• Culete

Hur gör man en perfekt panering?

Jag är inte den bästa i köket och något jag verkligen stinker på är panering.
    Jag undrar hur man får till en sån där perfekt panering som det är runt snitzlar, biffar, fiskpinnar etc som man köper färdigt?
    Dom har ju ett krispigt och relativt tjockt lager panering. Min blir mest kladdig och smulig och trillar av.... =/

Så, snälla, dela med er av er paneringsexpertis! =)

Har lite matproblem med barnen och vill testa om det funkar med lite snitzlar etc men utan bra panering blir det nog inte så lyckat...

• Svar på tråden Hur gör man en perfekt panering?
  • Nyfiken gul

jag brukar köra:

1: Först ner i vetemjöl
    2: ner i ägg - ordentligt
    3: ner i ströbröd - här brukar jag ha en JÄTTESKÅL med ströbröd och riktigt gojsa ner i ströbrödet. Brukar låta ligga kvar i ströbrödet och tas upp med tång och sen stekes.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Empan81

Dubbelpanera först i ägg sen mjöl o sen ströbröd. Sen behövs det ganska mycket fett i pannan för att den inte ska ramla av.

• Stor mamma

Nyfiken gul skrev 2009-06-22 14:08:26 följande:

jag brukar köra:1: Först ner i vetemjöl2: ner i ägg - ordentligt3: ner i ströbröd - här brukar jag ha en JÄTTESKÅL med ströbröd och riktigt gojsa ner i ströbrödet. Brukar låta ligga kvar i ströbrödet och tas upp med tång och sen stekes.
    jag gör också så+kryddor mjölet
  • Stor mamma

kryddor I mjölet skall det stå

• Culete

Tack! En fråga om sj stekningen också. Hur hög temperatur och ung hur lång tid/sida?

• Nyfiken gul
    Hallonmask skrev 2009-06-22 16:43:56 följande:
    Tack! En fråga om sj stekningen också. Hur hög temperatur och ung hur lång tid/sida?
    Låg temperatur, annars blir det bara bränt och insidan blir rå.

Hur lång tid beror på vad det är som steks, fisk tar ju bara någon minut på vardera sida.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Culete

Tänkte testa att göra snitzlar fast med kyckling ist för skinka...
    Jag tar en file och filerar den än tunnare, slänger mellan smältost och tänkte panera och steka?

• SweSprew

Nyfiken gul skrev 2009-06-22 20:03:53 följande:

Låg temperatur, annars blir det bara bränt och insidan blir rå. Hur lång tid beror på vad det är som steks, fisk tar ju bara någon minut på vardera sida.
    Är av annan åsikt. På en 10-gradig skala rekommenderar jag 8. Ytan måste få hetta snabbt för att stelna och därmed bli krispig. Om man panerar till exempel en fiskfilé eller schnitzel så är köttet innanför så pass tunt att det inte är någon risk för att det inte blir genomstekt.

Jag gör paneringen på följande sätt:
    1. Lägger det på ett fat täckt med vetemjöl och ser till att mjölet fäster i ett tunt lager överallt.
    2.Vispar upp ett par ägg i en skål och doppar köttet/fisken i det.
    3. Över med köttet/fisken till ett fat med ströbröd (ICA's ekologiska är storkornigt och ger bra krisp) och se till att ströbrödet täcker hela köttstycket.
    4. Låt sen vila några minuter så ströbrödet hinner suga upp ägget och klumpa ihop sig vilket gör att det bildar bättre skorpa och inte lossnar lika lätt.
    5. Hetta upp en panna, i med en klick smör och när det slutar fräsa åker köttet i. Salta och peppra först nu så inte saltet suger ut vätska ur köttet.

Lycka till :)
Svar på tråden Hur gör man en perfekt panering?