vecka och skiter nog i barnmenyerna. Sen så har de gått över till Euro och kronan vs Euro är väl ingen hemlighet att euron har blivit dyrare?
    Jag drack iofs inte deras inhemska öl så det kan vara det som gjorde priserna dyra för mig men dock, jag utgick enbart från alkoholkostnaden då den tenderar att bli högst på en krökarresa.
    Ayia napa var förövrigt ett helt ointressant resmål om man är ute efter något mera än att supa
  • 071001

Micke54, helt korrekt inlägg. Heiniken tex är mycket dyrare än deras egen (minns inte vad den heter) och mat på restaurang var inte billigt om du ville äta någrolunda bra.
    Resmålet i sig är inget speciellt. Klostertorget är väl det närmaste du kommer lite gammal kultur i Ayia Napa.

• kissecat
    071001 skrev 2009-06-22 11:30:54 följande:
    Nja, jag är inte så förtjust i Aiya Napa, dåliga erfarenheter av killarna där.Nissi beach är fint och båtresan är rolig om man är ung och gillar att festa.
    Är dom sviniga eller? kan tänka mig att dom är väldigt på iaf..
    Vet du vad den där båtresan kostar och hur man gör för att åka med på den?
  • 071001

Det går runt folk (iaf på den gamla goda tiden när jag var ung) på stan och säljer biljetter till alla möjliga evenemang. Tror inte att ni kommer att missa det.

Jo, jag upplevde killarna som väldigt stökiga, gå-på-iga och äckliga. Vi blev jagade ända in på hotellrummet en gång och det tafsades här och där på uteställena. Dock var detta -92 och -97, kanske inte alls är så längre.

• kissecat
    071001 skrev 2009-06-22 12:19:49 följande:
    Det går runt folk (iaf på den gamla goda tiden när jag var ung) på stan och säljer biljetter till alla möjliga evenemang. Tror inte att ni kommer att missa det.Jo, jag upplevde killarna som väldigt stökiga, gå-på-iga och äckliga. Vi blev jagade ända in på hotellrummet en gång och det tafsades här och där på uteställena. Dock var detta -92 och -97, kanske inte alls är så längre.
    Ok. Men vet du vad det kostar oxå?

Usch de lät ju inge vidare.. man får vara på sin vakt!
  • 071001

Nej, det minns jag inte, var ju över 10 år sen så det hade nog inte varit ett bra riktmärke ändå.

• Olw

Jag har hört att Cyperns priser ligger "lite" under Sveriges.
    Det är bättre att ha med för mycket pengar än för lite....

Vår familj ska bo på ett allincluisive hotell på Cypern , vi räknar med att slösa 5000kr på shopping

• korfu08

Cypern är dyrt, vet att Forex sa förra året, när jag frågade om England och Cypern var lika dyra, då de hade pundet kvar. Och hon sa att Cypern är ett av europas dyraste länder, så jag tror att skall man äta ute varje dag och inte leva på snabbmat och sen festa, behövs nog mer än 3000 kr, det hade jag med när jag var där 2002 och priserna har säkert ändras sen dess.

HA en trevlig resa

Svar på tråden Ayia Napa